Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 8 stk temperatur og fuktighetfølere av den runde gamle typen til Xiaomi / Aqara, 3 stk av den nyere firkantet type.

Og så har jeg 16 stk dør / vindu sensor av den nyere firkantet typen og 5 stk av den eldre typen med runde kortender, fra Xiaomi / Aqara.

Og til slutt 3 stk bevegelsesensorer.

Alle samme fungerer stort sett veldig bra og det har de gjort i mange år, først med deconz og nå med zigbee2mqtt. Men noen svakheter har de.

CR2032 batteriet konker ut når det blir for kaldt så den som ligger i fryseren har fått påloddet to AA batterier. Av og til registrerer ikke dørsensorene at døren er lukket før den henter seg inn en time etterpå, skjer 3-4 ganger i året på hoveddør så det er ikke ofte. Bevegelsesensorene sender kun lysstyrke samtidig med bevegelse. Så jeg kan ikke bruke de til å slå av lys når det lysner om morgenen.

De 3 bevegelsesensorene skal jeg bytte ut nå i julen med 3 Philips Hue bevegelse sensorer, kun for å få rapportert lysstyrke kontinuerlig. Jeg har ingen planer om å bytte ut det andre, men allikevel har jeg kikket litt på alternativer. I tilfelle noe slutter å virke og det må erstattes. Ser at Frient / Develco sine sensorer har noen gode egenskaper. De bruker AA og AAA batterier og dørsensoren er oppgitt til 9 år levetid. Temperatursensor til 5 år med rapportering hvert 5. minutt. Minus er at de er større.

Men spørsmålet: Er det noen som har gode sensorer for temperatur, fuktighet, dør og vindu som de kan anbefale. Viktigste kriterie er at de skal fungere nærmest problemfritt sammen med zigbee2mqtt

Skrevet

Glemte å nevne at en annen svakhet med Xiaomi er at de fungerer mindre bra hvis det er noen routere i zigbee-nettet som faller ut. Det kan feks være en lyspære som får strømmen brudt. Da kan Xiaomi sensorene bruke dager/uker på å finne en ny rute å sende dataene sine på. Hjemme hos meg har jeg ikke dette problemet da alt står koblet til strøm hele tiden og det er null endringer i zigbee topologien.

En annen svakhet er at Xiaomi sine sensorer ikke er 100% zigbee kompatible og det finnes enheter som rett og slett nekter å rute meldinger videre. Samsung sin stikkontakt-bryter er et eksempel. Jeg har en slik, men den står i borteste hjørnet i garasjen så den fungerer neppe som noen ruter for noe som helst. Men den kan potensielt være ødeleggende for mine temperatursensorer, spesielt den som er i garasjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.