stigvi Skrevet 20. januar 2023 Skrevet 20. januar 2023 Her er et mysterie som jeg lurer på. På glasset i hagestue så ser vi gang på gang at det verken fryser til eller dogger på en flekk som er nærmest ellipseformet. Og denne flekken er på samme plass hver gang. Det er på utsiden det oppstår. Akkurat nå er det -7 grader ute og 0 grader inne i hagestue. Mellom hagestue og stue er det en dør som er lukket og denne har 3-lags glass. Flekken er rett ovenfor døren ca 4 meter i fra. En kan kanskje tro det er varmestråling? Men vinduene i stue er også frosset til og de har også 3-lags glass som i døren. Hvorfor fryser det på utsiden av disse, mens det ikke gjør det på et glass som er 4m unna? Siter
stigvi Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Skrevet 20. januar 2023 Kanskje er det vinden ute som skaper trykkforskjell over glasset når vinden runder hjørnet som er like ved? Siter
stigvi Skrevet 25. januar 2023 Forfatter Skrevet 25. januar 2023 petersv skrev (2 timer siden): Punktert glass kanskje. Nei. Som nevnt, dette er på utsiden Siter
SveinHa Skrevet 25. januar 2023 Skrevet 25. januar 2023 Gode isolerglass dugger mer på utsiden fordi de ikke slipper ut varme så punktering kan være en mulighet. Siter
Teknor Skrevet 26. januar 2023 Skrevet 26. januar 2023 Har litt av det samme på et (av flere) paroramavinduer på hytta. Det er et vindu hvor det er et "belte" på tvers som ikke er duggete (gjerne på kvelden når funktigheten ute øker som følge av lavere temp), alltid på samme sted. Norsk produsent av kvalitetsvinduer. Jeg tror det er en glipp i produksjonen, noe coating som mangler uten at jeg har fulgt det noe videre. Siter
stigvi Skrevet 26. januar 2023 Forfatter Skrevet 26. januar 2023 SveinHa skrev (19 timer siden): Gode isolerglass dugger mer på utsiden fordi de ikke slipper ut varme så punktering kan være en mulighet. Hvor sannsynlig er punktering når det ikke er andre indikasjoner på dette? Normalt vil en jo få dugg på innsiden også. Siter
petersv Skrevet 26. januar 2023 Skrevet 26. januar 2023 1 hour ago, stigvi said: Hvor sannsynlig er punktering når det ikke er andre indikasjoner på dette? Normalt vil en jo få dugg på innsiden også. Det vil jeg si ville vært veldig unormalt, med mindre du har dårlig inneklima/høy luftfuktighet. Siter
stigvi Skrevet 26. januar 2023 Forfatter Skrevet 26. januar 2023 petersv skrev (2 timer siden): Det vil jeg si ville vært veldig unormalt, med mindre du har dårlig inneklima/høy luftfuktighet. Jeg tenkte på innsiden, mellom glassene. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.