GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Homeseer + ChatGPT = sant, for en som ikke er dreven i programmering!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at det dukket opp en ny utfordring vedr ett nytt drivhus som driftes i lag med naboen, sÄ tenkte jeg at jeg mÄtte fÄ et script som regnet ut prisen for strÞmmen.

Tenkte jeg skulle teste ChatGPT.

Spurte om dette:

Sitat

I homeseer, sÄ har jeg totalt strÞmforbruk til en enhet, device 1974.
Jeg har ogsÄ timesprisen for strÞm, device 745.
Jeg vil regne ut total kostnad siden sist beregning og legge summen til verdien i device 2687.
I device 2688, sÄ kan man lagre strÞmforbruket i device 1974 til neste beregning.

Svaret jeg fikk:

Sitat

Her er en Visual Basic .NET kodebit som kan regne ut total kostnad siden sist beregning basert pÄ totalt strÞmforbruk og timesprisen for strÞm, og deretter legge summen til verdien i device 2687

Try
    ' Hent totalt strÞmforbruk og timesprisen for strÞm
    Dim totalPower As Double = hs.DeviceValueEx(1974)
    Dim pricePerHour As Double = hs.DeviceValueEx(745)

' Hent forrige total kostnad og tidspunktet for da det ble oppdatert
    Dim previousCost As Double = hs.DeviceValueEx(2687)
    Dim previousCostTime As DateTime = DateTime.Parse(hs.DeviceLastChange(2687))

' Hent forrige totalt strÞmforbruk og tidspunktet for da det ble oppdatert
    Dim previousPower As Double = hs.DeviceValueEx(2688)
    Dim previousPowerTime As DateTime = DateTime.Parse(hs.DeviceLastChange(2688))

' Regn ut strÞmforbruket siden forrige beregning
    Dim currentPower As Double = totalPower
    Dim elapsedTimePower As TimeSpan = DateTime.Now.Subtract(previousPowerTime)
    Dim powerUsedSinceLastCalculation As Double = currentPower - previousPower

' Regn ut kostnad siden forrige beregning
    Dim elapsedTimeCost As TimeSpan = DateTime.Now.Subtract(previousCostTime)
    Dim costSinceLastCalculation As Double = (powerUsedSinceLastCalculation / 1000) * pricePerHour * (elapsedTimeCost.TotalSeconds / 3600)

' Oppdater verdien i device 2687 med total kostnad siden forrige beregning
    Dim totalCost As Double = previousCost + costSinceLastCalculation
    hs.SetDeviceValueByRef(2687, totalCost, True)

' Oppdater verdien i device 2688 med siste mÄling av totalt strÞmforbruk og tidspunktet for nÄr det ble oppdatert
    hs.SetDeviceValueByRef(2688, currentPower, True)
Catch ex As Exception
    hs.WriteLog("Error", "Error in power calculation script: " & ex.ToString)
End Try

I denne koden har jeg ogsÄ inkludert hÄndtering av eventuelle feil, og skriver ut en feilmelding til HomeSeer loggen hvis det oppstÄr en feil.

Var ikke 100% copy/paste for at det funket, men var sÄpass smÄ justeringer at jeg klarte Ä feilsÞke det selv.

SĂ„ da sparte jeg mange dumme spĂžrsmĂ„l i diverse forum. 😃

• Like 6
  • Thanks 1
Skrevet

Jeg har brukt GPT4 selv MYE de siste dagene, og har tenkt pÄ Ä skrive en lignende post selv. BÄde til Ä fÄ skrevet scripts, og til sparringspartner ved div feilsÞking. Det har stort sett krevd et noen forsÞk for Ä fÄ de scriptene jeg har ville hatt, men ved hjelp av Ä videreformidle feilmeldinger i loggen er jeg mektig imponert over hva den har fÄtt til. Den begynte riktig nok Ä skrive de fÞrste scriptene pÄ feil scriptsprÄk, men fant etter hvert selv ut at det var dette som var problemet.

Et triks som har fungert veldig bra for meg er Ä tyvlÄne scripts som ligger ute pÄ nettet der de samme eller nÊrt relaterte kosepter blir brukt, ogsÄ be GPT4 bygge videre og tilpasse mitt behov.

Skrevet

Det er bare Ă„ digge det! 😄 
Jeg bruker ogsÄ GPT3.5 og 4 aktivt om dagen.

Man mÄ enda vite hva man holder pÄ med, for det er ikke alltid riktig, men det er ikke alltid det er mye som skal til og ChatGPT kan ogsÄ hjelpe med debuggingen.

• Like 1
Skrevet
Moskus skrev (1 time siden):

Man mÄ enda vite hva man holder pÄ med, for det er ikke alltid riktig

Jeg testet den i dag, ikke til Ă„ skrive kode, men jeg spurte om hvordan man kan integrere en Roborock Q7 med HS3. Og jaggu er den god til Ă„ lyve! 😂

«If you are running HomeSeer 3, you can still integrate the Roborock Q7 Max with HomeSeer using a third-party plugin called "Roborock Vacuum Plugin for HomeSeer 3".»

sÄ spÞr jeg om en lenke til denne:

«Yes, you can find the "Roborock Plugin for HomeSeer 3" by user "spud" on the HomeSeer forums at the following link:

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/roborock-vacuum-plugin-spud/137947-roborock-plugin-for-homeseer-3 »

Den linken funker ikke og jeg finner ikke spor av noen slik plugin noe sted. 😛 nĂ„r jeg pĂ„peker det sĂ„ gir den meg en ny ugyldig link til forumet. 😛 

SÄ ja, man mÄ vite litt hva man driver med og ikke stole blindt pÄ svarene man fÄr

Skrevet

Nye Bing Chat er muligens bedre oppdatert. Du kan prĂžve den.

Men nĂ„r ting blir for avansert sĂ„ er ikke ChatGPT-lĂžsningen. Del problemet opp, sĂ„ gĂ„r det bedre. 🙂 

Skrevet
Moskus skrev (16 timer siden):

Men nĂ„r ting blir for avansert sĂ„ er ikke ChatGPT-lĂžsningen. Del problemet opp, sĂ„ gĂ„r det bedre. 🙂 

Helt enig, men for noen av oss er enkle scrips vanskelig, og da er en Ai-venn god og ha 😅

I gĂ„r fikk jeg GPT 4 til Ă„ lage et script som henter lĂ„t-/artistinformasjon fra det som spilles pĂ„ en radiokanal fra en XSPF-stream, og sette dette til status pĂ„ en virtuell device. NĂ„r scriptet etter litt om og men virket, sĂ„ fikk jeg GPT 4 til Ă„ lage et script som bruker en virtuell radiokanalvelger til Ă„ velge hvilken radiokanal den skal hente denne informasjonen. Dette er laaaang over mine evner 😆

Skrevet
Im_IB skrev (10 minutter siden):

I gÄr fikk jeg GPT 4 til Ä lage et script som henter lÄt-/artistinformasjon fra det som spilles pÄ en radiokanal fra en XSPF-stream, og sette dette til status pÄ en virtuell device. NÄr scriptet etter litt om og men virket, sÄ fikk jeg GPT 4 til Ä lage et script som bruker en virtuell radiokanalvelger til Ä velge hvilken radiokanal den skal hente denne informasjonen.

Spennende! Post det gjerne. 🙂 

Skrevet (endret)

XSPF-Mottaker.vb

Moskus skrev (9 timer siden):

Spennende! Post det gjerne. 🙂 

XSPF-Mottaker.vb

Scriptet blir en del av en HSTouch-styrt radiostreaming kontroller, som jeg ogsÄ tenkte Ä bruke som vekkerklokke.

Informasjon fra XSPF-streamen skal inn pÄ denne HSTouch-skjermen, sammen med et bilde som viser hvilken hÞyttaler/gruppe og radiokanal som er valgt, men dette er ikke ferdig enda. Knappene som allerede er der styrer de virtuelle devicene i skjermbildet nederst.

Edit: Oppdatert script som takler norske bokstaver.

1425217094_SkjembildeHSTouchRadio.thumb.jpg.fd0d1117d60ef89ba86bbe5fbca0e119.jpg

436290692_SkjermbildeStreamingkontroller.thumb.JPG.ed9c38e9d484a8f8540fa4432a36a133.JPG

Endret av Im_IB
  • Like 2
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet

Jobber litt med Ä fÄ ordnet vekkerklokkedelen av prosjektet ovenfor nÄ. Har fÄtt ChatGPT til Ä lage et par scripts, men det tar nok mye ekstra tid fordi ChatGPT ikke kan Homeseer og dets metoder og funksjoner. Jeg har prÞvd Ä lage et komprimert dokument med informasjon med dokumentasjon om dette, som jeg kan poste til ChatGPT fÞr jeg ber om et nytt script. Det er Chat GPT som selv har stÄtt for komprimeringen av teksten, og det var ikke helt enkelt Ä fÄ Chat GPT til Ä gjÞre dette (den ville veldig gjerne skrive i hele setninger osv, siden det er det den forstÄr best selv).

Chat GPT fikk limt inn deler av dokumentasjonen med instruksen:

"I want to present some more information from the Homeseer scripting documentation. I want you to compress this information as much as possible. All the information you already know can be removed completely. Your task is to make the text as short as possible. The purpose of this is to make information that humans can provide to Chat GPT, when humans needs help making a Homeseer script. The humans will never read this."

Legger ved dette dokumentet her, sÄnn at flere kan benytte seg av det (og gjerne komme med modifikasjoner og innspill).

Chat GPS Scriping instructions.docx

Skrevet
Sitat

"snakkeroboten er blitt «latere» og «dummere», og at den nÄ  begÄr mange flere feil enn tidligere Är det gjelder blant annet koding, logiske evner, faktaopplysninger og det Ä holde orden pÄ kontekster og serier av instruksjoner."

https://www.digi.no/artikler/chatgpt-bruken-faller-kraftig-brukere-klager-pa-darligere-kvalitet-og-mange-feil/534248

Dette merkes godt ja! GPT 4 glemmer nÄ ting fra samme samtale veldig fort, og gjentar derfor feil gang etter gang etter gang. Den prÞver for eksempel Ä importere biblioteker som allerede er lastet og den prÞver Ä bruke funksjoner/metoder som ikke er i (den eldre versjonen) av VB. I tillegg har den blitt veldig "lat", og ber meg sette inn alt av event- og device-referanser etc. selv. SkjÞnner jo at de prÞver Ä spare datakraft, men bruksverdien er betraktelig redusert for meg i alle fall. Det blir konstant prÞving og feiling sÄnn som jeg jobber, og det blir mye mer jobb med Ä redigere koden for hvert nye forsÞk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.