storeulv Skrevet 26. august 2022 Skrevet 26. august 2022 Jeg har denne viseren på dashbordet mitt på min HA. Prisen får jeg fra Tibber, og den er jo skremmende nok i seg selv, men jeg ønsker å få på plass er en tilsvarende måler som viser prisnivået i stedet. Altså VERY_CHEAP, CHEAP, NORMAL, EXPENSIVE & VERY_EXPENSIVE Er det noen som har fått det til, eller som vet hva som skal til? Siter
mongojarle Skrevet 26. august 2022 Skrevet 26. august 2022 (endret) Tja, jeg bruker ikke Homey, men jeg kalkulerer egne prisnivåer, 5 nivåer. Disse igjen viser jeg som tekst på mitt dashboard, men har også en RGB lyspære i en liten bordlampe på kjøkkenet som endrer seg etter prisnivå gjennom dagen. Uansett, jeg kalkurerer gjennomsnitt av strømprisen (blå strek), og så kalkulerer jeg standardavvik. Så har jeg definert nivående slik: LAVLAV (mørk grønn): Strømpris < 1,5 * standardavvik. LAV (lys grønn): Strømpris < 0,75 * standardavvik. HØY (lys rød): Strømpris > 0,75 * standardavvik. HØYHØY (mørk rød): Strømpris > 1,5 * standardavvik. MEDIUM (gul) er alt annet, som blir mellom lav og høy. Prisen jeg går utifra er inkludert alle avgifter og også differensiert nettleie (dag og natt). Tallet 0,75 og 1,5 måtte jeg prøve meg litt frem for å finne med tanke på hva jeg ville skulle skje på de forskjellige nivåene... F.eks er VVB bare på her ved LAV eller LAVLAV nivå. Varmekabler i betonggulv er av ved HØY og HØYHØY. Jeg kalkulerer også nivåene på nytt med en gang nye strømpriser er tilgjengelige, og tar da med begge døgnene (i dag og i morgen). Dashboard: Endret 26. august 2022 av mongojarle Siter
storeulv Skrevet 26. august 2022 Forfatter Skrevet 26. august 2022 VikingOy skrev (6 minutter siden): Mener du noe ála dette: JA Hvor finner du tag som sier at prisen er "NORMAL" (noe den etter min personlige mening ikke har vært på snart ett år, men det er en annen sak ) Siter
VikingOy Skrevet 26. august 2022 Skrevet 26. august 2022 Strømprisen er nå: {{ state_attr('sensor.electricity_price_middelthunet', 'price_level') }}Sent fra min SM-G996B via Tapatalk 1 Siter
Gjelsvik Skrevet 2. september 2022 Skrevet 2. september 2022 On 26/08/2022 at 14:51, mongojarle said: Uansett, jeg kalkurerer gjennomsnitt av strømprisen (blå strek), og så kalkulerer jeg standardavvik. Så har jeg definert nivående slik: LAVLAV (mørk grønn): Strømpris < 1,5 * standardavvik. LAV (lys grønn): Strømpris < 0,75 * standardavvik. HØY (lys rød): Strømpris > 0,75 * standardavvik. HØYHØY (mørk rød): Strømpris > 1,5 * standardavvik. MEDIUM (gul) er alt annet, som blir mellom lav og høy. Dette er en template sensor regner jeg med? Lyst til å dele den koden? Jeg har bare funnet kode for å skille pris i 2 nivåer, "billig" og "dyr", der ser koden slik ut: - platform: template sensors: pris_over_snitt: entity_id: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025 friendly_name: "Er strøm billig eller dyr?" icon_template: mdi:cash value_template: >- {% if (state_attr('sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025','average')*1.05)|float <= (states('sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025'))|float %} Dyr {% else %} Billig {% endif %} Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.