Populært innlegg ottob Skrevet 10. desember 2022 Populært innlegg Skrevet 10. desember 2022 (endret) PowerControl er en plugin for HomeSeer som vil forenkle styring av strømforbruk etter strømpriser. Den lager automatisk ett konfigurerbart antall On/Off devicer i HS ved første gangs kjøring. Devicene slås Off og On ettersom prisene er høye eller lave. Det fins to typer devicer, Max og Min. En Max device går Off når prisen går over en grense, en Min device går On når prisen går under en grense. Du kan definere så mange slike devicer som du vil. En parameterfil definerer devicer og prisgrenser etc. Denne kan editeres fra web-grensesnitt. Disse devicene lager da eventer i HS som igjen kan styre fysiske devicer som varme, varmtvann osv. Du kan og definere hvor lenge en device kan være av- eller påslått, eller innenfor et gitt tidsrom. Grensesne kan settes som pris i øre, eller når pris går over eller under gjennomsnittspris. Uansett vil programmet finne de laveste prisene med de gitte kriterier, Du kan også knytte en device opp mot en eksisterende HS device ved hjelp av en Shadow device. I tillegg til ON/OFF kan denne også sende verdier til HS device, som feks termostat setpunkt. PowerControl kan lese effektforbruk ved hjelp av en AMS måler på HAN porten, og sende data til HS. Effektforbruk kan også hentes fra HS om det fins der feks, fra Tibber. Programmet kan redusere maks effektforbruk ved å slå devicer av for å holde forbruket under en bestemt grense pr time for å redusere nettleie. Forbruk og priser vises grafisk, og du kan også logge enkeltforbrukere og vise forbruket i diagram. Eksempler på bruk Du kan kombinere flere devicer i HS ved hjelp av eventer og lage en varmestyring som virker slik: - Sett dag og natt-temperatur i HS. Kombiner så dette med en PriceControl-devicer som: -Setter ned temperatur hvis strømmen blir ekstra dyr basert på en fast grense, eller høyere enn gjennomsnitt den dagen. - Setter opp temperaturen om strømprisen går under en fast grense, under strømstøtte grensen, eller under gjennomsnitt. - Slår av devicer om effektforbruk en time går over en grense. Les mer i Help dokumentet. PowerControl kan også lese effektforbruk ved hjelp av en AMS måler på HAN porten, og sende data til HS samt logges til fil. Dette er ingen skybasert løsning og den er leverandør-uavhengig. Priser hentes gratis fra ENTSO-E. Web status display Visning av priser og forbruk. Dynamisk oppdatering av Charts. Tekst nederst viser øyeblikkets strømpris, forbruk og total for timen. Oppdateres en gang i minuttet. Chart som viser pris og forbruk oppdateres en gang i timen. Kjekt å henge på veggen for å følge med. Konfigurerbare Devicer du kan knytte til events i HS. Her for å styre varmepumpe. Sette ned varme ved høy pris og sette opp varme ved ekstra lav pris. Logging av forbrukere vises grafisk Planlagt videre utvikling Direkte styring av varmepumper, panelovner etc. I dag kan man bruke Powercontrol til å styre en varmekilde som i eksemplet over. Det krever dog ganske mange events i HS når flere devicer skal kombineres. Alternativt kan du lage et script. Enklere er det å kombinere flere devicer i PowerCntrol, og så sende temperatursettpunkt, viftehastighet etc direkte til varmepumpe- eller panelovn-device i HS så slipper du å lage masse events som er vanskelig å endre. Temperatur settpunkt etc vil kunne redigeres i PowerControl web grensesnitt. Release V1.2.0.2 06.03.2023 Nytt Entsoe API Fikset bruk av default verdier om ikke priser blir hentet. Kan slå av prishenting helt ved å sette PriceArea blank Det holder å bytte exe fil om du allerede har PowerControl Release V1.3.0.0 25.03.2023 Bugfix: Feiler pgr av endring av antall priser fra Entsoe Grafikk: Plotter priser og forbruk. se: Grafikk Ny ini fil: PowerControlData.ini. Visning av Månedsmaks og gjennomsnitt av 3 høyste verdier - nettleie avgift. Lese forbruk fra HomeSeer - Tibber Release V2.0.0.0 Forbedret web brukergrensesnitt. Alle parametere du bruker ofte kan endres i web grensesnitt. Parametere lagres og du trenger ikke restarte. Devicer kan legges til og slettes. Beregninger av max og min events kan oppdateres uten restart. Dvs, lett å teste parametersetting. ToolTip hjelp på mange parametere. Grafikk. Total strømforbruk og pris vises grafisk. Logging av device forbruk med grafikk. Du kan sette opp logging av alle HomeSeer devicer, som varmeovner, varmtvann etc og logge dette. Resultatet vises grafisk og som HS devicer om ønskelig. Forenkler identifisering av store forbrukere og feil i automasjonsoppsett. Automatisk bytte til høyere månedsmaksgrense for forbruk. Går du over effektleddet en måned så settes neste maksgrense som limit. Ny max-device paramter OffAboveLimit. Går prisen over denne grensen i øre slås device helt av. Lesing av Euro kurs fra Norges Bank endret til JSON på grunn av endringer i webservice. Standardavvik til døgnpriser lagt til som device i HomeSeer. Kan brukes til å detektere flate priser. Lesing av forbruk fra AMS leser forbedret feilhåndtering Release V2.0.0.2 Det var en bug i V2.0 som gjorde at oppstart feilet om en parameter i ini filen PowerControlData.ini var blank. Du kan legge inn noen dummy data her, som feks DayConsumptionTimes=25.04.2023;13;14;19 DayHourConsumption=0,5;0,0;0,7 Eller laste ned V2.0.02 hvor dette er rettet. Les også kapitlet Minimumskonfigurasjon i det oppdaterte Help dokumentet om hva som minimum må kofiguerers for å få igang plugin. Release V3.0.0.0 For å forenkle oppsett av devicer er det laget forhåndsdefinerte device typer kalt Device Functions. Ved å velge en Function reduserer du parameterantallet. Du kan selv også definere og endre Device Functions. Ønsker du å bruke Device Functions for eksisterende devicer må du legge inn en parameter på hver device som definerer dens funksjon. Se under. Ny strømstøtte-modell av 2023 er lagt inn. Du må sannsynligvis endre noen av device parametere på grunn av dette. Priser med og uten strømstøtte vises. Forbedret lesning av effektforbruk fra HomeSeer/ Tibber. NB! Se manual om oppsett. Eventer er endret slik at også Max type plottes som rødt når de er ON. Ønsker du å beholde det gamle slik at de plottes som blå når de er OFF kan du endre dette i config fanen. Parameter PlotMaxAsRed = False i INI fil under [General] Mere Tooltip help er lagt til. Bytt filen PowerControlTooltip.ini i HomeSeer\Config Release V3.0.0.1 Det snek seg inn en liten bug som gjør at priser uten strømstøtte ikke blir flyttet over til neste dag etter midnatt. Dette har ingen praktisk betydning, for beregninger. 3.0.0.1 er releaset. Det holder å bytte exe fil hvis du oppdaterer fra 3.0.0.0 Release V3.0.0.2 06.04.2024 Bugfix: Tooltip help tekst for Device setup manglet. Bugfix: Strømstøtte priser blir feil når pris er under grense- 73 øre. Nytt: La til timespan for når Max priser-devicer er lov å slå av. Dvs, innenfor dette tidsrommet blir ikke device slått av uansett. (grunnet klage fra kona om kaldt kontor om morgenen) Dynamisk oppdatering av Charts. Tekst nederst som viser øyeblikkets strømpris, forbruk og total for timen. Oppdateres en gang i minuttet. Chart som viser pris og forbruk oppdateres en gang i timen. Kjekt å henge på veggen for å følge med. Ny parameter under Config- Chart & Log «Chart Font Size». Her kan du sette font på Chart for å lette lesing. Default= 12 NB. For detaljer om hvordan oppgradere les nederst i dokumentasjonen. HSPI_PowerControl V3.0.0.2.zip PowerControlHelp - V3.0.0.2.pdf Endret 8. april 2024 av ottob Ny versjon 6 4 Siter
ottob Skrevet 12. desember 2022 Forfatter Skrevet 12. desember 2022 @Moskus Fint. Og takk for hjelpen jeg fikk med å bruke Moskussample. 1 Siter
ottob Skrevet 12. desember 2022 Forfatter Skrevet 12. desember 2022 (endret) Her er en standalone versjon av plugin. unzip og kjør programmet PowerControlStandalone.exe. Det er et konsollprogram og har ikke noe brukergrensesnitt, men det skriver til filer akkurat som plugin. Greite å bruke for testing hvis du vil vente med å bruke det i en HomeSeer innstallasjon. Filer ligger på hovedpost: PowerControlStandalone.zip Endret 20. desember 2022 av ottob 1 Siter
ottob Skrevet 20. desember 2022 Forfatter Skrevet 20. desember 2022 Det var en bug i første versjon som gjorde at Min verdier ikke ble beregnet om MinLength var 0. Dette er nå rettet. I tillegg er mere funksjonalitet for Min verdier langt inn. Maxlength og tidsområde for Min event. Se oppdatert dokumentasjon. Også Standalone er oppdatert. Endrede filer ligger på hovedpost. 2 Siter
Asterix Skrevet 2. januar 2023 Skrevet 2. januar 2023 Prøver meg på den. Jeg får installert den plugin (i HS3), men det er noe rart med selve prisene som hentes. kjenner igjen dagens EUR kurs 10,5135. Men i filen ser det ut som om komma er borte? Ellers ser denne plugin lovende ut, flotte greier! :) DayPrices.csv Siter
ottob Skrevet 2. januar 2023 Forfatter Skrevet 2. januar 2023 @Asterix Prisene er korrekte, men alle verdier i filen er ganget med 10.000. Så det må være omregning fra EUR og MWh til øre og kWh som er feil. Prisene blir skrevet ut i øre/kWh. Har du husket Currency=NOK i INI filen? PS Kommer snart en oppdatering hvor du kan legge inn estimert strømstøtte som en grense. Siter
Asterix Skrevet 3. januar 2023 Skrevet 3. januar 2023 ottob skrev (På 2.1.2023 den 20.57): @Asterix Prisene er korrekte, men alle verdier i filen er ganget med 10.000. Så det må være omregning fra EUR og MWh til øre og kWh som er feil. Prisene blir skrevet ut i øre/kWh. Har du husket Currency=NOK i INI filen? PS Kommer snart en oppdatering hvor du kan legge inn estimert strømstøtte som en grense. Config file har valuta = nok ja. Det er riktig valutakurs som vises i loggen, bare den er ganget med 10000. Det er sannsynligvis det som skaper trøbbel. Er det noe med api'en til Norges Bank som har blitt endret? Eller bug i programmet? Samme problem forresten med standalone versjon. Siter
ottob Skrevet 4. januar 2023 Forfatter Skrevet 4. januar 2023 (endret) Neppe noen endringer. Virker fint hos meg. Kan du sende ini filen så tester jeg den. Kan og ha med regionale innstillinger å gjøre. Skal se på det. Endret 4. januar 2023 av ottob Siter
ottob Skrevet 4. januar 2023 Forfatter Skrevet 4. januar 2023 @Asterix Har sett i koden. Det kan skyldes at du bruker punktum som desimaltegn. Jeg kan endre så beregningen blir uavhengig av dette. Burde vært det i utgangspunktet seff. Klart i løpet av dagen eller morgendagen. Driver og tester en ny versjon nå uansett. Siter
ottob Skrevet 4. januar 2023 Forfatter Skrevet 4. januar 2023 @Asterix Er nok ikke punktum/desimaltegn. Testet dette og fikk da 0 i pris. Så send inifilen så tester jeg med den. Har uansett fikset så den kan bruke punktum som desimaltegn. Siter
Asterix Skrevet 4. januar 2023 Skrevet 4. januar 2023 Hei @ottob! Har sendt deg config filen via epost nå. hvis det er en url jeg kan bruke i Chrome for å teste respons jeg får fra valutakurs api og strømprisene api, så kan jeg sjekke om jeg får et problem allerede der kanskje? Siter
Asterix Skrevet 4. januar 2023 Skrevet 4. januar 2023 Kan bekrefte at det var et problem med regionale settings (number format). Siste utgaven av plugin løser problemet 😊 Takk @ottob for støtten og en spennende plugin. Jeg skal garantert teste mer ila de kommende dagene! Siter
Olex Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 Prøvde denne, men får ikke dette til å virke. Får følgende feil: Ser at portnummeret endrer seg for hvert forsøk, noen som har en ide her? Takk. Siter
Moskus Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 Olex skrev (11 minutter siden): Ser at portnummeret endrer seg for hvert forsøk, noen som har en ide her? Det er helt vanlig. Plugins kobler seg alltid opp til HomeSeer med en ny port. Det ser ut som plugin'en går ned et minutt etter at den er lastet inn. Har du klart å gjøre noen innstillinger i det hele tatt? Siter
ottob Skrevet 5. januar 2023 Forfatter Skrevet 5. januar 2023 @OlexHva står det i Plugin logg-filen? Noen feilmeldinger? Siter
Olex Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 Moskus skrev (7 minutter siden): Det er helt vanlig. Plugins kobler seg alltid opp til HomeSeer med en ny port. Det ser ut som plugin'en går ned et minutt etter at den er lastet inn. Har du klart å gjøre noen innstillinger i det hele tatt? Endret følgende i INI filen: RunOnce=False Lagt til Token fra Entsoe Siter
ottob Skrevet 5. januar 2023 Forfatter Skrevet 5. januar 2023 Olex skrev (1 minutt siden): Endret følgende i INI filen: RunOnce=False Lagt til Token fra Entsoe Ok, men det lages en loggfil i FilePath=C:\DATA\Prisstyring Data\ Har du laget en slik katalog? Du kan godt kalle katalogen noe annet, men den må være laget og stå i INI fil. Om katalogen er der så vil det være en logg fil i den som heter PowerControlLog.txt Noen feilmeldiger i den? Siter
Olex Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 (endret) ottob skrev (37 minutter siden): Ok, men det lages en loggfil i FilePath=C:\DATA\Prisstyring Data\ Har du laget en slik katalog? Du kan godt kalle katalogen noe annet, men den må være laget og stå i INI fil. Om katalogen er der så vil det være en logg fil i den som heter PowerControlLog.txt Noen feilmeldiger i den? Takk for hjelpen. Ingen ting i mappen. Har kontakt med PC'en via VPN og remote desktop, ser at det dukker opp noe med "remote control" på denne og flere andre plugin. Kommer tilbake når jeg får testet dette lokalt senere i kveld. Edit: ser nå at det kommer følgende melding på plugin av og til: "Cannot access remote plugin PowerControl". Kan godt hende det er lurest å teste lokalt... Endret 5. januar 2023 av Olex Siter
Olex Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 Da er eg kommet litt videre... Får startet plugin og den kjører uten å stoppe. Men eg får følgende i loggen: Har dette noe med desimalskille og gjøre? Og i plugin skjer det ikke noe når eg trykker på "edit ini file" og "view log file", har testet med Chrome og Firefox. Noen som sett noe lignende? Siter
ottob Skrevet 5. januar 2023 Forfatter Skrevet 5. januar 2023 (endret) @Olex Hvis du har regionalt oppsett med punktum som desimalskille vil det feile. Dette er fikset nå, men ikke releaset. Ser ut som om det er problemet. Når du trykker på "edit ini file" eller log file må du være på den maskinen hvor HS er innstallert. I neste versjon kan du konfigurere fra web-dispalyet. Sjekk ebvntuelt at filer er i riktige kataloger. Hvis det går an kan du bytte til komma som desimal skilletegn. Eller du kan prøve exe filen under. Den løser desimalproblemet. Den er ikke fullstendig testet mhp Strømstøtte og visning av priser inkl MVA er ikke fullstendig på plass. Ellers burde den være ok. Legger og ved ny dokumentasjon. Endret 8. januar 2023 av ottob Slettet vedlegg. Gamle versjoner. 2 Siter
Olex Skrevet 5. januar 2023 Skrevet 5. januar 2023 ottob skrev (5 timer siden): @Olex Hvis du har regionalt oppsett med punktum som desimalskille vil det feile. Dette er fikset nå, men ikke releaset. Ser ut som om det er problemet. Når du trykker på "edit ini file" eller log file må du være på den maskinen hvor HS er innstallert. I neste versjon kan du konfigurere fra web-dispalyet. Sjekk ebvntuelt at filer er i riktige kataloger. Hvis det går an kan du bytte til komma som desimal skilletegn. Eller du kan prøve exe filen under. Den løser desimalproblemet. Den er ikke fullstendig testet mhp Strømstøtte og visning av priser inkl MVA er ikke fullstendig på plass. Ellers burde den være ok. Legger og ved ny dokumentasjon. PowerControlHelp_V3.odt 240.88 kB · 0 Nedlastninger HSPI_PowerControl.exe 129.5 kB · 0 Nedlastninger Takk. Prøvde exe filen, strømpriser vises nå. Men, fikk ein heftig "respons" fra loggen ,er dette normalt? Siter
ottob Skrevet 5. januar 2023 Forfatter Skrevet 5. januar 2023 Nei, ikke sett det. Hender den klager på noen parent /child, men ikke så mange. Vises de normalt, altså at alle priser ligger under en parent? Prøv å stopp plugin og start igjen og sjekk loggen. Mulig det var kun første gang. Skal se på det i morgen. Siter
Olex Skrevet 6. januar 2023 Skrevet 6. januar 2023 ottob skrev (8 timer siden): Nei, ikke sett det. Hender den klager på noen parent /child, men ikke så mange. Vises de normalt, altså at alle priser ligger under en parent? Prøv å stopp plugin og start igjen og sjekk loggen. Mulig det var kun første gang. Skal se på det i morgen. Takk. Ser ut som at problemet forsvant ved å stoppe/starte plugin. Spennende plugin med mye potensiale. Får ein implementert strømstøtte i en eller annen form, blir dette knall! Siter
ottob Skrevet 6. januar 2023 Forfatter Skrevet 6. januar 2023 @OlexStrømstøtte er på plass allerede i den siste versjonen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.