Teknor Skrevet 15. desember 2022 Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) Har følgende automasjon for å aktivere VVB når timespris er under gjennomsnittsprisen for døgnet. Skulle gjerne hatt inn en betingelse som gjorde at VVB ikke ble aktivert i tidsrommet 2200-2359 eller 0000-0100 selv om timespris > gj.snittspris. Noen som kan bistå? alias: VVB On description: Slår på VVB rele når timespris er under dagens gjennomsnitt trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current below: sensor.nordpool_today_average for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 condition: [] action: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single Endret 15. desember 2022 av Teknor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thoralex Skrevet 16. desember 2022 Del Skrevet 16. desember 2022 (endret) Legg til en time condition? Jeg kommer opp med denne i visual editor: condition: time after: "01:00:00" before: "22:00:00" Til VVB bruker jeg en sensor for billigste timer, hvor tidsrom er lagt inn i sensoren så selve automasjonen ikke trenger bry seg om det. Da er jeg sikker på å få ønsket antall driftstimer uansett når det er billigst. Endret 16. desember 2022 av thoralex Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teknor Skrevet 28. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Den treffer ikke helt behovet, tror jeg. Har testet ut den betingelsen, men ser ikke ut til å ta hensyn til den. Det jeg ønsker er: Slå på VVB rele når timespris er under dagens gjennomsnitt, men i perioden 22:00 til 02:00 skal den uansett være av. Hypotensen er at strømmen uansett er billigere etter kl 02:00 enn på sen kveld, selv om prisen uansett er under gjennomsnittet for døgnet. På den måten presser jeg forbruket mer mot natt, ettersom familien ikke trenger å dusje eller har behov for varmtvann sent på kvelden uansett. Virker som uansett hva jeg velger som conditions så virker det som den ikke hensyn tar det. Har også oppdatert YAML configuration reloading. Noen andre tips? alias: VVB On test description: >- Slår på VVB rele når timespris er under dagens gjennomsnitt - forsøk på unngå kveld trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current below: sensor.nordpool_today_average for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 condition: - condition: and conditions: - condition: time after: "02:00" before: "22:00" action: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single Endret 28. desember 2022 av Teknor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 30. desember 2022 Del Skrevet 30. desember 2022 Det er sikkert flere måter på å gjøre dette på. Jeg ville gjort automatiseringen ved først å lage en binær template sensor som er True (on) når time strømpris er billigere enn gjennomsnitt og False (off) når strømpris er dyrere enn gjennomsnitt. Du kan endre og teste template ved hjelp av Template editor under Developer Tools -> Template. Er du nybegynner på Template og Jinja2 syntaks anbefaler jeg at du leser her: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/ template: - binary_sensor: - name: "Pris er billigere enn gjennomsnitt" state: > {% set average = state_attr('sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_025', 'average') | float(default=0) %} {% set timeprice = states('sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_025') | float(default=0) %} {{ timeprice < average }} Deretter kan du lage en yaml automasjon som bruker Choose og Trigger ID til å velge hva som skal skje. Les mer om Trigger ID her: https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/#trigger-id og Choose her: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#choose-a-group-of-actions alias: VVB On test description: >- Slår på VVB rele når timespris er under dagens gjennomsnitt - forsøk på unngå kveld trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.pris_er_billigere_enn_gjennomsnitt from: "off" to: "on" id: pris_billig - platform: state entity_id: - binary_sensor.pris_er_billigere_enn_gjennomsnitt from: "on" to: "off" id: pris_dyr condition: - condition: time after: "02:00:00" before: "22:00:00" action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: pris_billig sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.bryter_varmvannsbereder - conditions: - condition: trigger id: pris_dyr sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.bryter_varmvannsbereder mode: single Du kan også lage en price level template sensor for timeprisen som jeg har gjort her med Tibber timeprisen. Du kan da bruke denne som trigger i din automasjon. template: - sensor: - name: Electricity price - Price level (1-day) icon: mdi:currency-usd state: >- {% set price_cur = states('sensor.electricity_price_toraldasen_32') | float(0) %} {% set price_avg = state_attr('sensor.electricity_price_toraldasen_32', 'avg_price') | float(0) %} {% if price_cur == 0 or price_avg == 0 %} unknown {% else %} {% set price_ratio = (price_cur / price_avg) %} {% if price_ratio >= 1.4 %} VERY_EXPENSIVE {% elif price_ratio >= 1.15 %} EXPENSIVE {% elif price_ratio <= 0.6 %} VERY_CHEAP {% elif price_ratio <= 0.9 %} CHEAP {% else %} NORMAL {% endif %} {% endif %} Jeg kan anbefale Prizeanalyzer (https://github.com/erlendsellie/priceanalyzer) til å varme opp VVB og varmekabler. Fordelen med Prizeanalyser er at den varme opp varmekablene før de dyreste timene (boost) og senker varmen (save) når strømprisen er høy. Utvikler har også laget en god løsning for å varme opp vvb når strømpris er billigst (på natten). 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teknor Skrevet 1. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2023 Fungerer perfekt. takker @haraldov! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teknor Skrevet 3. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2023 Fungerte nesten... Dersom strømprisen kryper under gjennomsnittet (endrer status fra "pris_dyr" til "pris_billig" i perioden 22:00 til 02:00 (noe den oftest gjør), så trigges ikke automasjonen igjen kl 03:00 fordi entiteten "binary_sensor.pris_er_billigere_enn_gjennomsnitt" ikke endres (fortsatt har status som "pris_billig"). Noen elegant løsning på det @haraldov? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Det enkleste er nok å legge inn en "Time pattern trigger" som for eksempel sjekket hvert 5 minutt (https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/#time-pattern-trigger). Prøv det først. trigger: - platform: time_pattern # You can also match on interval. This will match every 5 minutes minutes: "/5" 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 4. januar 2023 Del Skrevet 4. januar 2023 @haraldovpriceanalyzer kan man velge å justere mer enn 1 grad i save/boost mode? Kunne tenke meg 3 grader Kanskje jeg skal ta save/boost inn i schedy og styre derfra vs en egen input number for å sette temp på termostater via priceanalyzer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pythm Skrevet 5. januar 2023 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg har valgt å skru av VVB hvis pris faller mer enn 15øre ila en time og den kan være av i opptil 15 timer hvis prisen er høyere enn pris timen den skrues på + 15øre * 4% pr time av. VVB må og være på i minimum 8 timer pr dag. Tallene må selvsagt tilpasses antall tenåringer i hus... Med disse tallene skrur VVB seg stort sett på kl 22, men det er ikke hver dag den går i sparemodus. 15øre er tatt litt ut av det blå. Må regne ut varmetap og hvor mye ekstra energi den bruker pr time utsatt på å varme opp igjen. Kan dessverre ikke hjelpe med YAML koden men har installert Appdaemon og skrevet koden i python. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teknor Skrevet 5. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2023 Denne funker for meg. Laget to automasjoner. Får vel slå dem sammen etterhvert. alias: VVB on description: >- Slår på VVB rele når timespris er under dagens gjennomsnitt uten kritiske timer trigger: - platform: time_pattern minutes: "1" condition: - condition: and conditions: - condition: time after: "02:00:00" before: "22:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current below: sensor.nordpool_today_average action: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single og alias: VVB Off description: Slår av VVB rele når timespris er over dagens gjennomsnitt trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current above: sensor.nordpool_today_average condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 6. januar 2023 Del Skrevet 6. januar 2023 hjemmedude skrev (På 4.1.2023 den 8.00): priceanalyzer kan man velge å justere mer enn 1 grad i save/boost mode? Kunne tenke meg 3 grader Utvikler av PriceAnalyzer har laget en blueprint "priceanalyzer_multiply.yaml" som bruker en input_number multiplier for å justere temperatur enten opp eller ned 2-3 grader. multiply: name: Multiply Correction description: Input Number Helper To multiply the correction. Useful if you want more aggressive control. selector: entity: domain: input_number Du finner den her: https://github.com/erlendsellie/HomeAssistantConfig/tree/master/blueprints/automation/erlendsellie. Du kan bruke denne som utgangspunkt å lage din egen binær sensor template som du kan bruke i Schedy. {%-set baseTemp = states(number) | float(default=0)%} {%-set priceanalyzer = states(sensor) | float(default=0)%} {% set multiplyNumber = states(multiply) | float(default=1) %} {{baseTemp + (priceanalyzer * multiplyNumber)}} Jeg kan hjelpe deg med å lage template sensoren hvis du trenger det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorbjørn Skrevet 6. januar 2023 Del Skrevet 6. januar 2023 Her er et lite forslag fra min side med en enkel tilnærming Jeg forholder meg pr nå kun til low_price attributten på Nordpool-entiteten. Er low_price satt til true så går VVB på. Er low_price satt til false så går VVB av. Automasjonen trigges av endring på low_price attributten. Så den kjører altså kun når den endrer state. Hva som skal defineres som low_price bestemmes i oppsettet av Nordpool. Standard oppsett er at low_price er satt til true når timesprisen er under snittprisen for dagen. Dette kan endres via variabel low_price_cutoff i configuration.yaml. Som en kan se så har jeg ikke lagt inn noen begrensninger når på døgnet den kan være av eller på. Men det kan en jo legge inn i koden om en ønsker med en if setning til. Men for min del tenker jeg at under snittet er under snittet enten det er på dagen eller kvelden. Det er bare en fordel om noen av disse timene er på dagen når vi ikke er hjemme så slipper vi at den slår seg på lengre enn nødvendig på kvelden når mye annet skal trekke strøm og. alias: Water Heater | Turn on or off based on low_price state description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_2_10_025 attribute: low_price condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_2_10_025 attribute: low_price state: true then: - type: turn_off device_id: entity_id: entitetsbryter til vvb domain: switch else: - type: turn_off device_id: entity_id: entitetsbryter til vvb domain: switch mode: single Utenom dette tenkte jeg og å legge inn en automasjon som tvinger VVB på dersom temperaturen i den faller under en viss verdi eller dersom den ikke har vært over 60 grader på over ei uke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teknor Skrevet 6. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2023 Har etter tips her inne funnet ut at disse to automasjonene gjør jobben for meg. Vil heller ha en "time trigger" enn en trigger når status endres, fordi det blir mer robust om jeg skulle endre VVB på/av manuelt. @haraldov satt meg på sporet. Takk. Tenker å slå de to automasjonene sammen til en nå jeg får tid. alias: VVB on description: >- Slår på VVB rele når timespris er u dagens gjennomsnitt uten kritiske timer trigger: - platform: time_pattern minutes: "1" condition: - condition: and conditions: - condition: time after: "02:00:00" before: "22:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current below: sensor.nordpool_today_average action: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single og: alias: VVB Off description: Slår av VVB rele når timespris er over dagens gjennomsnitt trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nordpool_today_current above: sensor.nordpool_today_average condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.datek_pop2_switch mode: single Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 6. januar 2023 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) haraldov skrev (På 6.1.2023 den 9.12): Utvikler av PriceAnalyzer har laget en blueprint "priceanalyzer_multiply.yaml" som bruker en input_number multiplier for å justere temperatur enten opp eller ned 2-3 grader. multiply: name: Multiply Correction description: Input Number Helper To multiply the correction. Useful if you want more aggressive control. selector: entity: domain: input_number Du finner den her: https://github.com/erlendsellie/HomeAssistantConfig/tree/master/blueprints/automation/erlendsellie. Du kan bruke denne som utgangspunkt å lage din egen binær sensor template som du kan bruke i Schedy. {%-set baseTemp = states(number) | float(default=0)%} {%-set priceanalyzer = states(sensor) | float(default=0)%} {% set multiplyNumber = states(multiply) | float(default=1) %} {{baseTemp + (priceanalyzer * multiplyNumber)}} Jeg kan hjelpe deg med å lage template sensoren hvis du trenger det. Mange takk!😊 Vet du om man kan bruke climate.bad sensor og ikke input_number? Eller kan overstyre input_number.termostat_bad med temp data fra climate.bad? Hvordan går man frem for å ha 10 termostater styrt av priceanalyzer, 10 stk input_number ? 🙂 Kanskje det enkleste for meg er å få boost, save og normal inn i schedy ? edit: helt ny med blueprints. Har opprettet 5 input_numbers for 5 termostater, og 5 blueprints for priceanalyzer. Det ser ut til å funke. Schedy kjører bak og overkjører basert på pid-regulatoren til stigvi. Teste dette litt. 🙂 Endret 7. januar 2023 av hjemmedude 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 @haraldovkan climate.bad entiteten overskrive input_number.priceanalyzer_bad på en lur måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 Du kan bruke service "input_number.set_value" til å skrive temperaturen til en climate entitet inn i en input.number entitet. Fant løsningen her: https://community.home-assistant.io/t/save-attribute-in-a-input-number/371847 hjemmedude skrev (På 6.1.2023 den 19.57): Hvordan går man frem for å ha 10 termostater styrt av priceanalyzer, 10 stk input_number ? Har vurdert å bytte ut blueprint med min egen automasjon slik at jeg ikke trenger så mange automasjoner. Skal se om jeg kan få laget en slik automasjon jeg kan dele. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 Bare hos meg price analyzer ikke viser boost/save i dag? Restart/reload integrasjon og HA er forsøkt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 28. januar 2023 Del Skrevet 28. januar 2023 (endret) Nei, samme problem hos meg. Jeg lager en sak på dette på github nå. Endret 28. januar 2023 av haraldov 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.