ipbooter Skrevet 25. desember 2022 Del Skrevet 25. desember 2022 Noen som har en ide om hvordan man kan kalkulere hva strømkompensasjonen er til dags dato i home assistant? Det som egentlig mangler (tror jeg) er en entitet som plusser sammen dagens gjennomsnittlig strømpris hver dag, og resetter den ved ny mnd. stromstotte: friendly_name: "strømstøtte" unit_of_measurement: 'NOK' value_template: "{{ ((states('sensor.')|float - 0.86 / (now().day)) - 0.50) *0.90 }}" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RVM Skrevet 27. desember 2022 Del Skrevet 27. desember 2022 Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også. Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 27. desember 2022 Del Skrevet 27. desember 2022 https://github.com/Limych/ha-average Denne kan du sette opp til å gi deg gjennomsnittlig strømpris fra den 1. i måneden. Derfra er det enkelt å lage en malsensor som gir deg støtte pr kwh og eventuelt total støtte ut i fra ditt forbruk. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ipbooter Skrevet 28. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2022 On 27/12/2022 at 10:56, stigvi said: https://github.com/Limych/ha-average Denne kan du sette opp til å gi deg gjennomsnittlig strømpris fra den 1. i måneden. Derfra er det enkelt å lage en malsensor som gir deg støtte pr kwh og eventuelt total støtte ut i fra ditt forbruk. Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katla Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) ipbooter skrev (6 timer siden): Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. slettet Endret 29. desember 2022 av Katla Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. desember 2022 Del Skrevet 29. desember 2022 ipbooter skrev (8 timer siden): Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. Det er eksempler der om hvordan den resettes hver dag. Den er lett å utvide til å resettes den 1. hver måned med å ta med day=1 RVM skrev (På 27.12.2022 den 8.30): Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også. Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne. Rest sensoren er et veldig bra alternativ som jeg bruker selv. Og den er enklere å implementere enn å finne snittpris på egen hånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.