Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som skjønner dette koblingsskjemaet?

image.jpeg.048d625bfdfd557f9df6825cba6f8a0a.jpegimage.jpeg.033af95f3ffb1163be75e3ca650eb24c.jpeg

Dersom jeg måler med et multimeter (Ohm) så er det ingen elektrisk forbindelse mellom terminalene merket B og terminalen merket L.

Ut fra kobingsskjema ville jeg trodd at den nærmeste B-terminalen ville vært forbundet med L-terminalen.

Skrevet

Kanskje på tide å ringe elektriker?

B står for Blind og er en blindkobling. Blindkoblingen har ikke kontakt med andre koblingspunkt.

Skrevet

Ok, så koblingsskjema på bryteren viser altså ikke hvordan bryteren er koblet i utgangspunktet? Det er kanskje da heller foreslått ferdig koblingsskjema?

Skrevet
OlavT skrev (7 minutter siden):

Ok, så koblingsskjema på bryteren viser altså ikke hvordan bryteren er koblet i utgangspunktet? Det er kanskje da heller foreslått ferdig koblingsskjema?

Knøttlite bilde men så vidt jeg ser er skjemaet på bryteren riktig...

Skrevet
OlavT skrev (12 minutter siden):

Skjemaet viser hvordan bryteren er internt koblet og hvordan den virker.

Skrevet
3 hours ago, MrE said:

Skjemaet viser hvordan bryteren er internt koblet og hvordan den virker.

Ut fra streken mellom L og B skulle jeg altså anta at det er 0 ohm mellom terminalene L og B, men måling viser at det er uendelig med ohm (ingen kobling). Det er dette jeg lurer på.

Skrevet (endret)
On 10/06/2023 at 18:13, MrE said:

Det et ingen strek mellom L og B. Det et skinnen inni bryteren. B er som sagt blindklemme.

Ok, ser ved nærmere granskning at det mangler en liten strek ned fra "skinnen" og til B på koblingsskjema som er trykket på bryteren.

Da skjønner jeg at det ikke er forbindelse mellom L og B. Takk!

Endret av OlavT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.