eisa01 Skrevet 10. juni 2023 Del Skrevet 10. juni 2023 Har en Heat-it Z-Dim som bare fungerer gjennom Futurehome, og kan ikke endre dimmenivå ved å skru på hjulet manuelt Jeg kan fortsatt slå den av og på manuelt Har prøvd å slå av Futurehome-huben, men det hjalp ikke Har noen opplevd dette før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. juni 2023 Del Skrevet 12. juni 2023 eisa01 skrev (På 10.6.2023 den 9.54): Har en Heat-it Z-Dim som bare fungerer gjennom Futurehome, og kan ikke endre dimmenivå ved å skru på hjulet manuelt Dette høres dessverre ut som et problem med selve dimmeren. Hvis du kan dimme med FutureHome så fungerer dimmefunksjonen, men den svarer altså ikke med lokal vridning på hjulet, og det må i så fall være mer hardware enn software. Du kan evt. skru av sikringen på kursen denne er montert på, og skru på igjen og se om den skjerper seg etter det. Hvis ikke -> Ring elektrikeren din. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 23. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2023 Viste seg at det var et software-problem, som ble løst med factory reset (hold inn dimmeknappen i 20 sekunder) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. juli 2023 Del Skrevet 4. juli 2023 eisa01 skrev (På 23.6.2023 den 17.15): Viste seg at det var et software-problem, som ble løst med factory reset (hold inn dimmeknappen i 20 sekunder) Jeg ville kalt det et hardware-problem, da det var dimmeren som var problemet, ikke programvaren som styrer den. 😉 Men det er vel semantikk. Heldigvis var det ikke mer problematisk enn at hardware måtte resettes. 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 15. august 2023 Forfatter Del Skrevet 15. august 2023 Nå er dimmeren helt død, etter at jeg fikset den hadde den reagert tregt (10-20 sek) Det er vel slik at ved reklamasjon så må butikk/leverandør av dimmer ta kostnaden for nytt elektrikerbesøk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 16. august 2023 Del Skrevet 16. august 2023 eisa01 skrev (13 timer siden): Det er vel slik at ved reklamasjon så må butikk/leverandør av dimmer ta kostnaden for nytt elektrikerbesøk? Nei, de er ansvarlig for produktet, kostnad ved å bytte dimmer er ditt problem. Hvis du har kjøpt dimmeren fra elektrikeren din, så må de ta kostnad med å bytte den samt reklamere på den for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 16. august 2023 Del Skrevet 16. august 2023 z-dim er tidenes dritt dimmere. Har noen av de hjemme. Styr unna! Har fått byttet alle en gang. De nye skulle visstnok være bedre, men det er samme greiene. Når en skrur på lyset så stopper den underveis på vei opp og flimrer. Helt til man justerer lyset. Fikset med en automasjon. Virker ikke når man trykker den på, så må man trykke flere ganger plutselig har du aktivert en scene så robotstøvsugeren tar seg en tur. Når man trykker på dimmerhjulet for å skru de av, så dimmes lyset helt ned (det står fortsatt på, på laveste nivå), men de rapporterer om at de er av. Prøver man å skru på dimmehjulet skjer det ingenting. Trykker man på hjulet i midten er det som at de går på. Jeg klaget på flimmer på alle og fikk byttet alle dimmerene (6 stk), 3 uker etterpå klaget jeg på nytt på disse punktene, men da gadd de ikke svare. Det blir ikke mer z-dim i huset når underetasjen skal tas i vinter. Lykke til 😄 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaStrada Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Kim123 skrev (11 timer siden): z-dim er tidenes dritt dimmere. Har noen av de hjemme. Styr unna! Har fått byttet alle en gang. De nye skulle visstnok være bedre, men det er samme greiene. Når en skrur på lyset så stopper den underveis på vei opp og flimrer. Helt til man justerer lyset. Fikset med en automasjon. Virker ikke når man trykker den på, så må man trykke flere ganger plutselig har du aktivert en scene så robotstøvsugeren tar seg en tur. Når man trykker på dimmerhjulet for å skru de av, så dimmes lyset helt ned (det står fortsatt på, på laveste nivå), men de rapporterer om at de er av. Prøver man å skru på dimmehjulet skjer det ingenting. Trykker man på hjulet i midten er det som at de går på. Jeg klaget på flimmer på alle og fikk byttet alle dimmerene (6 stk), 3 uker etterpå klaget jeg på nytt på disse punktene, men da gadd de ikke svare. Det blir ikke mer z-dim i huset når underetasjen skal tas i vinter. Lykke til 😄 Og jeg har motsatt erfaring. Har nå 6 dimmere og alle fungerer utmerket. Det du sier med flimring høres heller ut som om du har noe problem med lasten, at den ikke liker seg der. Har selv hatt billigere LED-pærer som har oppført seg sånn. Samme med at de fortsatt står på selv om du skrur det av. Dette er en kjent problemstilling for alle (?) dimmere, men litt forskjell på hvor synlig det er fra dimmer til dimmer, og pære(r) til pære(r). Har du lav last (feks bare én pære) kan det være lurt å legge på en buypass, feks denne fra Fibaro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Har SG spotter, burde være greit, er godt innafor spec til dimmeren, men skal gi bunnlasten et forsøk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 On 16/08/2023 at 08:46, Moskus said: Nei, de er ansvarlig for produktet, kostnad ved å bytte dimmer er ditt problem. Hvis du har kjøpt dimmeren fra elektrikeren din, så må de ta kostnad med å bytte den samt reklamere på den for deg. Interessant, spurte på diskusjon.no og der var alle enig med deg. Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven. Klarte ikke finne noen cases hos Forbrukerklageutvalget, så det er rimelig merkelig... Har nå fått en Z-Dim2 som erstatning fra Thermo-Floor, har spurt butikken hva de tenker om elektriker 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 19. august 2023 Del Skrevet 19. august 2023 eisa01 skrev (13 timer siden): Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven. Jeg trodde kanskje 30 også ville gjelde her? § 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Like naturlig som at butikken dekker porto for å sende den inn, så bør de dekke elektriker for å demontere den. Men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har fått det dekket… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 eisa01 skrev (På 18.8.2023 den 18.15): Interessant, spurte på diskusjon.no og der var alle enig med deg. Hørte med Forbrukerrådet og de mener man har rett på dette pga §33 i Forbrukerkjøpsloven. Jeg er da spent om Forbrukerrådet faktisk kan vise til saker som støttes oss forbrukere i dette, for det må vi vel ha for å kunne slå i bordet med noe mot butikkjedene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 21. august 2023 Forfatter Del Skrevet 21. august 2023 Før noen prøver å ta en sak til mekling hos Forbrukertilsynet, fulgt av Forbrukerklageutvalget, så vil det ikke være noe å vise til 🙂 Og det blir nok ikke meg, for prøvde å ta strømmen i fem min og da funket dimmeren igjen. Den reagerer til og med lynkjapt i Futurehome igjen! Butikken må jo tro at jeg prøver å svindle dem 😛 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.