ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Er ute etter noen rimelige bevegelsessensorer for å aktivere lys i enkelte rom. Noen gode anbefalinger å komme med? Er også på let etter en som kan brukes utendørs under tak. En siste ting er sensorer på enkelte dører. Rett og slett for å aktivere lys raskere slik at en kommer til ferdig opplyst rom og ikke må vente på sensor skal registrere bevegelse. Tar i mot alle tips og erfaringer 🙂 Endret 25. juni 2022 av ProphetSe7en Siter
stigvi Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 Jeg bruker Philips sine, både innendørs versjon og utendørs versjon. De er ikke i kategori "rimelige", men de er dønn pålitelige og har ekstra funksjonalitet som lysstyrke i lux og temperatur. Siter
ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2022 Forfatter Skrevet 25. juni 2022 Så en får temperatur også på Philips hue sine bevegelsessensorer? Har en slik i bruk fra gammelt av, men aldri sett noe måling for temperatur på de, hvertfall ikke inne i hue appen. Men lenge siden jeg har sjekket. Et lite spørsmål på siden. Når jeg i morgen omsider skal begynne å automatisere ting, bør det jeg har av hue sorteres i rom i hue appen før det går inn i HomeAssitant, eller bruker en ikke hue appen til noe og dropper hue Bridge helt? Siter
L-A Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Til dør-sensor bruk Aqara sine. Akseptabel design, stabil og bra batteritid. Forøvrig grei test her: https://www.youtube.com/watch?v=c4-8Y7jUCn0 Endret 25. juni 2022 av L-A Skriveleif Siter
cogliostrio Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 Hva er rimelig, og hvilket teknologi foretrekker du? Selv har jeg god erfaring med Aeote MultiSensor 6 (zwave), mest pga muligheten til å felle den inn i tak. Den har i tillegg blant annet temp, hum og lux. Siter
ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2022 Forfatter Skrevet 25. juni 2022 Vil ikke temperatur bli litt unøyaktig montert i tak? Er jo mye varmere oppunder taket enn i sofaen. Jeg har planer om multisensor noen steder, men synes de koster altfor mye til å bruke over alt. Noen steder er det nok å kun ha bevegelse registrert. Jeg har ikke noe foretrukket system enda, skal så smått begynne å få ting inn i Home Assistant i morgen. Begynne med ett rom å se hvordan HA er i bruk, om det enkelt nok p bruke eller om jeg må prøve meg på noe annet. Siter
NilsOF Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 Philips Hue. Ute og innesensorer. De er mere nøyaktige enn Aeotec MS6 feks. Og defnitivt bedre enn Lumi/Aqara. Hue -senorene koster litt mere, men er pålitelige. Og det er hva man betaler for. Siter
ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2022 Forfatter Skrevet 25. juni 2022 Hue koster vel halvparten av hva Aerotec koster? Eller har de flere typer? Siter
cogliostrio Skrevet 25. juni 2022 Skrevet 25. juni 2022 ProphetSe7en skrev (13 minutter siden): Vil ikke temperatur bli litt unøyaktig montert i tak? Er jo mye varmere oppunder taket enn i sofaen. Det ville nok være lurt å kalibrere den om du skal bruke temp verdien. Det viktigste er nok å passe på at du har nok rekkevidde (nok noder) om du velger et mesh system som zwave/zigbee. Siter
ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2022 Forfatter Skrevet 25. juni 2022 Hva rekkevidde snakker en om her? Har blanding av alt litt spredt utover i huset. Ikke store mengder, men nok til å komme i gang å eksperimentere litt Siter
SK951 Skrevet 26. juni 2022 Skrevet 26. juni 2022 Jeg har en blanding mellom Aerotec og Hue, og er definitvt mest fornøyd med Hue. Billig i innkjøp, benytter ordinære batterier og er enkle å sette opp. Fungerer lokalt (dog avhengig av Hue bridge). Enkel integrasjon i Home Assistant (nærmest Plug and play). Siter
aarpi3 Skrevet 26. juni 2022 Skrevet 26. juni 2022 Jeg har Multisensor 6&7, Hue (inne og ute versjon), Ikea og Aqara. Har jeg strøm til sensoren bruker jeg MS7 spesielt der jeg ønsker fuktighets måling også. Ellers så fungerer Hue best synes jeg. Det er noe problemer med Hue sensorer i et zigbee2mqtt nettverk - de er litt kresen på hvilke ruter som er bra nok. Men his du bruker Hue broen så er ikke det noe problem. Aqara er billig og ok, men kjøper eventuelt ikke flere av dem før de faktisk er ZigBee sertifisert. Ikea sine er ok for å koble dirkete mot pærer feks bod eller utelys. Siter
petersv Skrevet 28. juni 2022 Skrevet 28. juni 2022 Aqara bevegelses- og temp-sensorer har jeg best erfaring med. Kjøper du den med LUX-sensor kan du få den til kun å skru på lyset om det er mørkt i rommet f.eks. Siter
ProphetSe7en Skrevet 4. juli 2022 Forfatter Skrevet 4. juli 2022 Hva bruker dere til trapper? Ønsker at etasjen en går opp/ned til skal ha lyset på når en nærmere seg, men ønsker ikke at lys skal på hver gang noen beveger seg i topp/bunn av trapp. Er snakk om en rett trapp og en spiraltrapp, så ønsker noe som kun registrerer bevegelse ca midt i trappen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.