picnic84 Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 Laget litt script og visuelt grensesnitt for smartlading av elbil (i mitt tilfelle Tesla på Tesla Wall Charger). Kommer til å innarbeide hensyn til effekttariff også etterhvert når det kommer her i distriktet. Blått viser rimeligste timen(e) frem til fastsatt deadline. Beregner automatisk ut hvor mange timer lading som behøves basert på info fra Tesla. Apexcharts-card for grensesnittet. Apexchart grensesnittet i stor grad kopiert fra en annen forumpost. Deretter kan man sette opp en automasjon som starter og stopper lading basert på binary sensor laget nedenfor. Koden er litt kaotisk nå, men håper den kanskje er til hjelp eller inspirasjon for andre: Et par forklaringer i koden: 454 = maks rekkevidde på bil 70 = ladehastighet angitt i km/t sensor: - platform: template sensors: charge_cheap_hours: friendly_name: "Cheapest hours" attribute_templates: raw_cheapest_hours: > {% set nhoursmax = namespace(nhoursmax= 4) %} {% if states('sensor.tesla_model_3_range_sensor')|int > 0 %} {% set nhoursmax.nhoursmax = ((454 - states('sensor.tesla_model_3_range_sensor')|int)/70)|round(0,'ceil') %} {% else %} {% set nhoursmax.nhoursmax = 4 %} {% endif %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')|length > 1 %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')[0].value == None %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today') %} {% else %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today')+state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow') %} {% endif %} {% endif %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')|length == 0 %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today') %} {% endif %} {% set c=c|sort(attribute='value')%} {% set chargefrom = namespace(chargefrom=now()) %} {% set chargeto = namespace(chargeto=now()) %} {% if now().hour < 8 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(hour=8,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if now().hour >= 8 %} {% set d = now().day + 1 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=8,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if states('input_select.charge_deadline') == "Evening" %} {% if now().hour < 18 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if now().hour >= 18 %} {% set d = now().day + 1 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% endif %} {% if states('input_select.charge_deadline') == "Unlimited" %} {% set d = now().day + 3 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% set data = namespace(list=[]) %} {% for item in c %} {% if item.end >= chargefrom.chargefrom and item.end <= chargeto.chargeto and data.list|length < nhoursmax.nhoursmax %} {% set customer = ({"start":item.start|string,"end": item.end|string,"value":item.value}) %} {% set data.list=data.list + [customer] %} {% endif %} {% endfor %} {{data.list|sort(attribute='start')|to_json}} value_template: 'on' charge_cheap_hour_bool: friendly_name: "Cheap hour" value_template: > {% set nhoursmax = namespace(nhoursmax= 4) %} {% if states('sensor.tesla_model_3_range_sensor')|int > 0 %} {% set nhoursmax.nhoursmax = ((454 - states('sensor.tesla_model_3_range_sensor')|int)/70)|round(0,'ceil') %} {% else %} {% set nhoursmax.nhoursmax = 4 %} {% endif %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')|length > 1 %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')[0].value == None %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today') %} {% else %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today')+state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow') %} {% endif %} {% endif %} {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_tomorrow')|length == 0 %} {% set c=state_attr('sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025', 'raw_today') %} {% endif %} {% set c=c|sort(attribute='value')%} {% set chargefrom = namespace(chargefrom=now()) %} {% set chargeto = namespace(chargeto=now()) %} {% if now().hour < 8 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(hour=8,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if now().hour >= 8 %} {% set d = now().day + 1 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=8,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if states('input_select.charge_deadline') == "Evening" %} {% if now().hour < 18 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% if now().hour >= 18 %} {% set d = now().day + 1 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% endif %} {% if states('input_select.charge_deadline') == "Unlimited" %} {% set d = now().day + 3 %} {% set chargeto.chargeto = now().replace(day=d,hour=18,minute=0,second=0) %} {% endif %} {% set data = namespace(list=[]) %} {% for item in c %} {% if item.end >= chargefrom.chargefrom and item.end <= chargeto.chargeto and data.list|length < nhoursmax.nhoursmax %} {% set customer = item %} {% set data.list=data.list + [customer] %} {% endif %} {% endfor %} {% set chargebool = namespace(chargebool=False) %} {% for item in data.list %} {% if now() >= item.start and now() <= item.end %} {% set chargebool.chargebool = True %} {% endif %} {% endfor %} {{ chargebool.chargebool }} input_boolean: charge_onoff: name: Enable smart charge icon: mdi:car input_select: charge_deadline: name: Smart charge deadline options: - Morning - Evening - Unlimited icon: mdi:car Apexchart: type: custom:apexcharts-card graph_span: 48h span: start: day offset: +0H header: title: Electricity Price show: false show_states: true colorize_states: true floating: false hours_12: false stacked: false experimental: color_threshold: true all_series_config: show: legend_value: false datalabels: false extremas: true in_brush: true float_precision: 3 type: area invert: false fill_raw: last now: show: true label: Now color: red series: - entity: sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025 name: Current day opacity: 0.7 extend_to: false color_threshold: - value: -1 color: '#1E90FF' - value: 0 color: '#008000' - value: 0.9 color: '#008000' - value: 1.7 color: '#DAA520' - value: 2 color: '#FF0000' data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); - entity: sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_2_095_025 name: Tomorrow opacity: 0.5 extend_to: false color_threshold: - value: -1 color: '#1E90FF' - value: 0 color: '#008000' - value: 0.9 color: '#008000' - value: 1.7 color: '#DAA520' - value: 2 color: '#FF0000' data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); - entity: sensor.charge_cheap_hours name: Cheapest Hours color: '#380d94' type: column opacity: 0.9 extend_to: false stroke_width: -2 data_generator: | return entity.attributes.raw_cheapest_hours.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_cheapest_hours[index]["value"]]; }); apex_config: chart: height: 400px animations: enabled: true easing: easeinout speed: 800 animateGradually: enabled: true delay: 150 zoom: enabled: true type: x autoScaleYaxis: true zoomedArea: fill: color: '#90CAF9' opacity: 0.4 stroke: color: '#0D47A1' opacity: 0.4 width: 1 legend: show: false floating: true offsetY: 25 yaxis: opposite: false reversed: false logarithmic: false decimalsInFloat: 2 min: 0 labels: show: true tooltip: enabled: true crosshairs: show: true xaxis: labels: show: true rotate: -45 rotateAlways: true logarithmic: true stroke: show: true curve: stepline lineCap: butt colors: undefined plotOptions: candlestick: colors: upward: '#00B746' downward: '#EF403C' wick: useFillColor: true markers: size: 1 grid: show: true strokeDashArray: 1 position: front xaxis: lines: show: true 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 On 05/05/2022 at 13:18, picnic84 said: Laget litt script og visuelt grensesnitt for smartlading av elbil (i mitt tilfelle Tesla på Tesla Wall Charger). Kommer til å innarbeide hensyn til effekttariff også etterhvert når det kommer her i distriktet. Hvordan hadde du tenkt å lage logikken for å ta hensyn til effekt-tariff? Tenker ikke på kode, men hvordan tenker du dette skal fungere. Det blir jo motstridende mål. Enten lade billig eller å lade med lavere effekt. Ofte vanskelig å kombinere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
picnic84 Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 (endret) 5 hours ago, OlavT said: Hvordan hadde du tenkt å lage logikken for å ta hensyn til effekt-tariff? Tenker ikke på kode, men hvordan tenker du dette skal fungere. Det blir jo motstridende mål. Enten lade billig eller å lade med lavere effekt. Ofte vanskelig å kombinere. Det må jeg nesten se på når jeg vet hvordan den prisingen blir. Mest sannsynlig må jeg nok bare på forhånd ta stilling til hvilket nivå jeg skal legge meg på, og mest sannsynlig vil det nok aldri være prismessig verdt det med hensyn til elbillading å betale for et høyere effektnivå. Så da må jeg kanskje bare vurdere om jeg f.eks. vil betale for <5kw, >=5kw eller >=10kw (har ingen varme i huset som går på det ordinære elnettet mitt). Endret 7. mai 2022 av picnic84 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Knall at noen gidder å skrive en template for dette 👏 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 hellowlol skrev (8 timer siden): Knall at noen gidder å skrive en template for dette 👏 Synd at det ikke er noen etablerte standarder for å styre dette. Ladebokser som i det hele tatt lar seg styre, bruker forskjellige måter å gjøre det på. Teknologien i bunn er i tillegg svak og gir ingen informasjon om ladestatus når en bruker AC lader. Og det gjør jo alle med lading hjemme. Så en blir henvist til bilens mangelfulle kommunikasjon hvis den i det hele tatt har noe. Egentlig ganske merkelig at vi i 2022 ikke har kommet lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
picnic84 Skrevet 14. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2022 (endret) Min hypotese er nok at dette er noe som vil bli mer og mer styrt via bilene. Praktisk talt alle biler som leveres i dag har nettilkobling og solide "datamaskiner". Hvorfor vi da skal trenge enda en kompliserende styringsenhet oppå dette (ladeboks) igjen skjønner jeg ikke. Den kan være dum som et brød for min del. Standarder er fint, men jeg tror vi skal se langt etter noe standard API løsning på tvers av bilmodellene. Jeg har uansett utvidet modellen ovenfor nå med noen få ting: - knapp til å angi om man skal lade med maxrange eller ikke (100%/80%) - en mer smooth justering av opp og ned justering ved hjelp av en "average" modul som er mye bedre enn den som finnes i HA - har også laget script hvor jeg justerer effektbelastningen med hensyn til nettselskapenes trinnprising - (bruker amsleser.no for å lese totalbelastning som fungerer utrolig bra) Kan oppdatere her etterhvert. Endret 14. oktober 2022 av picnic84 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.