roadrune Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Hei, har nå prøvd lenge i Home Assistant på noe jeg er helt overbevist om skal gå an. Har følgende oppsett: Shelly rele som styrer ett lys. Aqara bevegelsessensor som slår på lyset med bevegelse, og av igjen etter 30sekund (lagt inn delay på den automasjonen) Aqara cube til å slå på lyset manuelt. Problemet er (logisk nok) at om jeg slår på lyset med Cuben så er det på helt til bevegelsessensoren plukker opp bevegelse, da slår den jo av etter 30sek. Hvordan kan jeg sørge for at bevegelsessensoren ikke slår av lyset etter 30sek dersom jeg har slått det på med Cube, samtidig som den slår det av om jeg ikke har slått det på manuelt med Cube? Siter
mrkaasa Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Jeg ville hatt en egen automasjon for styring med cube (mulig du har det allerede) . Den kan styre lyset samt en helper som du må opprette. Helperen kan du bruke som condition i automasjonen med bevegelse sensor, slik at den automasjonen ikke kjøre hvis Helperen er på. 1 Siter
roadrune Skrevet 19. november 2022 Forfatter Skrevet 19. november 2022 Takk, men da kommer neste spørsmål, hvilken helper skal jeg opprette? Syns ikke noen sto frem som rett alternativ... Siter
mrkaasa Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Bruk toggle. Da kommer den som en input_boolean entity. Du kan slå den av og på i en automasjon med en service. Ref vedlagt bilde 🙂 1 Siter
roadrune Skrevet 20. november 2022 Forfatter Skrevet 20. november 2022 Takk for svar, men jeg ser at dette skjønner jeg ikke. Får lagt til en toggle helper, men jeg får ikke knyttet den mot en device, og jeg finner heller ikke helperen igjen i automasjonen under conditions. Har også sett litt på services når jeg til slutt fant det, men kommer liksom ikke videre der heller. Finnes det en "for dummies" ett sted? Litt usikker på hva jeg skal google... Siter
mrkaasa Skrevet 20. november 2022 Skrevet 20. november 2022 Home assistant sin beskrivelse av input boolean hjelpere: https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/ En hjelper er ikke en device. Så du må bruke state istedenfor når du skal finne entity i conditions. En input boolean har state "on" eller "off" 1 Siter
haraldov Skrevet 29. november 2022 Skrevet 29. november 2022 Jeg bruker denne automasjonen for å kunne slå av og på lys ved hjelp av bevegelsesensor. Jeg kan overstyre automatiseringen ved hjelp av condition. Lysbryter på kontoret vil stoppe bruk av automatisering hvis input_boolean.lysbryter_kontor er på. Når input_boolean.lysbryter_kontor er av så fortsetter automatiseringen. Vær klar over at Aqara bevegelsessensor har en avkjølingstid på 60 sekunder. En delay på 30 sekunder er for kort tid før den blir trigget på nytt. Jeg har brukt Helpers i Home Assistant for å lage input_boolean.lysbryter_kontor: alias: "Lys kontor: Slå på lys på hjemmekontor når bevegelse blir oppdaget" description: "" trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.bevegelsesensor_kontor_on_off to: "on" from: "off" condition: - condition: time after: "08:00" before: "21:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.multisensor_nystue_illuminance below: "80" - condition: state entity_id: input_boolean.lysbryter_kontor state: "on" action: - service: light.turn_on data: {} target: entity_id: - light.taklys_kontor - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.bevegelsesensor_kontor_on_off from: "on" to: "off" - delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: light.turn_off target: entity_id: - light.taklys_kontor data: {} mode: restart max_exceeded: silent Aqara cube har mange muligheter for å kunne slå av og på en input_boolean. Jeg ville ha brukt en blueprint for Aqara cube. Det finnes blueprint både for zha og zigbee2mqtt hvor du bare trenger å velge hva fjernkontroll skal gjøre for å slå av og på input_boolean. F.eks denne blueprint kan kanskje hjelpe deg? https://community.home-assistant.io/t/aqara-cube-zha-simplified-face-based-device-control/388850 Ellers så finner du flere her: https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53 1 Siter
roadrune Skrevet 4. desember 2022 Forfatter Skrevet 4. desember 2022 Takk for svar begge to. Har vært offshore en tur, så har ikke hatt tid til å så på dette før nå... Jeg har forsåvidt ordnet det meste her, men det er en ting jeg ikke skjønner; hvor assosierer jeg input boolean med Cuben? Den kan jo ikke fungere uten at boolean vet hva som skal trigge den? Siter
haraldov Skrevet 4. desember 2022 Skrevet 4. desember 2022 roadrune skrev (3 timer siden): hvor assosierer jeg input boolean med Cuben? Beklager, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet her? Bruker du blueprint så er det jo bare å velge input_boolean du opprettet under Helper. Så vender du cube eller rister på den så endres input_boolean til enten On(True) eller Off(False). Input_boolean som cube styrer bruker du som condition i din motion-light automasjonen. Når input_boolean er off så stopper automasjonen og når den er on så fortsetter den. Her er to Youtube videoer som kanskje kan hjelpe deg å forstå slike automatiseringer. https://www.youtube.com/watch?v=wRf9RT2YgaI&t=26s https://www.youtube.com/watch?v=oVtqC3GDsPE Jeg ville også lest gjennom https://www.home-assistant.io/docs/automation/basics/ og https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/ 1 Siter
roadrune Skrevet 4. desember 2022 Forfatter Skrevet 4. desember 2022 For å forklare hva jeg mener må jeg nesten skrive litt om hvordan dette er satt opp idag: Automasjon 1: når Aqara bevegelsessensor ser bevegelse, slå på Shelly switch i 2:30, condition; det er mørkt i rommet. Automasjon 2: når Aqara cube veltes, toggle Shelly switch. Jeg har lagd en input boolean som jeg har kalt Cube, men slik det ser ut for meg så vet ikke denne Booleanen at det faktisk er Cuben som skal trigge den. Ergo skjer ingenting med boolean når cube veltes. jeg kan legge boolean til som action i automasjon 2, men da må jeg i såfall velge av eller på, toggle er ikke ett alternativ. Slik jeg forstår det så skal boolean skifte mellom av og på i takt med Cube, og deretter settes som condition i automasjon 1? Siter
haraldov Skrevet 4. desember 2022 Skrevet 4. desember 2022 Jeg håper at denne forklaringen skal hjelpe deg. Jeg bruker en automasjon jeg har for å slå av og på lys samtidig som jeg endrer på status på input_boolean. Utfordringen din blir å finne ut hvilken event cuben har når cuben veltes. Denne automasjonen ligner på din automasjon 2. Jeg har en Fibaro dimmer bryter som jeg kan bruke til å slå av og på bryteren. For å finne ut hvilke bryter pressing jeg kan bruke til å toogle av og på på samme bryter må jeg lytte til tastetrykket ved hjelp av Event verktøyet (https://www.home-assistant.io/docs/configuration/events/). Når jeg har funnet ut hvilken value og device id så kan jeg bruke dette som en trigger i min automasjon. alias: "Lysbryter bad1etg: Slå av og på taklys bad1etg" description: "" trigger: - platform: event event_type: zwave_js_value_notification event_data: device_id: 9a5e1120ab286efd54300cfbade913a6 value: 16 condition: [] action: - service: input_boolean.toggle data: {} target: entity_id: - input_boolean.lysbryter_bad1etg - service: light.toggle data: {} target: entity_id: - light.taklys_bad1etg mode: single For å toggle input_boolean bruker jeg service: input_boolean.toggle. Samtidig som jeg gjør dette slår jeg av lys når jeg toogler av og på lys når jeg toogler på. I automasjon1 bruker du din input_boolean i conditions. Se denne youtube video for hvordan denne automasjon settes opp: https://www.youtube.com/watch?v=usg8cB8sd8E&t=20s alias: "Lys bad1etg: Slå på og av lys på bad1etg med timer når bevegelse blir oppdaget" description: "" trigger: - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.light_timer_bad1etg id: Timer finished - platform: state entity_id: - binary_sensor.bevegelsesensor_bad1etg from: "on" to: "off" id: Motion stopped - platform: state entity_id: - binary_sensor.bevegelsesensor_bad1etg from: "off" to: "on" id: Motion detected condition: - condition: state entity_id: input_boolean.lysbryter_bad1etg state: "on" action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: Motion stopped sequence: - service: timer.start data: duration: "0:05:00" target: entity_id: - timer.light_timer_bad1etg - conditions: - condition: trigger id: Motion detected sequence: - service: timer.cancel data: {} target: entity_id: - timer.light_timer_bad1etg - service: light.turn_on data: {} target: entity_id: - light.taklys_bad1etg - light.lysstripe_vaskebenk_level_light_color_on_off - conditions: - condition: trigger id: Timer finished sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: - light.taklys_bad1etg - light.lysstripe_vaskebenk_level_light_color_on_off mode: single Spør i vei hvis jeg har bommet spørsmålene dine. 1 1 Siter
roadrune Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Skrevet 8. desember 2022 Igjen takk for ett utfyllende svar. Jeg må bare innse at dette ligger over hva jeg er villig til å lære meg for noe så enkelt... Helt utrolig at det ikke er en "unless" i conditions i HA. Er det mulig å få lyset til å holde seg på sålenge Aqaraen ser bevegelse, eller er det like "umulig" for folk som er vokst opp uten pc? Siter
stigvi Skrevet 8. desember 2022 Skrevet 8. desember 2022 (endret) roadrune skrev (47 minutter siden): Helt utrolig at det ikke er en "unless" i conditions i HA Det er jo det, da. Edit: Nå når jeg leser ditt innlegg en gang til, så ble jeg usikker på hva du mener. Endret 8. desember 2022 av stigvi Siter
roadrune Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Skrevet 8. desember 2022 stigvi skrev (55 minutter siden): Det er jo det, da. Edit: Nå når jeg leser ditt innlegg en gang til, så ble jeg usikker på hva du mener. Jeg mener en condition i automations som gjør at den slår på lyset ved bevegelse, og av igjen etter xxxx tid UNLESS bryter er skått på. Siter
stigvi Skrevet 8. desember 2022 Skrevet 8. desember 2022 roadrune skrev (1 time siden): Jeg mener en condition i automations som gjør at den slår på lyset ved bevegelse, og av igjen etter xxxx tid UNLESS bryter er skått på. Det er det. Men "bryter slått på" er kanskje litt vanskelig. Mine brytere er trykknapper. De har ikke tilstanden på eller av, men det kommer et event om at nå var knapp 1 inntrykt. Slikt kompliserer det litt fordi en må opprette en hjelper som settes til på eller av som erstatning for en bryter. Siter
roadrune Skrevet 8. desember 2022 Forfatter Skrevet 8. desember 2022 Ser utfordringen, men i og med at det er ett såpass vanlig problem skulle en tro løsningen var enklere. Er det noen som vet hvordan jeg kan få bevegelsessensoren til å holde lyset på så lenge det er bevegelse? Siter
MrE Skrevet 9. desember 2022 Skrevet 9. desember 2022 Turn off light xx minutes after state change from motion to non-motion? condition: bryter i state off? Siter
roadrune Skrevet 9. desember 2022 Forfatter Skrevet 9. desember 2022 MrE skrev (6 timer siden): Turn off light xx minutes after state change from motion to non-motion? condition: bryter i state off? Det eneste en kan velge som "state" på den bryteren er batterinivå og "identity button pressed" stigvi skrev (6 timer siden): Har endret til den blueprinten nå, det ser ut til å fungere. Takk Siter
MrE Skrevet 9. desember 2022 Skrevet 9. desember 2022 Gå på developer-tools/state og se hvilke attributter du får opp på bryteren. Siter
roadrune Skrevet 9. desember 2022 Forfatter Skrevet 9. desember 2022 Boolean er synlig siden jeg har sortert på "Cube" men de er ikke assosiert med hverandre. Siter
MrE Skrevet 9. desember 2022 Skrevet 9. desember 2022 Det var helst attributtene jeg var ute etter, men det har nok ikke så mye å si. Du kan lage en helper (toggle) som du trigger med en automasjon. Den blir lik automasjonen du har satt opp med at cuben styrer lyset, men istedenfor velger du helperen og ikke lyset. Da har du linked helper og cuben. Helperen ligger under States når du er inne på conditions. 1 Siter
roadrune Skrevet 9. desember 2022 Forfatter Skrevet 9. desember 2022 Det var ett svar som ga mening, det ser ut til å være ok nå. Takk! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.