shogunman Skrevet 29. mars 2023 Skrevet 29. mars 2023 Jeg har i dag topolt bryter til downlights og lys over speil i bad. Kan jeg montere en zigbee dimmer FØR denne bryteren, slik at den fortsatt er operativ som ruter dersom lyset slås av med bryteren? Siter
Håvardgj Skrevet 29. mars 2023 Skrevet 29. mars 2023 teknisk sett skal det kunne fungere, men det er ikke en løsning jeg ville anbefalt. hvilke type spotter er dette? sidespørsmål; hva for en type lys har du over speil? om det er led med ikke utskiftbar lyskilde, er det ikke krav om topolt brudd på downlight, og da vil kanskje beste løsning være å sette inn en 2+1 bryter, der 2-pol styrer lya over speil, og 1-pol styrer zigbee dimmer (bryterinngang) Siter
shogunman Skrevet 29. mars 2023 Forfatter Skrevet 29. mars 2023 Det er tre GU10 spotter hvor jeg selv kan skifte lyskilden, så den må ha topolt brudd, det samme med armaturet over speilet som bruker 2 x G9 pærer. Disse er seriekoplet så bryteren tar i dag både spotter og speillys. Hvis jeg går for en 2+1 bryter og setter dimmeren bak, så vil dette også fungere i praksis, bortsett fra at dimmeren vil slutte å fungere som ruter hvis noen finner på å slå av bryteren. Jeg er heller ikke avhengig av å kunne dimme lysene manuelt med bryter. Det kan også gjøres med en enkel zigbee scene-switch hvis behovet skulle melde seg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.