stigvi Skrevet 6. oktober 2022 Skrevet 6. oktober 2022 Denne er endret i 2022.10 og etter min mening er den ødelagt. Så jeg kopierte kildekode fra 2022.9 versjonen og laget en ny custom_component som heter oldbayesian. Denne kan jeg dele hvis noen trenger den. Skal også "kjefte" litt på github i og med at de endrer funksjonalitet drastisk uten å advare om det på forhånd. Siter
stigvi Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter Skrevet 6. oktober 2022 Bayesian sensor fundamentally changed · Issue #79694 · home-assistant/core (github.com) Siter
haraldov Skrevet 6. oktober 2022 Skrevet 6. oktober 2022 Du kan gjerne dele oldbayesian custom component @stigvi i tilfelle jeg gir opp.. Prøver nå å finne ut hvordan sannsynlighetene for nye bayesian skal være. Lest meg opp her: https://community.home-assistant.io/t/how-bayes-sensors-work-from-a-statistics-professor-with-working-google-sheets/143177 Utvikleren hadde advart meg før oppgraderingen. Se her: https://community.home-assistant.io/t/bayesian-integration-what-do-you-use-it-for/466782 Siter
stigvi Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter Skrevet 6. oktober 2022 (endret) haraldov skrev (10 minutter siden): Du kan gjerne dele oldbayesian custom component @stigvi i tilfelle jeg gir opp.. Send en privat melding med epostadresse i så fall. På HA sin git har jeg også laget en kokeoppskrift som ikke er for lang. Ser nå at zip filen er her allikevel. - platform: oldbayesian name: 'Varmekabler bad 1. etg' prior: 0.55 probability_threshold: 0.5 observations: - platform: 'num bayesian.zip Endret 6. oktober 2022 av stigvi 1 Siter
stigvi Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter Skrevet 7. oktober 2022 haraldov skrev (15 timer siden): Prøver nå å finne ut hvordan sannsynlighetene for nye bayesian skal være. Har du fått det til? Siter
haraldov Skrevet 7. oktober 2022 Skrevet 7. oktober 2022 Ikke enda. Skal prøve på nytt idag. Får jeg sannsynlighetene til så skal jeg dokumentere fremgangsmåte. Siter
stigvi Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter Skrevet 7. oktober 2022 haraldov skrev (31 minutter siden): Ikke enda. Skal prøve på nytt idag. Får jeg sannsynlighetene til så skal jeg dokumentere fremgangsmåte. Kodeeier har skrevet mer om det på git (link i 2. innlegg) Siter
haraldov Skrevet 7. oktober 2022 Skrevet 7. oktober 2022 (endret) Problemet er ikke koden, men erstatte tidligere sannsynligheter med riktige. Prøver å følge hva professoren skriver her: https://community.home-assistant.io/t/how-bayes-sensors-work-from-a-statistics-professor-with-working-google-sheets/143177. Tidligere kunne en jo unngå problemet med å regne ut P(False) ved å regne P(False) = 1- P(True). Dette er ikke riktig i følge matematikken sier professoren. Så jeg prøvde å finne riktig sannsynligheter ved å bruke metoden som står her: https://www.home-assistant.io/integrations/bayesian/ Eksempel varmekabler kjøkken og stue: Vi starter med å finne ut Prior (start sannsynlighet): Ut i fra HA Historikk så er varmekablene PÅ 2.5 timer hvert døgn. Så Prior blir da 2.5t/24t = 0.1 Varmekablene er AV 24t - 2.5t = 18 t. Så AV sannsynlighet blir 21.5t/24t = 0.9 Jeg starter med probality threshold på 0.8. Den må være over 0.1 for at vi skal få ON i Bayesian Binary sensor active og kan endres. Binær sensor Hjemme (binary_sensor.noen_er_hjemme) Av 2.5 timer hvert dag varmekabler varmer opp. Hvor ofte er Hjemme på? 2 t er på så sannsynlighet True blir: 2t/2.5t = 0.8 Av 21.5 t hver dag når varmekabler ikke varmer opp. Hvor ofte er Hjemme på: 0.1 t er ikke på så sannsynlighet False blir: 0.1t/21.5t = 0.005 Numeric state sensor Pid regulator (sensor.regulator_energy_usage) Av 2.5 timer hvert dag varmekabler varmer opp. Hvor ofte er Pid regulator på? 0.5 t er på så sannsynlighet True blir: 0.5t/2.5t = 0.2 Av 21.5 t hver dag når varmekabler ikke varmer opp. Hvor ofte er Pid regulator på: 2.5 t er ikke på så sannsynlighet False blir: 2.5t/21.5t = 0.12 Jeg får da Bayesian Binary Sensor Active ON, men skulle ha hatt OFF da Pid regulatoren skal slå av varmekablene når Pid regulatoren er under 32 %. I følge dokumentasjonen bør en da legge til flere sensorer. Jeg er dessverre ikke sikker på om jeg orker å bruke så mye tid på dette. Brukte 6 timer på dette igår og nå går formiddagen på det. Mulig veien videre er Schedy viss jeg ikke får på plass alle disse sannsynlighetene og bayesian binary sensor active fungerer slik den er påtenkt. Endret 7. oktober 2022 av haraldov 1 Siter
haraldov Skrevet 7. oktober 2022 Skrevet 7. oktober 2022 Nå har utvikleren laget et regneark vi kan bruke for å teste Bayesian sannsynlighet. Håper dette hjelper med å finne riktig sannsynlighet. Dere finner regnearket her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/17aDaO8Na2FiLXdlBmpJA1AGsGEGnGaZG24eJTSz1gko/edit?usp=sharing 1 Siter
haraldov Skrevet 7. oktober 2022 Skrevet 7. oktober 2022 (endret) Jeg lagde nå et Bayesian testing regneark for varmekablene i stuen min. Dere finner det her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1j1iU14pl3SEqUASy7VazXRxOuXKzo0_FvGh0t7YCITg/edit?usp=sharing. Har ikke testet alt igjennom ennå, men regnearket har hjulpet meg mye. Her er den oppdaterte bayesian.yaml filen basert på sannsynlighetene i regnearket. binary_sensor: - platform: oldbayesian name: 'Varmekabler stue-kjøkken-gang' prior: 0.42 probability_threshold: 0.8 observations: - platform: 'numeric_state' entity_id: 'sensor.regulator_energy_usage' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.07 below: 32 - platform: 'state' entity_id: 'binary_sensor.uteplassdor_forsinket_tid' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.07 to_state: 'on' - platform: 'state' entity_id: 'input_boolean.ferie' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.93 to_state: 'on' - platform: 'state' entity_id: 'binary_sensor.natt' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.43 to_state: 'on' - platform: 'state' entity_id: 'binary_sensor.noen_er_hjemme' prob_given_true: 0.40 prob_given_false: 0.14 to_state: 'on' - entity_id: 'sensor.prisniva' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.07 platform: 'state' to_state: 'EXPENSIVE' - entity_id: 'sensor.prisniva' prob_given_true: 0.05 prob_given_false: 0.21 platform: 'state' to_state: 'VERY_EXPENSIVE' - entity_id: 'sensor.prisniva' prob_given_true: 0.05 prob_given_false: 0.21 platform: 'state' to_state: 'EXTREMELY_EXPENSIVE' Endret 7. oktober 2022 av haraldov 1 Siter
stigvi Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter Skrevet 7. oktober 2022 (endret) - platform: oldbayesian Antar du har glemt å endre den. Jeg skal kikke på den nye bayesian, jeg også. Men har det ikke travelt. Endret 7. oktober 2022 av stigvi 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.