Tinker Skrevet 26. september 2022 Skrevet 26. september 2022 (endret) Hjemme hos oss har vi brukt å la varmekablene stå på uten noe nattsenking, og så supplert med varmepumpe når det ble kaldt i huset, typisk kansje en time om morgenen og en time eller to om kvelden. Jeg registrerer at enkelte produsenter anbefaler at varmepumpen alltid er på, dette har vi ikke etterlevd, men er usikker på hva som er rett. Derfor bør varmepumpen stå på hele tiden - Mitsubishi Electric (mee.no) Nå blir det smart strømstyring med mulighet for å ta hensyn til spotpris og med mulighet for å automatisk senke varmekabler hjrmme hos oss, og da lurer jeg på hva som er energi-optimal måte å varme bolig med varmepumpe? Alternativene er vel å enten: a) la varmepumpa være på hele vinteren, og eventuelt bare styre varmekabler opp/ned for komfort? b) skru av og på varmepumpe en syklus daglig ut ifra når man er hjemme (For midt-norge sin del så er det i dag 26.september dobbelt så dyr strøm i "arbeidstiden" 8-16,som det er utenom. Det er fristende å tenke at man da kunne kjøre varmepumpa fra 1600 til 0600 f.eks.) c) "nattsenke"/"bortesenke" temperaturen på varmepumpa, men la den alltid være på f.eks. 18 C når vi er borte eller sover og 21 når vi er hjemme. Interessant om noen har målt og forsket på hva som faktisk er lønnsomt? Kan varmepumpe ses på som "flyttbart forbruk" på samme måte som varmtvannsbereder eller varmekabler? Endret 26. september 2022 av Tinker Siter
storeulv Skrevet 26. september 2022 Skrevet 26. september 2022 Varmekabler i betonggulv bør senkes slik at de kun trekker strøm i de tradisjonelt billigste X antall timene. Betongen har såpass stor varmekapasitet at den fungerer som et varmemagasin som dermed avgir varme lenge etter at strømmen er avstengt. Om du har smartstyring av gulvvarmen og Tibber eller tilsvarende kan du i tillegg velge spesifikt de billigste timene per døgn basert på spotpriser fra Nordpool eller strømleverandøren din. Jeg har også lest om at det anbefales å la vp stå kontinuerlig på da den trekker en del strøm under oppvarmingsfasen i et rom/hus, og det med nattsenking vil da normalt ikke svare seg om strømprisen er høy nok. Det er i utgangspunktet bare å se på strømtrekket til vp under de forskjellige driftsmodi'ene og se hvor brytningspunktet mellom vedlikeholdsdrift og oppvarmingsdrift ifm nattsenking inntreffer. Siter
hjemmedude Skrevet 26. september 2022 Skrevet 26. september 2022 (endret) Her er VP i 2. etg (tabbe) og varmekabler i hele underetasjen. VP kjører kontinuerlig på 22gr (ingen nattsenk osv). Bad og vaskerom har nattsenking. Jeg ville latt VP kjøre sitt løp (som her), og fokusert på å tune varmen i gulv etter pris og komfort. Når du er borte (over litt lenger tid, 2-3 dager for eks) ville jeg smartstyrt VP eller hatt et tidsur slik at du senker til ønsket temp når borte og komforttemp før du kommer hjem. Det samme gjelder varme i gulv. Men jeg er også interessert i å vite mer om dette og kanskje noen har noe vitenskaplig man kan lese seg opp på 🙂 Endret 26. september 2022 av hjemmedude Siter
RVM Skrevet 26. september 2022 Skrevet 26. september 2022 Jeg tror ikke det finnes et universelt svar, tipper det avhenger av standard, klima og årstid. Og varmepumpen selvfølgelig. Vi bor i en nyere enebolig bygd etter TEK17-standard. Varmepumpa står i hovedoppholdsrommet (stue/spisestue/kjøkken), og etasjeskillet mot soverommene over er isolert. Varmepumpa er alltid i laveste tenkelig modus ("stillegående" og "økonomi"), og da den var på i 26.5 minutter i dag tidlig rapporterte den 0.2 kWh. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle lønne seg å la den stå på helt til vi kommer hjem fra jobb, men nå er det tidlig høst i vestlandsklima. Det endrer seg kanskje når vinteren kommer. Siter
Tinker Skrevet 26. september 2022 Forfatter Skrevet 26. september 2022 Høres ut som om det kan være en interessant å måle strømforbruket fra varmepumpa, siden svaret på denne typen spørsmål sikkert er "it depends". Hvis man skjønner hva som lønner seg når, så kan man vel automatisere dette, og det er jo gøy. Da blir neste spørsmål hvilken utendørs smart-plug som er anbefalt for en rimelig penge for å lese av energiforbruk lokalt i Home Assistant? Nedis har noen plugger, men det høre litt hackete ut å løse opp i "local tuya" når det virker som om noe av dette er stengt av. En fornuftig priset utendørs zigbee smart plug hadde vært ideelt, men det er kanskje å håpe på litt mye? Siter
eXa Skrevet 30. januar 2023 Skrevet 30. januar 2023 Ganske enkelt regnestykke. En varmepumpe har lett en COP på 3+ selv ned til 15- Så 1kw forbruk gir da 3kw varme. Varmekablene kommer aldri over 1. Så 1kw forbruk er 1kw varme. 1 Siter
SveinHa Skrevet 30. januar 2023 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har luft/vann varmepumpe og har energimåler på vannsiden. COP ligger rundt 2.5 nå på vinteren og det synes jeg nok er litt lavt men det er nå uansett 2.5 og ikke 1 som de fleste andre varmekilder har. Siter
stigvi Skrevet 31. januar 2023 Skrevet 31. januar 2023 eXa skrev (7 timer siden): Varmekablene kommer aldri over 1. Så 1kw forbruk er 1kw varme. Men det blir dårlig med varme i gulvene, spesielt på badet, av en luft-til-luft varmepumpe i stua 🙂 Fordelen med andre varmekilder er at de kan være der en trenger varmen. Jeg skal ikke generalisere, men mitt inntrykk er at de som har varmepumpe setter opp temperaturen. Muligens det er fordi de kompenserer for at den står på et sted i huset som egentlig er feil. Muligens fordi "det er jo billigere å varme opp, derfor kan vi dra på litt". Jeg har ikke varmepumpe. Men jeg vurderer det innimellom. Bakdelen er at jeg nok måtte hatt to. Jeg har eksperimentert med en gassovn som jeg har plassert på steder der det kan være aktuelt med varmepumpe. Og det er overraskende lite varme som fordeler seg. Jeg har 3 etasjer og balansert ventilasjon. Luften beveger seg fra stue i øverste etasje til bad og vaskerom i nederste etasje så det er nok grunnen til at varme ikke stiger opp mellom etasjene. Siter
SveinHa Skrevet 31. januar 2023 Skrevet 31. januar 2023 I gamle dager, da strømmen bare var litt overpriset, hadde jeg badegulvet på 32-34 grader men nå legger jeg det på 20-25 avhengig av utetemperatur, greit å ha litt temperatur på badet... Under betonggulvet på badet har jeg isolasjon (antagelig 10cm Glava fra 1975) og en krypkjeller og ser at det gulvet mister varme MYE raskere enn resten av gulvene som har godt med isopor og minst 50cm lecakuler under. Det som er supert med vannbåren varme er at en kan velge fritt blant varmekilder. I nåværende hus leverer varmepumpe varme til gulvene og grunnvarme til berederen opptil rundt 40 grader og ren el varmer berederen opp til full temp og jeg har også en dieselfyrt vannvarmer som nødvarme til dette systemet, den tar tempen helt opp til 70+. Siste mnd har varmepumpen forsynt seg med 300kWh og toppvarmen på berederen med 120kWh og da har jeg god grunnvarme i hele huset men fyrer med gratis ved i tillegg, litt for kos og litt de aller kaldeste dagene. i forrige hus hadde jeg et lignende system der en 1.5m3 vanntank ble varmet opp av vedovn med vannkappe og/eller varmepumpe og/eller el.patron. Fra denne tanken tok jeg ut varmt vann til både gulvvarme, viftekonvektorer og forbruksvann via kobbercoiler i tanken. Ulempen med vannbåren varme er en større grunnkost i infrastruktur og litt mer leamikk som krever oppfølging/vedlikehold men med dagens strømpriser og ukjente energisituasjon generelt er det godt å ha alternativer til kun strøm... Siter
stigvi Skrevet 31. januar 2023 Skrevet 31. januar 2023 (endret) SveinHa skrev (3 timer siden): er det godt å ha alternativer til kun strøm Jeg har veldig godt isolert hus, vedovn og tilgang til gratis "ved". Så slik sett ser jeg liten økonomisk fordel i å kjøpe varmepumpe. (Veden er av dårlig kvalitet og i form av oppkappet bygningsmaterialer. Alt er brennbart og uten maling og andre stoffer, men det er litt styr. Det jeg ikke brenner, havner på en trailer på vei til Polen og til slutt på en fabrikk som lager sponplater til Ikea.) Endret 31. januar 2023 av stigvi Siter
eXa Skrevet 1. februar 2023 Skrevet 1. februar 2023 (endret) 20 hours ago, stigvi said: On 30/01/2023 at 23:24, eXa said: Men det blir dårlig med varme i gulvene, spesielt på badet, av en luft-til-luft varmepumpe i stua 🙂 Absolutt. Men det er det (I mine øyne) elektriske varmekabler er til. Supplemere der det trengs, slik som på badet. Så er det mye bedre å la varmepumpa ta for seg hovedlasten, der en oppholder seg mest, som i stua. Jeg bor i ett lite hus med ikke allverdens isolasjon, og utover badet, så varmer jeg kun opp i stua. Resten er spillvarme fra stua. Så jeg ville gjort motsatt av hva trådstarter gjør. For dem som har mye større areal, 3 etasjer etc så finnes det varmepumper med flere inne enheter. Forøvrig er det vanskelig å konkurrere med gratis ved... 😆 Endret 1. februar 2023 av eXa Siter
SveinHa Skrevet 1. februar 2023 Skrevet 1. februar 2023 eXa skrev (4 timer siden): Absolutt. Men det er det (I mine øyne) elektriske varmekabler er til. Supplemere der det trengs, slik som på badet. Så er det mye bedre å la varmepumpa ta for seg hovedlasten, der en oppholder seg mest, som i stua. Jeg har en litt motsatt filosofi: Gulvvarmen (vannbåren varme fra luft/vann varmepumpe) sørger for en grunnvarme i huset og så fyrer jeg med ved for å få litt ekstra lunk de få dagene det trengs. Nå på vinteren har jeg 25 grader i gulvene og fyrer bare de aller kaldeste dagene. 25 grader i gulvet er ikke mer enn at det ikke kjennes gulvkaldt, må vel et stykke under 20 før det virker kaldt å gå barbeint på. Er gulvene varme så kan en slippe lufttemperaturen ned litt uten at merkes stort... Siter
backspace Skrevet 1. februar 2023 Skrevet 1. februar 2023 Kjører med varmepumper som hovedvarmekilde her, panelovner som backup/ekstra varme. Har hus fra tidlig 80 tall med gamle vinduer og lite isolasjon, så installerte varmepumpe dag 1 i stue som var veldig effektivt. Installerte varmepumpe #2 i kjellerstue i fjor som også varmer en stor gang. Har tidligere hatt varmekabler under parkett i gang + 2000 W panelovn og 1000W panelovn kjellerstue. Nå er varmekabler er slått helt av mens panelovner er satt litt under varme på varmepumpe så de kun går i backup hvis varmepumpe faller ut eller noen stenger dør til kjellerstue. Merket godt at varmpepumpe kjører på snitt 1K som erstatter 4K varmekabel/panelovner så merket stor forskjell på daglig forbruk etter varmepumpe installasjon i kjeller. Bor på vestlandet så COP på varmepumpene er nærmere 4 her året rundt (2 x Mitsubishi). Har også started med å kjøre inne viftene på varmepumpene litt opp når ikke folk tilstede/på natten som anbefalt og det hjelper mye på fordelig av varme uten at det koster ekstra, får varmen i helle rommet og ikke bare rundt varmepumpe. Ved besøk og hvis en vil ha det helt stille så er det bare kjøre ned vifte og evt fyre litt med panel ovn (eller i peisen) for å holde varmen. Har fått flere Namrom zigbee paneovner som er greie å styre hvis jeg vil "skifte om" varmekilder. Hvis en også må brått varme opp kaldt hus så går det mye fortere med varmepumpe/luft en å vente på varmekabler og panelovner. Valget mitt er å etterisolere, bytte alle vinduer og installere balansert ventilasjon og så fyre bare med telys, men kjøper heller et par varmepumper en å bruke 1-2 mill på stort prosjekt 🙂 Siter
eXa Skrevet 1. februar 2023 Skrevet 1. februar 2023 8 hours ago, SveinHa said: Jeg har en litt motsatt filosofi: Gulvvarmen (vannbåren varme fra luft/vann varmepumpe) sørger for en grunnvarme i huset og så fyrer jeg med ved for å få litt ekstra lunk de få dagene det trengs. Ja, er en grunn til at jeg nevner elektriske varmekabler. Har en vannbåren varme fra varmepumpe så er selvsagt det en god løsning, jeg ville også brukt det systemet likt. Siter
hjemmedude Skrevet 1. desember 2023 Skrevet 1. desember 2023 Ser backspace skriver at vifter justeres opp på natt for bedre sirkulasjon av varme uten at det øker strømforbruket. Jeg trodde kanskje forbruket gikk opp, men så kjenner jeg ikke fullt til hvordan varmepumper genererer varme på lav, middel og høy viftehastighet (i prinsippet det samme, men kanskje kompressor kjører på høyere hastighet?) I disse dager med minus 5-8 grader på Vestlandet er det fint å kunne justere fra 22-23 gr på VP , men skal prøve med høyere viftehastighet i stedet. Har ikke effektmåling på min kirigamine vp så komforten får bestemme 😉 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.