OlavT Skrevet 4. juli 2022 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Jeg har laget et enkelt chart som viser data om mitt strømforbruk som kan gi meg noen gode indikasjoner på hvor godt strømforbruket er optimalisert og gi grunnlag for ytterligere forbedringer. Chartet viser: - Strømforbruket per time i en måned (hittil i juli for denne som vises her), sortert slik at de billigste timene er lengst til venstre (stolpene) - Gjennomsnittelig strømpris per kWh (inkludert variabel nettleie), grønn strek - Hvor mye jeg har betalt for strømmen jeg har brukt per kWh, lilla strek - Hvor mye strøm jeg har brukt i gjennomsnitt per time, rød strek Det er en fordel å ha høye stolper til venstre og lave stolper til høyre. Høye stolper til høyre indikerer bruk av mye strøm ved høye strømpriser. Det er en fordel at lilla strek (hva jeg har betalt i gjennomsnitt) ligger lengst mulig under grønn strek (gjennomsnittelig strømpris). Jeg har for eksempel betalt 2.326kr per kWh sammenlignet med gjennomsnittelig timepris som er 2.477kr per kWh. Det henger direkte sammen med om jeg klarer å plassere de høyeste stolpene til venstre. Er det noen som har noen lignende nøkkeltall som dere følger med på og som kunne være nyttige? Denne viser for hele boligen: Her er tilsvarende chart for kun for varmtvannsbereder. Den viser klart at varming av varmtvann kun går ved lavere strømpriser. Endret 4. juli 2022 av OlavT Siter
RVM Skrevet 4. juli 2022 Skrevet 4. juli 2022 Interessant! Jeg gjør noe lignende, men har ikke lagt like mye arbeid i det. Følger bare med på at snittprisen for mitt forbruk ligger under tidsgjennomsnittet av strømprisen i inneværende døgn (fra midnatt til nåtid). Det er mest fordi det går litt "sport" i det, men jeg har sjekket noen ganger at snittprisen på fakturaene er lavere enn det snittet strømstøtten tar utgangspunkt i. Siter
OlavT Skrevet 4. juli 2022 Forfatter Skrevet 4. juli 2022 (endret) 8 minutes ago, RVM said: Interessant! Jeg gjør noe lignende, men har ikke lagt like mye arbeid i det. Følger bare med på at snittprisen for mitt forbruk ligger under tidsgjennomsnittet av strømprisen i inneværende døgn (fra midnatt til nåtid). Det er mest fordi det går litt "sport" i det, men jeg har sjekket noen ganger at snittprisen på fakturaene er lavere enn det snittet strømstøtten tar utgangspunkt i. Ja, det er smart. Men nye modeller for nettleie bør en forøvrig optimalisere basert på totalpris inkludert nettleie (da den variable delen varierer over døgn / helg / helligdager). Noe annet jeg har på todo listen min er å kunne regne bedre på virkningene av effekt-trinnen i nettleien, men det er ganske vrient for det er ikke så lett å vite hvordan forbruket hadde fordelt seg over timene med / uten "effektsperre". Endret 4. juli 2022 av OlavT Siter
RVM Skrevet 4. juli 2022 Skrevet 4. juli 2022 (endret) OlavT skrev (9 minutter siden): Ja, det er smart. Men nye modeller for nettleie bør en forøvrig optimalisere basert på totalpris inkludert nettleie (da den variable delen varierer over døgn / helg / helligdager). Ja jeg vet, men forskjellen mellom nettleie dag/natt/helg er omtrent neglisjerbar (8 øre/kWh hos Lnett) sammenlignet med døgnvariasjonen for spotprisen, så det ligger langt nede på prioriteringslista. Endret 4. juli 2022 av RVM Presisering Siter
OlavT Skrevet 4. juli 2022 Forfatter Skrevet 4. juli 2022 Informasjon om top 3 døgnmaks og gjennomsnitt av disse er jo også fint å ha med. Siter
gjarumja Skrevet 6. september 2023 Skrevet 6. september 2023 OlavT skrev (På 4.7.2022 den 22.34): Informasjon om top 3 døgnmaks og gjennomsnitt av disse er jo også fint å ha med. Hei, Kunne du dele koden for denne? Siter
OlavT Skrevet 12. september 2023 Forfatter Skrevet 12. september 2023 On 06/09/2023 at 21:37, gjarumja said: Hei, Kunne du dele koden for denne? Det er nok for komplekst til å dele fornuftig. Her er de siste stegene i prosessen: // data.FromDateTime will be converted to local time electricityConsumedList = electricityConsumedList.Aggregate( startDateTime, endDateTime, unit, data => DateTimeUtilities.Convert.ToOsloFromUtc(data.FromDateTime), ElectricityConsumed.Aggregate); // Find the 3 hours with the largest power consumtion (over different days) var highestConsumingHours = (from x in electricityConsumedList group x by x.FromDateTime.Day into dateGroup orderby dateGroup.Key select dateGroup.OrderByDescending(z => z.SumConsumedkWh).FirstOrDefault()) .OrderByDescending(x => x.SumConsumedkWh) .Take(3) .ToList(); double averagePeakConsumption = highestConsumingHours.Average(x => x.SumConsumedkWh); Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.