Autoper Skrevet 31. desember 2022 Del Skrevet 31. desember 2022 (endret) Hei, Har installert en Shelly EM for å logge forbruk på komfyr og platetopp. Visning av effekt på komfyr er korrekt, men platetoppen får jeg noen rare målinger på: For det første så viser den negativ effekt når jeg setter trafoen på L leder (brun) med pil mot last (platetopp). Med effekt satt til max på platetoppen måler Shellyen ca halv effekt. I standby (av) viser Shellyen at platetoppen trekker ca 130W. Har sjekket kabling fra sikring og til platetoppen, her er alt rett. Har i tillegg koblet Shellyen til begge faser som går til platetoppen og får samme ut-effekt som retureffekt, så jordfeil skal vel da kunne utelukkes. Jeg har et standard IT-anlegg. Noen som kan hjelpe? -JT- Endret 31. desember 2022 av Autoper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 31. desember 2022 Del Skrevet 31. desember 2022 Platetopper, hvis det er av induksjonstypen har sannsynligvis en belastning som er langt i fra resistiv og linær. Strømmen er muligens i kraftige pulser som over tid gir en viss varmeeffekt i grytene. Så jeg tipper en enkel Shelly har problem med å måle dette, rett og slett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Autoper Skrevet 31. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2022 Godt mulig, men det forklarer ikke hvileeffekten på 130W. Synes i tillegg det er litt rart at effekten som blir målt alltid er ca halv effekt. Det jeg har begynt å lure på er om dette er knyttet til fordeling av 3 fas i ett 1 fas anlegg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnsteinL Skrevet 31. desember 2022 Del Skrevet 31. desember 2022 Jeg bruker Shelly EM til å måle effekt på en induksjon platetopp og får riktige målinger. Hvis platetoppen bare er koblet til med 2 faser, skal ikke 3 fase systemet ha noen som helst innvirkning. Du hadde en gryte på platetoppen når du testet? Det kan bli veldig høy reaktiv effekt. Har 2 fase IT anlegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Autoper Skrevet 31. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2022 Testet med gryter fulle av vann. Godt mulig jeg er på bærtur her men det jeg tenker er følgende: Jeg måler både platetopp og komfyr med samme enhet (kanal 1 og 2). Shellyen henter strøm fra sikring til komfyr (kanal 1). For å måle effekt trenger den en spenningsreferanse som den henter fra komfyrsikringen. Jeg regner med at komfyr og platetopp benytter to forskjellige kombinasjoner av 3 fas inn i huset for å lastbalansere. Min teori er da at om en er uheldig vil spenningsreferansen for kanal 2 være feil med ca 33% (120 grader). Er jeg helt på viddene eller kan jeg være inne på noe her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnsteinL Skrevet 31. desember 2022 Del Skrevet 31. desember 2022 Du har helt riktig med faseforskyvningen ja, EM kan kun brukes på samme fase som referanse ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.