nevsen Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Hei! Jeg lurte på om noen har gode tips til energimålere som kan kommunisere over Wifi? Jeg har en varmtvannsbereder som er tilkoblet en litt utilgjengelig tavle i kjeller som jeg ønsker å overvåke energiforbruk på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 mroek Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Shelly Plus 1 PM benytter WiFi: https://www.elektroimportoren.no/shelly-plus-1pm/94363/Product.html Den skal tåle 16A, men personlig ville jeg nok ikke brukt den på en VVB som er mer enn 2 kW. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 nevsen Skrevet 9. september 2022 Forfatter Del Skrevet 9. september 2022 Takk for tipset, men berederen er dessverre på 3 kW. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 Moskus Skrevet 12. september 2022 Del Skrevet 12. september 2022 Men hvis du bruker Home Assistant (som profilen) kan du vel bruke Z-wave? Anbefaler en AeoTec Heavy Duty Switch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 nevsen Skrevet 23. september 2022 Forfatter Del Skrevet 23. september 2022 Moskus skrev (På 12.9.2022 den 15.14): Men hvis du bruker Home Assistant (som profilen) kan du vel bruke Z-wave? Anbefaler en AeoTec Heavy Duty Switch. Lekte med Home Assistant på en gammel laptop før, men tok litt for mye tid. Prøver meg på FutureHome nå, og gikk for deres 16A relee med energimåling etter anbefaling fra elektroimportøren. Håper det blir bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 Moskus Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 nevsen skrev (2 timer siden): gikk for deres 16A relee med energimåling etter anbefaling fra elektroimportøren Wops. Det er strengt tatt lovlig, men igjen anbefales AeoTech Heavy Duty Switch. Men det finner du ut når Elektroimportøren-reléet ryker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 nevsen Skrevet 24. september 2022 Forfatter Del Skrevet 24. september 2022 Moskus skrev (På 23.9.2022 den 13.30): Wops. Det er strengt tatt lovlig, men igjen anbefales AeoTech Heavy Duty Switch. Men det finner du ut når Elektroimportøren-reléet ryker. Såpass. Hva er bakgrunnen for den påstanden? Har du opplevd dette selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 Moskus Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 Nei, jeg har ikke opplevd det selv, jeg har Heavy Duty. Dette kan gå helt fint, 16A skal jo være 16A, men ihht. til diverse brann- og el-tilsyn jeg har snakket med, så skal man overdimensjonere tilkoblinger til VVB så godt man bare kan. Forholdsvis høyt strømtrekk som skrus av og på konstant over tid gir høyere belastning på både reléer og stikkontakter, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke stikkontakter på VVB over 1,5 kW lenger i nye hus. Stikkontakten er jo selvfølgelig også dimensjonert for 16A, men likevel går det visstnok "relativt ofte galt" med dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 stigvi Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 Moskus skrev (13 minutter siden): Nei, jeg har ikke opplevd det selv, jeg har Heavy Duty. Dette kan gå helt fint, 16A skal jo være 16A, men ihht. til diverse brann- og el-tilsyn jeg har snakket med, så skal man overdimensjonere tilkoblinger til VVB så godt man bare kan. Forholdsvis høyt strømtrekk som skrus av og på konstant over tid gir høyere belastning på både reléer og stikkontakter, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke stikkontakter på VVB over 1,5 kW lenger i nye hus. Stikkontakten er jo selvfølgelig også dimensjonert for 16A, men likevel går det visstnok "relativt ofte galt" med dem. Du gjentar samme feilinformasjon om og om igjen. Det er lov å bruke stikkontakt på VVB på nye hus. De må være av rette typen. Det er kun "schuko" kontaktene en forbyr. Og de som er lovlige å bruke er også 16A, bare for å nevne det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0 nevsen Skrevet 26. september 2022 Forfatter Del Skrevet 26. september 2022 Berederen er direktekoblet og releet står spesifikt at kan benyttes til varmtvannsbereder. Berederen er på 3 kW, så det er jo opp mot maks belastning. Heavy duty er visst utsolgt overalt, eller så ville jeg nok byttet til det for å være på den sikre siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spørsmål
nevsen
Hei!
Jeg lurte på om noen har gode tips til energimålere som kan kommunisere over Wifi? Jeg har en varmtvannsbereder som er tilkoblet en litt utilgjengelig tavle i kjeller som jeg ønsker å overvåke energiforbruk på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider
9 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.