harelabb Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Ser at hvis jeg sender en kommando for å endre dimmeverdien, sender fibaro dimmeren rapport med dimmeverdi, effektforbruk, mm. Skulle gjerne ha fått til det samme uten å sende en ny dimmeverdi (vil ikke endre). Har forsøkt med {"topic":"zwave/XXX/38/1/currentValue/set", "payload":{"value":""}} men den tar tom streng som 0 og slåre av lyset. Mener å ha lest at tom streng i value feltet skal virke for noen zigbee dingser, men altså ikke for Fibaro Z-wave dimmer. Bruker zwavejs2mqtt/node-red. Noen som vet om dette lar seg gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) 10 hours ago, harelabb said: Ser at hvis jeg sender en kommando for å endre dimmeverdien, sender fibaro dimmeren rapport med dimmeverdi, effektforbruk, mm. Skulle gjerne ha fått til det samme uten å sende en ny dimmeverdi (vil ikke endre). Har forsøkt med {"topic":"zwave/XXX/38/1/currentValue/set", "payload":{"value":""}} men den tar tom streng som 0 og slåre av lyset. Mener å ha lest at tom streng i value feltet skal virke for noen zigbee dingser, men altså ikke for Fibaro Z-wave dimmer. Bruker zwavejs2mqtt/node-red. Noen som vet om dette lar seg gjøre? Finnes det ikke en mulighet for å gjøre en «get» mot selve Z-Wave noden? Endret 25. juni 2023 av OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harelabb Skrevet 25. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2023 Ja, det var det jeg lurte på. Har ikke funnet noen topic/payload kombinasjon som virker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 22 hours ago, harelabb said: Ja, det var det jeg lurte på. Har ikke funnet noen topic/payload kombinasjon som virker. Tipper du må gjøre det i zwavejs2mqtt som har kontrollen på Z-Waze nettverket. Kanskje ikke mulig med MQTT kommandoer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harelabb Skrevet 26. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2023 Det blir vrient. Tenkte å få ut kWh hver time når strømprisen endrer seg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 23 minutes ago, harelabb said: Det blir vrient. Tenkte å få ut kWh hver time når strømprisen endrer seg... Mener du at du ønsker å få ut hvor mange kWh som er forbrukt hver time? Hva slags Fibaro dimmer har du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harelabb Skrevet 27. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2023 Har Fibaro dimmer2. Men hadde tenkt aa bruke det ogsaa med Walli og veggplugg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 1 hour ago, harelabb said: Har Fibaro dimmer2. Men hadde tenkt aa bruke det ogsaa med Walli og veggplugg. Er formålet å vise strømforbruket per time? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harelabb Skrevet 27. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2023 Formålet er å finne ut hva det som er koblet til (ovn/lamper/vaskemaskin) koster i bruk. Men det var vel også et litt generelt spørsmål om z-wave-dingser. Så info om effekt (Watt) er også noe jeg kunne tenke meg. Mange er koblet til 433Mhz bevelelsessensorer (som ikke kan spørres om tilstand), og jeg håpet på at zwave-dingsene kunne spørres i stedet. Man kan ha mye moro med slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 On 27/06/2023 at 17:25, harelabb said: Formålet er å finne ut hva det som er koblet til (ovn/lamper/vaskemaskin) koster i bruk. Men det var vel også et litt generelt spørsmål om z-wave-dingser. Så info om effekt (Watt) er også noe jeg kunne tenke meg. Mange er koblet til 433Mhz bevelelsessensorer (som ikke kan spørres om tilstand), og jeg håpet på at zwave-dingsene kunne spørres i stedet. Man kan ha mye moro med slikt. Z-Wave dingsene kan dette. Begrensningene ligger eventuelt i software du bruker. Jeg har implementert min egen Z-Wave gateway og da snakker jeg direkte med dingsene fra min egen kode og kan gjøre alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harelabb Skrevet 29. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2023 Fant det selvfølgelig i dokumentasjonen til zwave-js API Mqtt usage: Topic: zwave/_CLIENTS/ZWAVE_GATEWAY-<mqtt_name>/api/refreshValues/set Payload: { "args": [ nodeId ] } Takk for hjelpen, OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.