GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt Ä snuse litt pÄ arduino. I utgangspunktet pÄ esp8266. SÄ blandt annet pÄ en video fra repairguy.dk (youtube) der han laget et par wled prosjekter med dette. Har plukket opp fra diverse steder at esp har enormt variable bruksomrÄder.

Noen som vil dele hva de bruker dem til/sine prosjekter?

Krever de, sett fra lekmanns-stÄsted, mye programmeringskunnskap? Finnes det greie guider der ute? (Github etc?)

Takker pÄ forhÄnd!

Skrevet

Velkommen i klubben 😄
det er helt rett det du skriver om at Arduino har store bruksomrÄder. i mange tilfeller er det bare fantasien som setter grenser.

jeg har brukt Arduino til mange forskjellige ting opp igjennom tidene, men for Ăžyeblikket er det bare et par som er i drift i hjemmeautomasjonen.

f.eks er det en som mÄler trykk og temperatur pÄ ene varmepumpa, og en annen som fÞlger med pÄ temperaturen i dataskapet. samt en tredje som ligger pÄ benken og skal mÄle fuktigheten i blomsterbedet slik at jeg kan automatisere vanning til sommeren.

det kreves en liten tanke programmeringskunnskap for Ä sette de opp.  men det avhenger ogsÄ hva du skal bruke mikrokontrollerene til. Arduino sitt programmeringssprÄk er en forenklet versjon av C++, sÄ om du har kjennskap til dette, er du pÄ god vei.

for Ă„ komme i gang kan jeg anbefale Ă„ kjĂžpe et lite startsett for Ă„ lĂŠre deg det grunnleggende og i tillegg er det enklere Ă„ lĂŠre om du kan se resultater av forsĂžk.

mye nyttig informasjon og guider finnes pÄ www.arduino.cc

pÄ github finner du nok mye ferdige prosjekter, men det kan bli utfordrende Ä skulle tilpasse dette til eget bruk hvis man ikke forstÄr hvordan det er programmert.

i Home Assistant er det veldig enkelt Ä lage egne sensorer ved hjelp av "ESPHome". om dette kan brukes i andre smarthuslÞsninger er jeg ikke sikker pÄ, men antar at det er mulig. et kjapt google sÞk kan gi deg svar.

Skrevet

Takker for tips og rĂ„d, samt inspo😊

Da har jeg bestilt et par Esp8266, adapter boards, buck converters, og litt nips som jeg ser jeg trenger 😊 bruker noen ABB AP9 koblingsbokser trolig til Ă„ lage moduler i, og har 12V supplies liggende fra jobben, der jeg forsynte noe utstyr via trafoer montert i teknisk tavle, fremfor medfĂžlgende 12v adaptere. SĂ„ er det bare Ă„ snuse litt pĂ„ github, og potensielt se om jeg finner noen ferdige .bin filer i fĂžrste omgang -kan ikke si at C++ er noe jeg har god kunnskap med pr. nĂ„. Har lest litt pĂ„ det i ungdommen, men ga opp😂

Skrevet (endret)

jeg ser at ESPHome kan benyttes mot homey, som jeg ser du har pÄ profilen din.

dette er et utrolig enkelt system Ä bruke mot ESP8266, da det ligger mye god dokumentasjon pÄ hvordan du skal sette opp et hav av sensorer og utganger pÄ nettsiden.

programmering blir da gjort i YAML, som jeg vil si er mer som en tekstbeskrivelse.

et eksempel pÄ kode for en DHTxx sensor (digital temperatur og fuktsensor)

# Example configuration entry
sensor:
  - platform: dht
    pin: D2
    temperature:
      name: "Living Room Temperature"
    humidity:
      name: "Living Room Humidity"
    update_interval: 60s

mer info finner du her:

https://esphome.io/

EDIT: her ogsÄ er det mye informasjon Ä hente hvis du ikke har trÄlet igjennom trÄden ennÄ:

Endret av HĂ„vardgj
  • Like 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har fulgt et par gode veiledninger for bygging av sensorer basert pÄ ESP8266/ESP32 som kan vÊre relevant for mange.

Denne fulgte jeg men med 6 stk temperatursensorer for Ä ha god kontroll pÄ vartvannsberederen. https://smarthomescene.com/diy/diy-waterproof-double-probe-temperature-sensor-with-an-esp32/ Sensorene er plassert innenfor isolasjonen i berederen - boret hull i ytterste metallkappe, stakk hull i isolasjonen med en spisepinne i tre og skjÞv tempsensor inn slik den ligger helt inntil metallet innefor isolasjonen.

Neste er ikke helt i mÄl, venter pÄ levering av rele, men fingeravtrykkleseren er koblet opp til en ESP8266 og integrert i HomeAssistant. Per nÄ kan den kun fÄ en taklampe til Ä blinke. NÄr releet er pÄ plass skal den monteres i stolpen ved siden av garasjedÞren og styre Äpning den. https://hometechhacker.com/home-assistant-a-fingerprint-scanner-for-your-garage/?fbclid=IwAR2IVegexrvJenrzsfnTZKIuLBp4CYdTPDU11hqvOz_1egyAUjOoU_0Rw3A

Jeg har ogsÄ bygget en CO2 og temperatursensor, fant dessverre ikke igjen veiledningen jeg fulgte. Brukte en slik CO2 sensor https://esphome.io/components/sensor/mhz19.html og et ESP32 kort.

• Like 1
Skrevet

Takker for tips 🙂 Jeg tenker i fĂžrste omgang Ă„ lage meg en helt enkel temp-sensor som skal stĂ„ i en tett boks ute. fordel at den gĂ„r pĂ„ fast strĂžm da, sĂ„ perfekt bruksomrĂ„de. 

Da har jeg 2 igjen - sĂ„ mulig den ene skal brukes til fukt/temp vaskerom, og den andre muligens mĂ„le temp pĂ„ inn/utluft balansert ventilasjon 🙂 Bestilt meg 3stk "waterproof" ds18b20, og en som ikke er det (den skal stĂ„ inni koblingsboksen, for Ă„ ha minst mulig fukt tilfĂžrt kretskort inni boksen - skal fuge rundt tilfĂžrsel fra 12v forsyningen, og den stĂ„r hĂžyt oppe under tak) 🙂

• 3 mĂ„neder senere...
Skrevet
christbj skrev (PĂ„ 10.3.2023 den 17.03):

Jeg har fulgt et par gode veiledninger for bygging av sensorer basert pÄ ESP8266/ESP32 som kan vÊre relevant for mange.

Denne fulgte jeg men med 6 stk temperatursensorer for Ä ha god kontroll pÄ vartvannsberederen. https://smarthomescene.com/diy/diy-waterproof-double-probe-temperature-sensor-with-an-esp32/ Sensorene er plassert innenfor isolasjonen i berederen - boret hull i ytterste metallkappe, stakk hull i isolasjonen med en spisepinne i tre og skjÞv tempsensor inn slik den ligger helt inntil metallet innefor isolasjonen.

Neste er ikke helt i mÄl, venter pÄ levering av rele, men fingeravtrykkleseren er koblet opp til en ESP8266 og integrert i HomeAssistant. Per nÄ kan den kun fÄ en taklampe til Ä blinke. NÄr releet er pÄ plass skal den monteres i stolpen ved siden av garasjedÞren og styre Äpning den. https://hometechhacker.com/home-assistant-a-fingerprint-scanner-for-your-garage/?fbclid=IwAR2IVegexrvJenrzsfnTZKIuLBp4CYdTPDU11hqvOz_1egyAUjOoU_0Rw3A

Jeg har ogsÄ bygget en CO2 og temperatursensor, fant dessverre ikke igjen veiledningen jeg fulgte. Brukte en slik CO2 sensor https://esphome.io/components/sensor/mhz19.html og et ESP32 kort.

Hva er din erfaring med 6 DS18B20 pÄ en esp8266? KjÞrer du DS18B20 pÄ 3.3V eller 5V? Hvor stor pull-up motstand bruker du? Kan du dele koden?

Jeg har kjÞrt en Arduino basert temperaturovervÄking pÄ vvb, som mÄler temp i midten og bunnen av vvb og regner ut snitt temperatur og hvor lang tid som trengs for Ä varme opp vannet. (temperatursensorene er 2 stk DS18B20) NÄ har jeg endelig fÄtt til Ä bruke disse dataene til smartstyring. Jeg henter inn data fra Arduino baserte mikrokontrolleren ESP8266 med Homeyduino appen til Homey Pro 2023.

Homeyduino stÞtter bare Ä overfÞre en verdi for vÊr type capability, derfor overfÞrer jeg ladetiden som PM2.5. Ladetiden beregnes i Arduino microkontrolleren (ESP8266) som leser av temperaturen pÄ vvb. Formelen ser slik ut.
ChargeTime = ((0.7 * ((75 - ((temp_1 + temp_2) / 2)) / 10) * 198.0 / 2.0) /60); //75 = settpunkt, 198 = volum, 2.0 = effekt
Effekt_kWh = ((ChargeTime / 60) * 2.0);
Snitt_Temp = ((temp_0 + temp_2));

Blynk VVB Temp.jpg

Homeyduino VVB temp.jpg

Skrevet

Hva er din erfaring med 6 DS18B20 pÄ en esp8266? KjÞrer du DS18B20 pÄ 3.3V eller 5V? Hvor stor pull-up motstand bruker du? Kan du dele koden?

Erfaringen er god, det fungerer stabilt. Sensorene er koblet slik oppskriften jeg lenket til viser, 3,3V og 4.7kΩ. Koden er ogsÄ som angitt i oppskriften, bare med flere sensorer.

Jeg har sĂ„ langt ikke brukt temperaturmĂ„lingene til Ă„ beregne behovet for oppvarming, blir derfor inspirert til Ă„ gjĂžre slik du har beskrevet. Setter det pĂ„ listen til oppgaver nĂ„r det er mĂžrk ute. 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.