Tinker Skrevet 17. november 2022 Skrevet 17. november 2022 Hei, jeg har 10-12 år gamle dør/vindu kontaktsensorer på et par dører som er knyttet til Sektor alarm system. Nå som jeg har blitt hekta på hjemmeautomasjon, så har jeg lyst til å begynne å logge dør-åpning og knytte automasjoner til dette. Et alternativ er å installere enda en dørsensor, f.eks. av typen zigbee, men jeg tipper kona blir glad om jeg holder slikt til et absolutt minimum. Det jeg lurte på er om det istedet vil være mulig å plukke opp signalene fra Sektors eksiterende dør-sensorer? Jeg vil tippe disse er 433 mhz, så jeg har lest at det skal gå an, enten med å kjøpe en RTL-SDR og så bruke rtl_433, eller at man setter opp en ESP 8266 med en 433 mhz modul Før jeg setter igang, lurte jeg på om noen allerede har prøvd noe og har noen tips å komme med om dette er en farbar vei? Siter
Moskus Skrevet 18. november 2022 Skrevet 18. november 2022 Vet du hvem som egentlig har produsert Sektors sensorer? Hvis de står på RFXCOM sin liste, så er det "relativt enkelt". Siter
Bjørn Mork Skrevet 18. november 2022 Skrevet 18. november 2022 Tinker skrev (På 17.11.2022 den 9.29): Det jeg lurte på er om det istedet vil være mulig å plukke opp signalene fra Sektors eksiterende dør-sensorer? Jeg vil tippe disse er 433 mhz Slike? https://www.sectoralarm.no/boligalarm/magnetkontakt/ 868 MHz sier i så fall specen. Det er forsåvidt også mest sannsynlig selv om du har en annen modell. Tror man anser 433 MHz som litt for støy-preget for slike "proff"-løsninger Burde uansett la seg fange opp med rtl_433. Den støtter helt fint 868 MHz på tross av navnet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.