ProphetSe7en Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Trenger tips til valg av bryter jeg bør velge til utebelysning. Tanken er å la bryter stå på hele tiden, men la belysning følge sol opp/ned. Så lurer på hvilken bryter som er ideelt til dette formålet, og som passer fint inn i kombinasjonsramme i Elko Plus serien i sort utførelse Endret 3. juni 2022 av ProphetSe7en Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Du kan velge hva som helst. Fibaro Switch 2, mulig du trenger et to-polt brudd i tillegg hvis du har lyskilder du selv kan bytte pære på. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØysteinHJ Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 Er det ikke krav om at utendørs lamper skal ha topolt brudd? Slik som på våtrom? Uansett, jeg ville ha gjort slik som @Moskus foreslo, å bruke en Fibaro Switch 2 (el.l.) inni boksen, med en to-polt vippebryter i forkant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 4. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2022 Da gjør jeg det, har en slik liggende også fant jeg ut i går så da passer det jo fint. Jeg er også ute etter en bryter med flere funksjoner som jeg kan plassere i samme kombinasjonsramme. Typisk disse med 6/8/10 knapper på der jeg gi hver rad en egen funksjon. Ser for meg at disse tingene på sikt skal gå på automatikk, men frem til jeg kommer så langt er det godt nok å ha en bryter med flere funksjoner plassert med ytterdøren. Finnes jo flere slike, men er det noen som en bør styre unna, og er det noen dere vet matcher på farge mot Elko plus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 ØysteinHJ skrev (På 4.6.2022 den 6.25): Er det ikke krav om at utendørs lamper skal ha topolt brudd? Slik som på våtrom? Kun hvis man har lyskilder med pærer som man kan bytte selv (som forsåvidt også er regelen for våtrom). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RVM Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Moskus skrev (1 time siden): Kun hvis man har lyskilder med pærer som man kan bytte selv (som forsåvidt også er regelen for våtrom). Min elektriker valgte, etter å ha ringt kontoret for råd, å sette inn en "servicebryter" i sikringsskapet rett ved siden av sikringen for å være sikker på å være innafor regelverket. Fibaro Dimmer 2 koblet til LED-lampe uten utskiftbar pære. Jeg har enn så lenge godt med plass i sikringsskapet, så jeg kranglet ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Ja, det gjør jo ingenting, du kommer aldri til å bruke den. Hos meg var det elektrikerne som opplyste meg om at slik servicebryter bare er bortkastet energi, så lenge det er LED og SELV-isolert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 20. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2022 Dimmer2 ville ikke elektriker montere, da må jeg bytte alt av lamper ute slik at jeg ikke kan bytte lyskilde selv. Noen tips til en zwave/ZigBee bryter jeg kan bruke som dekker 2-polt kravet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 ProphetSe7en skrev (13 timer siden): Dimmer2 ville ikke elektriker montere, da må jeg bytte alt av lamper ute slik at jeg ikke kan bytte lyskilde selv. ... eller montere en to-polt service-bryter, som nevnt noen ganger. Det er vel det vanligste å gjøre. Namron har faktisk en to-polet dimmer med Zigbee: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-2-pol-400w/4512733/Product.html Det har Elko også. Z-wave har en bryter, men jeg finner den ikke igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tukun Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Astrour er det absolutt enkleste ingen poeng å styre dette med noen annen automatikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norseman Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Elektriker monterte en dimmer2 med en slik foran hos meg: Da ivaretar man krav til to-polig brudd, og kan evt styre dimmeren manuelt med den knappen til høyre om man skulle ønske. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Supert med dimmer på utelyset. Jeg har et par strategisk plasserte bevegelsesdetektorer slik at utelyset normalt når det er mørkt bare står bittelitt på og når der er behov for det (= ved bevegelse) dimmer de stilt og rolig opp til fullt for så å sakte dimme ned igjen etter noen minutt. En slik bryter som @Norseman viser til er super om en vil ha manuell betjening men jeg ser ikke stort poeng i det, kun ha 2-polt servicebryter et eller annet logisk sted for å ivareta sikkerheten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 21. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Tukun skrev (4 timer siden): Astrour er det absolutt enkleste ingen poeng å styre dette med noen annen automatikk. Nå har jeg ikke egen kurs kun til utebelysning, så astrour i sikringsskapet blir vanskelig å få til. Dette var opprinnelig planen min, men jeg trakk opp et rør for lite til å få brukt astrouret jeg alt har liggende, og nå er vegger lukket og malt Ser at mTouch Astro kommer i sort utgave og sånn sett vil passe godt inn med resten av kombinasjonsrammen, men den er vel ikke 2polt den heller og da er jeg jo like langt. Jeg får høre med elektriker om en servicebryter er noe som lar seg gjøre. Jeg heller mot en topolt dimmer slik som @Moskus linker til. Da kan jeg ha en vanlig vippebryter i front og la lyset følge sol opp/ned på samme måte som astrour, men i tillegg dimmes opp/ned basert på bevegelse utenfor? Noe mer jeg må kjøpe inn til dette enn dimmeren det er linket til og en vanlig vippebryter og eventuelt en impulsfjær? Eller skal den kobles opp mot en trådløs bryter som heatit z-push eller Senic Smart Switch? Eller trenger jeg ikke koble den til noe annet enn HA eller Hue Bridge, Endret 21. juni 2022 av ProphetSe7en Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 ProphetSe7en skrev (22 timer siden): Jeg får høre med elektriker om en servicebryter er noe som lar seg gjøre. Hvis ikke, så bytter du elektriker for det er nærmest useriøst å si at det ikke lar seg gjøre. ProphetSe7en skrev (22 timer siden): Noe mer jeg må kjøpe inn til dette enn dimmeren det er linket til og en vanlig vippebryter og eventuelt en impulsfjær? Nei, det burde være nok. Det du egentlig velger er om du vil ha Z-wave eller Zigbee (og da Namron) i dimmeren. Personlig hadde jeg gått for den første, men her der det smak og behag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 22. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2022 Moskus skrev (2 timer siden): Hvis ikke, så bytter du elektriker for det er nærmest useriøst å si at det ikke lar seg gjøre. Nei, det burde være nok. Det du egentlig velger er om du vil ha Z-wave eller Zigbee (og da Namron) i dimmeren. Personlig hadde jeg gått for den første, men her der det smak og behag. Hvorfor foretrekker du zwave over ZigBee dimmeren? Tror ikke elektriker slår seg vrang om jeg ber han montere en servicebryter, jeg lurte egentlig mer på om det lar seg gjøre når ikke utebelysning har egen kurs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 ProphetSe7en skrev (1 time siden): Hvorfor foretrekker du zwave over ZigBee dimmeren? Jeg har bedre erfaringer med Z-wave enn Zigbee. Men jeg bruker HomeSeer som har veldig god støtte for Z-wave, men lik støtte for Zigbee som alle andre. En mer objektiv vurdering er: Bruk det som har størst meshing allerede. Både Z-wave og Zigbee er mesh-nettverk, men ikke det samme nettverket. Har du mye av begge deler fra før, betyr det jo ikke så mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 22. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2022 Jeg har ikke mye av noe, lett blanding. Men bygger ut fortløpende, har bare ikke integrert det i noe system enda 😅 Men ordner seg dette da, flere alternativer tydeligvis. Takk for hjelpen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.