chrlod Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Jeg holder på å rydde litt i energidashboardet i Home Assistant. I den forbindelse ønsker jeg å gruppere en del enheter. F.eks. ønsker jeg å se på lys samlet, i stedet for en haug med små forbrukere. For å få til dette forsøker jeg å sette opp en template sensor: template: - sensor: - name: "all_lights_kwh" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing state: > {{ expand([ 'sensor.dimmer_gang_2etg_kwh', 'sensor.dimmer_bad_2etg_kwh', 'sensor.dimmer_gang_kwh', 'sensor.dimmer_gang_kjeller_kwh', 'sensor.dimmer_soverom_kwh', 'sensor.dimmer_vaskerom_kwh', 'sensor.gulvlampe_stue_kwh', 'sensor.lampe_hylle_kwh', 'sensor.lys_hs_peis_kwh', 'sensor.lys_kjokken_kwh', 'sensor.lys_spisestue_kwh', 'sensor.lys_vs_peis_kwh', 'sensor.spotter_kjellerstue_kwh', 'sensor.taklampe_stue_kwh', ]) | map(attribute='state') | map('float') | sum}} Den nye sensoren fungerer som tiltenkt som sensor, men jeg får ikke lagt den til energidashboardet. Alle enhetene hver for seg kan legges til energidashboardet. Jeg ser at på tross av å ha lagt til state_class: total_increasing så kommer ikke dette med i sensorens attributter: Regner med at dette er problemet for energidashboardet, men hvordan får jeg fikset dette? Evt. andre måter å løse dette på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RVM Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Funker det hvis du legger det inn i et utility meter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chrlod Skrevet 21. september 2022 Forfatter Del Skrevet 21. september 2022 Ser ut som det var en "gammel sensor" fra litt prøving og feiling som hang igjen. Tømming av cashe gjorde susen. Denne fungerer om det skulle være til hjelp for andre: template: - sensor: - name: "Lights consumption" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing state: > {{ expand([ 'sensor.dimmer_gang_2etg_kwh', 'sensor.dimmer_bad_2etg_kwh', 'sensor.dimmer_gang_kwh', 'sensor.dimmer_gang_kjeller_kwh', 'sensor.dimmer_soverom_kwh', 'sensor.dimmer_vaskerom_kwh', 'sensor.gulvlampe_stue_kwh', 'sensor.lampe_hylle_kwh', 'sensor.lys_hs_peis_kwh', 'sensor.lys_kjokken_kwh', 'sensor.lys_spisestue_kwh', 'sensor.lys_vs_peis_kwh', 'sensor.spotter_kjellerstue_kwh', 'sensor.taklampe_stue_kwh', ]) | map(attribute='state') | map('float') | sum}} attributes: last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.