MHR Skrevet 22. mars 2023 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Hei Jeg har et oppsett for å styre en varmekabel, men foreløpig slår jeg den bare av og på ut i fra gitte tidspunkt. Jeg ønsker i stedet å skru ned temperaturen på natten, øke den litt ekstra på morgenen, og sette til dagtemperatur etter en viss tid. Alt dette får jeg til. Problemet er hvis Node-Red eller Home Assistant restarter på dagtid, da vil temperaturen øke ekstra og vil gå ned igjen etter x minutter. Jeg har et config json parameter i noden som heter actionTaken, men dette hjelper jo ikke hvis verdien av denne nullstilles ved en restart av det ene eller det andre. Jeg vil da tro at å lagre staten til fil, og lese staten fra fil igjen er eneste løsning? Vet dere hvordan jeg går fram for å lagre til fil i en function node? Oppsettet mitt er en function node med en json struktur i "On Start" hvor jeg setter den med flow.set("config", config); I On Message leser jeg denne configen slik const config = flow.get("config"); Endret 22. mars 2023 av MHR Beskrivelse av oppsett Siter
SveinHa Skrevet 22. mars 2023 Skrevet 22. mars 2023 Du må sette contextStorage til localfilesystem i stedet for memory, står litt om det f.eks. her: https://notenoughtech.com/home-automation/preserving-variables-in-nodered/ 1 Siter
MHR Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Skrevet 22. mars 2023 Takk, så kjapt igjennom og det stemmer med det jeg fant i dokumentasjonen til node-red også. Skal teste det til helgen:) Siter
MHR Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Skrevet 22. mars 2023 Jeg implementerte det nettopp, var enkelt:) Tusen takk for hjelp:) 1 Siter
SveinHa Skrevet 22. mars 2023 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Også hendig å lagre Dashboard chart i tilfelle restart med Persist in/out nodene, spesielt de trendene som går over lang tid: Brukes slik: Endret 23. mars 2023 av SveinHa 1 Siter
hflatoey Skrevet 23. mars 2023 Skrevet 23. mars 2023 https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-persist Den noden har ein liten error som kan fikses med å redigere ei fil i ein text editor. https://github.com/DeanCording/node-red-contrib-persist/issues/11 Quote go to the folder where the package is installed for me ( .....node-red\node_modules\node-red-contrib-persist Make a copy of the File persist.js and give it another name open the original file and search for "nodes-started" and replace it with "flows:started" Restart NodeRED and see there is no error any more 2 Siter
SveinHa Skrevet 23. mars 2023 Skrevet 23. mars 2023 hflatoey skrev (1 time siden): Den noden har ein liten error... Takk for info. Jeg har ikke merket den og nodene fungerer for meg. Siter
hflatoey Skrevet 23. mars 2023 Skrevet 23. mars 2023 Den virker fint uansett, kommer bare opp ein feilmelding i debug vinduet når Node-Red starter... Quote "[RED.events] Deprecated use of "nodes-started" event from "/.node-red/node_modules/node-red-contrib-persist/persist.js:164:20". Use "flows:started" instead." 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.