Snakehand Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Jeg henter timesprisene mine fra tibber, men leser her at det ikke er dønn stabilt, så jeg lurer på om https://www.strompris.no/api/spotprice/dayprice kan være god backup-løsning ? Har noen erfaring med å bruke denne some kilde for prising ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Hvorfor ikke bruke Nordpool? Tror det er det de fleste gjør. Eller så kan du sikkert bruke Strømpris også, som henter prisene fra Nordpool. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snakehand Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 Da er jeg ikke helt oppdater, sist jeg sjekket hadde ikke Nordpool et gratis / åpent API. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Snakehand skrev (7 minutter siden): Da er jeg ikke helt oppdater, sist jeg sjekket hadde ikke Nordpool et gratis / åpent API. Nordpool sender prisen til Entso-e som har et gratis api. Så du kan hente prisene der. Men at forbrukerrådet har et api var ukjent for meg. De har ikke tidsstemplet de så en har liten kontroll på om de er oppdaterte eller at det har stoppet opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mroek Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Snakehand skrev (32 minutter siden): Da er jeg ikke helt oppdater, sist jeg sjekket hadde ikke Nordpool et gratis / åpent API. Nei ikke egentlig, men deres egen nettside for timespriser kjører jo et kall i bakgrunnen (kan finnes via Developer tools i en moderne nettleser) som returnerer en JSON som kan parses, og det er dette som brukes (tror jeg) av de fleste som automatiserer prishenting derfra. Ellers kan jo også Entso-E brukes, men der får du kun prisene i EUR, og må konvertere til NOK selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Snakehand skrev (39 minutter siden): Da er jeg ikke helt oppdater, sist jeg sjekket hadde ikke Nordpool et gratis / åpent API. Hvor er Forbrukerrådet sine betingelser for bruk av api, da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 stigvi skrev (3 timer siden): Hvor er Forbrukerrådet sine betingelser for bruk av api, da? Hvis de ikke publiserer det offentlig så er det vel "innen rimelighetens grenser"? Posten har jo samme løsning for postleveranser, men de har egentlig ikke offentliggjort APIet. Men det betyr ikke at det ikke går an å bruke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Moskus skrev (30 minutter siden): Hvis de ikke publiserer det offentlig så er det vel "innen rimelighetens grenser"? Posten har jo samme løsning for postleveranser, men de har egentlig ikke offentliggjort APIet. Men det betyr ikke at det ikke går an å bruke det. Selvfølgelig. Men interessen for å bruke strømprisene fra dette api'et synker mange hakk dersom en ikke vet noe om hensikten med det. Hvis det kun er et api til intern bruk hos Forbrukerrådet så er terskelen veldig lav for å endre dette apiet uten forvarsel. Det samme gjelder Nordpool og det har en jo erfart - at det svikter innimellom. Hos Entso-e er hensikten å tilby priser til eksterne brukere. Terskelen for å endre dette api'et tipper jeg er ganske høy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Det kan være. Men er terskelen høyere der enn for Forbrukerrådet? Mulig, men ingen garantier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 MrE skrev (11 timer siden): Hvorfor ikke bruke Nordpool? Tror det er det de fleste gjør. Eller så kan du sikkert bruke Strømpris også, som henter prisene fra Nordpool. Fordi det koster 2.700 Euro per år? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snakehand Skrevet 24. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2022 Jeg syns det er nokså graverende at kun et mindretall av strømselskapene har åpne APIer med informasjon om pris, siden dette er pålagt etter prisopplysningsforskriften. Prisene skal da normalt finnes på hjemmesiden ( ikke i f.eks app ) Så jeg lurer litt på hva forbrukerrådets tenker når de selv legger ut prisene, og hva slag avtale de har med Nordpool som prøver å ta seg betalt for en tjeneste som skulle være gratis i utgangspunktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ess_seb Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Hva med https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 (endret) ess_seb skrev (11 timer siden): Hva med https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api ? Hva koster strømmen i morgen, var ikke så lett å finne ut. Edit: I ettertid ser jeg at det nok skyldes problemer hos Entso-e og ikke noe en kan laste hvakosterstrommen for. Endret 25. oktober 2022 av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 stigvi skrev (11 timer siden): Hva koster strømmen i morgen, var ikke så lett å finne ut. Får sjekke om https://www.hvakosterstrommen.no/api/v1/prices/2022/10-26_NO5.json blir tilgjengelig i 13-14 tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Moskus skrev (1 minutt siden): Får sjekke om https://www.hvakosterstrommen.no/api/v1/prices/2022/10-26_NO5.json blir tilgjengelig i 13-14 tiden. Jeg endret mitt innlegg samtidig som du svarte. Så at Entso-e hadde problemer i går og hvakosterstrømmen bruker Entso-e som kilde. Alle disse alternativene er sikkert helt ok, men hvorfor ikke bare hente hos kilden, Entso-e, alle sammen? De har et api som er gratis, men det er ikke åpent tilgjengelig. En må be om å få innlogging. En løsning som virker litt merkelig hvis tusenvis av hjemmebrukere plutselig ber om tilgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 stigvi skrev (8 minutter siden): Alle disse alternativene er sikkert helt ok, men hvorfor ikke bare hente hos kilden, Entso-e, alle sammen? De har et api som er gratis, men det er ikke åpent tilgjengelig. En må be om å få innlogging. En løsning som virker litt merkelig hvis tusenvis av hjemmebrukere plutselig ber om tilgang. Alle de andre spør nok bare om strømprisen én gang, og så caches den. Om noe fordeler det jo belastningen over flere tjenester, og reduserer den hos Entso-e, så jeg ser ikke noe galt i å gjøre det på den måten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Moskus skrev (7 timer siden): Får sjekke om https://www.hvakosterstrommen.no/api/v1/prices/2022/10-26_NO5.json blir tilgjengelig i 13-14 tiden. Denne fungerer nå, så da fungerer tjenesten som "alle andre". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Ser ut til at strompris.no daua i går. Har rapportert det til de i dag, venter på svar om APIet kommer opp igjen... Der kom svaret: Sitat Hei, Beklager, dette er ikke et åpent API lenger. Det finnes imidlertid andre som tilbyr dette. For eksempel https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api Håper det er til hjelp. Mvh, Strømpris.no Forbrukerrådet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 ... og dette sier Fobrukerrådet? This is why we can't have nice things! 😞 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorbjørn Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Tja. Forbrukerrådet er vel et offentlig organ? I følge denne siden til regjeringen så skal offentlige data være tilgjengelig også via API: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/retningslinjer-ved-tilgjengeliggjoring-av-offentlige-data/id2536870/ Så er da spørsmålet om dette er "offentlige data", eller om det kun omhandler data det offentlige produserer/eier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Thorbjørn skrev (23 minutter siden): Så er da spørsmålet om dette er "offentlige data", eller om det kun omhandler data det offentlige produserer/eier? Dette er verken offentlige data eller noe det offentlige eier. Nordpool og dens virksomhet er høyst kommersiell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 stigvi skrev (1 minutt siden): ...og dens virksomhet er høyst kommersiell. Det kan vel for så vidt også sies om Regjeringen men dette burde jo være kjerneområdet for Forbrukerrådet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snakehand Skrevet 18. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2023 stigvi skrev (5 timer siden): Dette er verken offentlige data eller noe det offentlige eier. Nordpool og dens virksomhet er høyst kommersiell. Det store spørsmålet er om ikke dette er data som må være fritt tilgjengelig hvis strømselskapene skal følge forskrift om prisopplysning for varer og tjenester. https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§21 Sitat Kraftleverandøren skal ha oppdatert prisliste lett tilgjengelig på det stedet eller i de kanaler der forbrukeren kan inngå kraftavtaler. Har kraftleverandøren hjemmeside, skal oppdatert prisliste også fremgå der. Opplysningene i prislisten skal presenteres på en klar og tydelig måte. Her er det tydelig krav om at prisopplysninger skal være oppdatert og lett tilgjengelig. Så jeg har vondt for å forstå at Forbrukerrådet er fornøyde med at prisopplysninger er lite tilgjengelig, og ser seg fornøyde med å henvise til https://www.hvakosterstrommen.no som ser ut til å være et rent goodwill prosjekt som hverken strømselskapet eller andre offentlige etater står bak. Så jeg har vondt for å se at kraftleverandørene har oppfylt kravene i forskriften på denne måten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Snakehand skrev (11 timer siden): Det store spørsmålet er om ikke dette er data som må være fritt tilgjengelig hvis strømselskapene skal følge forskrift om prisopplysning for varer og tjenester. https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§21 Her er det tydelig krav om at prisopplysninger skal være oppdatert og lett tilgjengelig. Så jeg har vondt for å forstå at Forbrukerrådet er fornøyde med at prisopplysninger er lite tilgjengelig, og ser seg fornøyde med å henvise til https://www.hvakosterstrommen.no som ser ut til å være et rent goodwill prosjekt som hverken strømselskapet eller andre offentlige etater står bak. Så jeg har vondt for å se at kraftleverandørene har oppfylt kravene i forskriften på denne måten. Det er jo et krav til din leverandør. Men verken du eller jeg er kunde hos Nordpool. Eller Forbrukerrådet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snakehand Skrevet 19. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2023 stigvi skrev (2 timer siden): Det er jo et krav til din leverandør. Men verken du eller jeg er kunde hos Nordpool. Eller Forbrukerrådet. Da vil jeg utfordre deg til å finne 1 strømselskapet som har dagens og morgendagens spot pris like lett tilgjengelig som øvrige prisopplysninger som påslag og månedspris. Min påstand er at ingen gjør dette siden Nordpool har for mye kontroll på distribusjon av informasjon om priser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.