Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gamle Nobø ovner til HomeAssistant

Anbefalte innlegg

>Har du mer info om kretskort / komponenter? 

Kretskort:

https://www.ebay.com/itm/114479893452

Display:

https://www.ebay.com/itm/125702658594?var=426716188224

Rotary encoder:
https://www.ebay.com/itm/175038483220?var=474198493841

Temperatursensor er vanlige DS18B20.
Alt er montert i en 3D printet kasse som passer i det originale festet.

Har også bygget om en Glamox ovn på samme måten.

image.thumb.jpeg.8ef2d773486b630c2bc475518f4c3e99.jpeg

stigvi skrev (2 minutter siden):

Spørsmål: Har ikke disse ovnene en modul som er lik "nye" ovner?

Ja, men da må man ha Glamox sin egen hub, og får ikke direkte kontroll.

Ønsket å bruke ESPHome i disse - og ha de programmert slik at de ikke kan slås helt av.

Dette siden de også fungerer som frostsikring på hytta.

• Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 timer siden):

Nobø sin hub snakker direkte med Home Assistant og er en lokal tilkobling via tcp/ip

Ja, er klar over det, men den er dyr og unødvendig for mitt behov.

Har den gamle kontrolleren til Nobø, og har satt en ESP i denne for å få litt HA integrasjon, men blir stort sett bare av/på.

Nå har jeg full kontroll over hver enkelt ovn, og veldig tett HA integrasjon.

Jeg ønsker også å kjøre ESPHome på mest mulig, har prøvd de fleste ESP systemene, men ESPHome er klart best, ihvertfall hvis man kjører HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Veldig veldig kult! Nå har Nobø akkurat dumpet den gamle huben sin, og går over til nye termostater/kontrollere og FutureHome. Har man seks panelovner og to gulvvarme-termostater blir det dyrt, både med alle de åtte kontrollerne og en hub.

Rart at de ikke bare gjorde som Adax og Ebeco og laget noe som ikke trenger en hub? Jeg har mange slike Ebeco 500 WiFi både hjemme og på hytta som snakker direkte med Tibber uten noen hub:

https://www.ebecoheating.no/produkter/styring/eb-therm-500

Spørsmål: Hvor vanskelig ville det være å gjøre det du har gjort, men isteden 3D-printet en kasse til Nobø panelovn, som har en Ebeco termostat inni seg?

Ebeco selger slike panelovner - det er nok denne typen ovner jeg skulle ønske jeg hadde nå, istedenfor Nobø:

https://www.ebecoheating.no/produkter/panelovn/wallflex-500

Endret av PaulHarald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaulHarald skrev (På 28.9.2024 den 10.33):

Veldig veldig kult! Nå har Nobø akkurat dumpet den gamle huben sin, og går over til nye termostater/kontrollere og FutureHome. Har man seks panelovner og to gulvvarme-termostater blir det dyrt, både med alle de åtte kontrollerne og en hub.

Rart at de ikke bare gjorde som Adax og Ebeco og laget noe som ikke trenger en hub? Jeg har mange slike Ebeco 500 WiFi både hjemme og på hytta som snakker direkte med Tibber uten noen hub:

Nobø sine nye er zigbee, men de er ikke sertifisert (ennå) og har dermed ikke lov å markedsføre de som zigbee. Akkurat det tror jeg er en tabbe av Nobø, men de får nå styre på med sitt og se hvordan det går.

Uanz så kommer det nok støtte for flere systemer enn kun Futurehome. Sannsynligvis glir de rett inn i andre systemer, men noen må være først til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

Nobø sine nye er zigbee, men de er ikke sertifisert (ennå) og har dermed ikke lov å markedsføre de som zigbee. Akkurat det tror jeg er en tabbe av Nobø, men de får nå styre på med sitt og se hvordan det går.

Uanz så kommer det nok støtte for flere systemer enn kun Futurehome. Sannsynligvis glir de rett inn i andre systemer, men noen må være først til å prøve.

Takk for svar! Skjønner. Jeg er enig i at Nobø gjør rare valg, og de trekker jo stigen opp etter seg. Eiere av det gamle systemet må både kjøpe ny hub (noen få vil kanskje ha Futurehome fra før men det er nok ikke akkurat flertallet), og man må kjøpe de nye termostatene.

Prisen på én termostat til eksisterende panelovner er 1000-1400 kroner, da frister det mer å kjøpe Adax eller Ebeco panelovn som er klar til bruk uten noen hub. Og selge Nobø-ovnene. Med mange Ebeco gulvtermostater i huset er det fristende å kjøpe deres Wallflex panelovner som snakker med Tubber uten noen hub.

Endret av PaulHarald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.