Gullars Skrevet 30. mai 2022 Del Skrevet 30. mai 2022 I huset vi har kjøpt tenker vi å skufte ut en del av lampene. I den forbindelse vurderer vi også å bytte fra det som stort sett er vanlige av/på-brytere til smarte dimmere. Som med alt annet i denne smarthusverdenen er det vel smart med god research og planlegging i forkant. Bør vi låse oss til en spesifikk type? Bør vi kjøpe smarte dimmere eller bør vi gå for vanlige dimmere med en smart dings bakom, som f.eks. Fibaro Dimmer 2? Er det ellers noen tips til hvordan vi kan gjennomføre dette på en helhetlig og ikke altfor kostnadskrevende måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 Gullars skrev (15 timer siden): Bør vi låse oss til en spesifikk type? Du kan velge og vrake. Noen ganger passer det med en smart dimmer med skruhjul, andre passer det med en mikro-modul bak vanlige brytere. Men i begynnelsen ville jeg absolutt valgt enten Z-wave eller Zigbee. De mesher, men ikke seg mellom, så hvis du holder deg til en protokoll får du et bedre nett. Gullars skrev (15 timer siden): Bør vi kjøpe smarte dimmere eller bør vi gå for vanlige dimmere med en smart dings bakom, som f.eks. Fibaro Dimmer 2? Velg det som passer best. Jeg har huset fult av Fibaro Dimmer 2 så den har jeg best erfaring med. For for noen er WAF avhengig av å ha et dimmehjul, og da er det forholdsvis lett å velge. Her er vi vant til at huset setter "riktig" dimmenivå uten at man behøver å justere det selv, så det er ikke så viktig. Det kommer litt an på hvor mye automasjon du velger å bruke. En ting jeg bruker knapp2 til med Dimmer 2 er å styre andre funksjoner enn lys. Det kan sette ferdig programmerte moduser: F.eks. på badet kan jeg sette modus "dag", "kveld" eller "badekar" som er tre forskjellige nivåer på lyset etter bevegelse ("badekar" blir satt automatisk når temp-sensoren på badekaret går over 28 grader, men det hender jeg er mer utålmodig enn det). Vi fikk nettopp plissé-gardiner foran terrassedøren i spisestuen. Kjempepraktisk, men vanskeligere når man vil ut når den er nede. Et trykk på en dimmer-knapp 2 (heldigvis plassert like ved døren) hever plisségardinet. Et dobbeltrykk senker den (dvs. det er en dobbel plissé så den fyller hele vinduet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 31. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2022 Moskus skrev (9 minutter siden): Du kan velge og vrake. Noen ganger passer det med en smart dimmer med skruhjul, andre passer det med en mikro-modul bak vanlige brytere. Men i begynnelsen ville jeg absolutt valgt enten Z-wave eller Zigbee. De mesher, men ikke seg mellom, så hvis du holder deg til en protokoll får du et bedre nett. Velg det som passer best. Jeg har huset fult av Fibaro Dimmer 2 så den har jeg best erfaring med. For for noen er WAF avhengig av å ha et dimmehjul, og da er det forholdsvis lett å velge. Her er vi vant til at huset setter "riktig" dimmenivå uten at man behøver å justere det selv, så det er ikke så viktig. Det kommer litt an på hvor mye automasjon du velger å bruke. En ting jeg bruker knapp2 til med Dimmer 2 er å styre andre funksjoner enn lys. Det kan sette ferdig programmerte moduser: F.eks. på badet kan jeg sette modus "dag", "kveld" eller "badekar" som er tre forskjellige nivåer på lyset etter bevegelse ("badekar" blir satt automatisk når temp-sensoren på badekaret går over 28 grader, men det hender jeg er mer utålmodig enn det). Vi fikk nettopp plissé-gardiner foran terrassedøren i spisestuen. Kjempepraktisk, men vanskeligere når man vil ut når den er nede. Et trykk på en dimmer-knapp 2 (heldigvis plassert like ved døren) hever plisségardinet. Et dobbeltrykk senker den (dvs. det er en dobbel plissé så den fyller hele vinduet). Takk for tilbakemelding og nyttige tips. Sikkert lurt å gå for Z-wave ettersom termostatene er det og allerede sliter med avstanden til huben… Finnes det mikromoduler som kan håndtere flere brytere? På ett punkt på veggen har jeg gjerne 4 brytere/dimmere. Det blir jo da litt kostbart hvis jeg må sette inn en mikromodul bak hver dimmer, men hvis det finnes mikromoduler som kan styre alle fire blir det jo noe helt annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 Gullars skrev (2 minutter siden): Finnes det mikromoduler som kan håndtere flere brytere? Nei, så vidt jeg vet finnes det ingen mikromoduler i verken Z-wave eller Zigbee som har flere enn én dimme-kanal. Det finnes i KNX-verdenen, men om det er penger å spare er nok en annen sak (og KNX-utstyr monteres ikke bak knapper). Gullars skrev (4 minutter siden): Det blir jo da litt kostbart hvis jeg må sette inn en mikromodul bak hver dimmer "Kostbart" er alltid et spørsmål om definisjoner. Ja, det er dyrere enn å ikke ha det, men det er jo ikke et alternativ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 31. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2022 Moskus skrev (5 minutter siden): Nei, så vidt jeg vet finnes det ingen mikromoduler i verken Z-wave eller Zigbee som har flere enn én dimme-kanal. Det finnes i KNX-verdenen, men om det er penger å spare er nok en annen sak (og KNX-utstyr monteres ikke bak knapper). "Kostbart" er alltid et spørsmål om definisjoner. Ja, det er dyrere enn å ikke ha det, men det er jo ikke et alternativ... skjønner… men vil noe slikt som denne i praksis kunne erstatte 4 brytere/dimmere? https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanal-bryter-k8/4512714/Product.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 2. juni 2022 Del Skrevet 2. juni 2022 Gullars skrev (På 31.5.2022 den 10.49): men vil noe slikt som denne i praksis kunne erstatte 4 brytere/dimmere? https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanal-bryter-k8/4512714/Product.html Den kan ikke "erstatte" dimmerne. Dimmerne må du ha fremdeles, men du kan velge å installere dem i takbokser, f.eks. Og så kan du sette opp den i linken over til å styre disse dimmerne, f.eks. via assosiasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
b3nd1k Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Jeg har en ordinær av/på lysbryter i stuen. Kan jeg uten problemer med bytte den ut med en smart dimmer som for eksempel en Fibaro Dimmer 2 eller Heatit Z-Dim Z-Wave-dimmere, eller må det også byttes ledninger i veggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 17. juni 2022 Del Skrevet 17. juni 2022 Du kan legge en Fibaro Dimmer 2 bak den eksisterende lysbryteren, eller du kan bytte ut bryteren med Z-Dim. Ingen av delene vil normalt kreve at det byttes ledninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.