Fredrick Skrevet 13. desember 2022 Skrevet 13. desember 2022 Hei, Jeg skulle gjerne hatt en automasjon som bare øker/senker settpunkt fra nivået de står på. Må dette gjøres avansert for jeg finner ikke noen enkel måte å gjøre det på? Syns det er greit å kunne styre litt fra panel på vegg, men vil gjerne kunne sett f.eks -2 grader når vi forlater huset. Siter
RVM Skrevet 13. desember 2022 Skrevet 13. desember 2022 Du trenger vel bare en automasjon som kaller service climate.set_temperature? F.eks. noe sånt: service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ state_attr('climate.bathroom_floor', 'temperature') - 2 }}" target: device_id: [din device_id] 1 Siter
Fredrick Skrevet 13. desember 2022 Forfatter Skrevet 13. desember 2022 (endret) RVM skrev (1 time siden): climate.set_temperature Hmm.. Jo det funker faktisk for å oppdatere den, men da oppdaget jeg samtidig et annet problem. Hvis jeg oppdaterer settpunkt ved å trykke på selve termostaten så oppdaterer den ikke i HomeAssistant. "Temperature" blir bare stående til det jeg satte den til sist. Selv om jeg prøver en zwave_js.refresh_value. Tips til det? EDIT: Det funker når jeg i zwave_js trykker refresh values der på thermostat setpoint. I HomeAssistant så blir jo flere entities her samlet i én "climate" device, så jeg tipper det er der det går i krøll (altså at service.zwave_js.refresh_value ikke treffer "riktig" entity i ZwaveJS EDIT2: Jeg har også sjekket Assiciations, og dette skal slik jeg forstår det stemme: Endret 13. desember 2022 av Fredrick Siter
haraldov Skrevet 21. desember 2022 Skrevet 21. desember 2022 Jeg endrer set temperatur ved hjelp av en input_number (https://www.home-assistant.io/integrations/input_number/) og binære sensorer for om jeg er hjemme, på ferie eller om det er natt. Jeg har også lagt inn trigger for om pid regulatoren blir mindre enn 100 % og derfor må senke temperatur på varmekabel for å stoppe at de bruker strøm. Jeg bruker også Priceanalyzer for å spare strøm (https://github.com/erlendsellie/priceanalyzer). Her er automasjonen for å endre set temperatur på varmekabel på bad1etg. alias: "Priceanalyser: Endre set temperatur 23 grader" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.ferie - binary_sensor.natt_22_00_05_00 - binary_sensor.noen_er_hjemme - platform: homeassistant event: start - platform: numeric_state entity_id: sensor.regulator_energy_usage id: pid_low below: 50 - platform: numeric_state entity_id: sensor.regulator_energy_usage id: pid_restore above: 50 condition: [] action: - if: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.ferie state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.natt_22_00_05_00 state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.noen_er_hjemme state: "off" - condition: trigger id: pid_low then: - service: input_number.set_value data: value: 20 target: entity_id: - input_number.temperatur_bad else: - service: input_number.set_value data: value: 23 target: entity_id: - input_number.temperatur_bad mode: restart Her er PrizeAnalyzer blueprint automasjonen som bruker temperaturen i input_number.temperatur_bad samt legger til -1, 0 eller 1 til temperaturen avhengig om det skal spares energi (-1 grad), være uforandret (0 grader) eller boostes (+1 grad). alias: PriceAnalyzer - Control Climate Bad1etg description: "" use_blueprint: path: erlendsellie/priceanalyzer.yaml input: sensor: sensor.priceanalyzer_kr_sand number: input_number.temperatur_bad climate: climate.varmekabel_bad1etg Blueprint action automasjonen ser slik. action: - variables: sensor: !input sensor number: !input number climate: !input climate - condition: template value_template: '{{ states(climate) == ''heat'' or states(climate) == ''off''}}' - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: !input climate temperature: '{%-set baseTemp = states(number) | float(default=0)%} {%-set priceanalyzer = states(sensor) | float(default=0)%} {{baseTemp + priceanalyzer}}' Siter
haraldov Skrevet 21. desember 2022 Skrevet 21. desember 2022 Jeg ser at du har en Heatit TF016/TF021 termostat. Det er mulig denne lenken kan hjelpe deg videre: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.