Bjørn Mork Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember 7 hours ago, Evelen said: PS: Fant batteriversjonen av Elko sin til 690,- frakt inkludert, så kjøpte to av disse også herfra: https://sparebank1-shop.abralife.no/shop/hkit200403-abra-elko-smart-roykvarsler-via-sparebank-1-25475 Øy, det er jo et kjempetips. Takk. Ser ut til å være ment som et tilbud til kunder. Men det er jeg jo forsåvidt hvis vi snakker om banktjenester. Og står ingenting her om hvilken type kunde de snakker om, så da må det være greit: https://www.sparebank1.no/nb/smn/privat/forsikring/husforsikring/roykvarsler.html Kjøpte 8 stk jeg Siter
backspace Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember (endret) Meget fornøyd med google Nest Protect i noen år nå (batteri versjon). Liker at den gir forvarsel på alarm, nattlyset på bevegelsesensor veldig kjekt Seriekoblet og har stemmevarsel som er kjekt å ha, slipper irriterende pipelyd når batteri må byttes. Har ikke behov for å koble den til smart systemet hjemme så helt konge etter mitt bruk. Bruker AA batteri som er pluss. Grei oversikt i app. Endret 4. desember av backspace Siter
Evelen Skrevet 7. desember Skrevet 7. desember (endret) Fikk batteri versjonen i går kveld. De er vesentlig mindre enn 230 versjonen faktisk. Endret 7. desember av Evelen Siter
SK951 Skrevet 7. desember Skrevet 7. desember Evelen skrev (11 timer siden): Fikk batteri versjonen i går kveld. De er vesentlig mindre enn 230 versjonen faktisk. Hvordan var det å legge disse til Home Assistant? ser for øvrig i dokumentasjonen at de er avhengig av «abra» hub for serietilkobling. Jeg syns det er en meget stor ulempe at de krever tilkobling til en hub for å varsle hverandre… kan virkelig dette være tilfellet for en elko varsler? Selv Cavius fikse dette mer elegant Siter
Evelen Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember SK951 skrev (57 minutter siden): Hvordan var det å legge disse til Home Assistant? ser for øvrig i dokumentasjonen at de er avhengig av «abra» hub for serietilkobling. Jeg syns det er en meget stor ulempe at de krever tilkobling til en hub for å varsle hverandre… kan virkelig dette være tilfellet for en elko varsler? Selv Cavius fikse dette mer elegant Etter brukerveiledning kan de knyttes sammen uten hub, da blir en av røykvarslere primær. Har ikke gjørt annet enn å parre en enda, sklei rett inn i Z2M. Ikke testet noe, men observert av temp har vært 24 grader kontinuerlig siste 8 timer Siter
SK951 Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Evelen skrev (6 timer siden): Etter brukerveiledning kan de knyttes sammen uten hub, da blir en av røykvarslere primær. Har ikke gjørt annet enn å parre en enda, sklei rett inn i Z2M. Ikke testet noe, men observert av temp har vært 24 grader kontinuerlig siste 8 timer Finner ikke referansen jeg siktet til, er sikker på jeg fant noe som tilsa dette. Men det er jo fint. Kan de seriekobles OG kobles til hub, Z2M? Det er i grunn det eneste kravet mitt. Basert på bruksanvisningen fremstår det som at man må velge. Spør man produsent vil man mest sannsynlig få en tale om å bruke deres egne plattform.. Siter
iotux Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Jeg har brukt en Futurehome hub for å koble sammen Elko-varslerne. Kommunikasjonen mellom dem virker helt fint. Jeg husker ikke nå om det ble testet med eller uten hub. Hovedgrunnene til at jeg valgte Elko var batterilevetid og sammenkobling. En sekundær grunn var at den har temperatursensor, men sensoren skuffer i forhold til temperaturstyring. Det tar evigheter mellom hver rapportering av temperatur. Jeg har noen teorier om grunnen. Den melder ikke temperatur med mindre det er en endring i temperatur Enheten sparer strøm for å opprettholde levetid på batteriet Huben "gidder ikke" videresende alle innkommende meldinger. Vedr. 1: Den trenger ikke nødvendivis være uegnet som temperatursensor hvis dette er grunnen såfremt den rapporterer i tide. Vedr. 3: Mistanken kommer fra erfaring med å bruke Futurehome sin HAN-sensor for å lese av en Kaifa AMS-måler. Huben rapporterer med intervaller som er fjernt fra det som Kaifa-måleren rapporterer. Dette vet jeg sikkkert fordi jeg har en Tibber Pulse på en annen identisk Kaifa-måler. Det mangler også verdier fra datasettet som Kaifa leverer. Siter
Bjørn Mork Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember (endret) spørsmålet om temperatursensor er besvart av Elko: Og det gir mening. Dette er ikke temperatursensorer. Ellers ser jeg at det er noen svært ferske forbedringer i z2m for akkurat disse varslerne, der "heat" og "hush" blir eksponert: https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman-converters/pull/8393 Sikkert verdt bryet å få med seg. Men er nok ikke en del av en release før til nyttår. Og for min del så blir det vel noen følge-oppgraderinger jeg hadde tenkt å utsette til neste Debian stable. z2m >= 1.37.0 krever HA >= 2024.4. Og HA >= 2024.4 krever python >= 3.12. Jævla herk. Endret 8. desember av Bjørn Mork Siter
Kim123 Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Herk? Bytt fra supervised til docker så kan du gå frem og tilbake på versjoner uten at ting er et jævla herk 1 Siter
Bjørn Mork Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember heh, som gammal grinebiter så holder jeg meg langt unna alle moderne påfunn som hjul og fyrstikker og slikt 🙂 Her er det ingen konteinere, hverken docker eller supervised. Greit. Det er min egen feil at dette blir litt herkete. Jeg kunne ha stukket hodet i sanden og kjørt en fiks ferdig konteiner eller VM. Men det er en halvbevisst valg fra min side. (jeg har forsåvidt en mer moderne HA+z2m på hytta, også der som en native core installasjon under Debian stable. Så det er ikke umulig) Siter
Bjørn Mork Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember On 08/12/2024 at 07:47, SK951 said: Men det er jo fint. Kan de seriekobles OG kobles til hub, Z2M? Det er i grunn det eneste kravet mitt. Basert på bruksanvisningen fremstår det som at man må velge. Spør man produsent vil man mest sannsynlig få en tale om å bruke deres egne plattform.. Hentet mine i dag og fått opp noen av dem. For de som lurer: Disse sklir rett inn i z2m når du følger "Koble til ELKO smart hub" instruksjonene. Og de blir da også automagisk seriekoblet. Det er altså ikke nødvendig med noen manuell seriekobling så lenge du bruker z2m. Kikket litt på z2m-koden og tror magien er relatert til at z2m setter "iasCieAddr" og "zoneId" attributtene i "ssIasZone" klynga. iasCieAddr blir satt til koordinator-adressen mens zoneId er hardkodet til 23. Vet ikke om det er noen grunn til det valget, men de fleste ønsker vel uansett å seriekoble alle røykvarslere som er i samme zigbee-nett. Skrur du på debug-logging under join så ser du at dette skjer i løpet av "intervjuet". Du ser også attributtene i "state", f.eks i z2m web-frontend. Der heter de "ias_cie_address" og "zone_id". Slik ser en av mine ut: { "ac_status": false, "battery": 100, "battery_defect": false, "battery_low": false, "enrolled": true, "ias_cie_address": "0x00124b00deadbeef", "linkquality": 25, "restore_reports": true, "smoke": false, "supervision_reports": true, "tamper": false, "temperature": 21, "test": false, "trouble": false, "update": { "installed_version": 34014975, "latest_version": 34014975, "state": "idle" }, "voltage": 3000, "zone_id": 23 } 1 Siter
SK951 Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember Bjørn Mork skrev (4 timer siden): Hentet mine i dag og fått opp noen av dem. For de som lurer: Disse sklir rett inn i z2m når du følger "Koble til ELKO smart hub" instruksjonene. Og de blir da også automagisk seriekoblet. Det er altså ikke nødvendig med noen manuell seriekobling så lenge du bruker z2m. Kikket litt på z2m-koden og tror magien er relatert til at z2m setter "iasCieAddr" og "zoneId" attributtene i "ssIasZone" klynga. iasCieAddr blir satt til koordinator-adressen mens zoneId er hardkodet til 23. Vet ikke om det er noen grunn til det valget, men de fleste ønsker vel uansett å seriekoble alle røykvarslere som er i samme zigbee-nett. Skrur du på debug-logging under join så ser du at dette skjer i løpet av "intervjuet". Du ser også attributtene i "state", f.eks i z2m web-frontend. Der heter de "ias_cie_address" og "zone_id". Slik ser en av mine ut: { "ac_status": false, "battery": 100, "battery_defect": false, "battery_low": false, "enrolled": true, "ias_cie_address": "0x00124b00deadbeef", "linkquality": 25, "restore_reports": true, "smoke": false, "supervision_reports": true, "tamper": false, "temperature": 21, "test": false, "trouble": false, "update": { "installed_version": 34014975, "latest_version": 34014975, "state": "idle" }, "voltage": 3000, "zone_id": 23 } Kan du teste om de utløser hverandre med avslått hub, altså offline seriekobling? Siter
Bjørn Mork Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember 11 hours ago, SK951 said: Kan du teste om de utløser hverandre med avslått hub, altså offline seriekobling? Var ganske sikker på at det virket ettersom seriekoblingen er tradisjonell RF-seriekobling på 868 MHz, som for de aller fleste andre trådløse røykvarslere. Zigbee brukes til automatisk konfigurasjon av sammenkoblingen, men er ikke en del av kommunikasjonen mellom varslerne. Tror kanskje ikke de kommuniserer noe som helst seg i mellom. Sannsynligvis setter de bare opp en felles nøkkel basert på de konfigurerte "iasCieAddr" og "zoneId" verdiene. Men det er jo en god idé å teste at dette virker. Gjort nå. Funker som antatt helt fint. Jeg stoppet z2m og plugget for sikkerhets skyld ut koordinator-donglen. Alle varslerne ga fremdeles lyd når jeg trykket test-knappen på en av dem. Leenge - dokumentasjonen sier 10 sekunder. Det tar ikke nødvendigvis fullt så lang tid, men det er en merkbar forskjell i forsinkelse mellom de 4 varslerne jeg har montert. Gjetter på at varslerne sover ganske tungt og bare våkner opp en gang i blant for å lytte etter alarmer. Siter
Bjørn Mork Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember Humor: Noen har byttet ut MASTER med PRIMARY i både papirmanualen og de små klistrelappene som følger med (og som du ikke trenger når du bruker zigbee). Er vel samme sykdom som gjør at alle mysql-slavene har blitt replikanter elns. Jeg føler for å få inn en bladerunner. 1 Siter
iotux Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember Nå mangler det bare finne ut hva de sender til hverandre når de melder brann, så kan man få en effektiv sirene hvis noen bryter seg inn i huset Siter
Bjørn Mork Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember 7 minutes ago, iotux said: Nå mangler det bare finne ut hva de sender til hverandre når de melder brann, så kan man få en effektiv sirene hvis noen bryter seg inn i huset Det er som sagt en ukjent protokoll på 868 MHz, så det er ikke hverken enklere eller vanskeligere enn med alle andre trådløse røykvarslere. Zigbee varslingen utløser neppe noen lyd. Den er bare for apper og automatisering Siter
iotux Skrevet 12. desember Skrevet 12. desember (endret) 9 hours ago, Bjørn Mork said: Det er som sagt en ukjent protokoll på 868 MHz, så det er ikke hverken enklere eller vanskeligere enn med alle andre trådløse røykvarslere. Zigbee varslingen utløser neppe noen lyd. Den er bare for apper og automatisering Du har sikkert rett, men det er ikke til å underslå at alle varslerne lager et helvetes bråk når man tester med å holde knappen inne ca 10 på en enkelt varsler. Er det noen radioamatører her? PS: huben får med seg at varslerne har blitt testet Endret 12. desember av iotux Siter
SK951 Skrevet fredag kl 08:41 Skrevet fredag kl 08:41 Bjørn Mork skrev (På 11.12.2024 den 10.00): Var ganske sikker på at det virket ettersom seriekoblingen er tradisjonell RF-seriekobling på 868 MHz, som for de aller fleste andre trådløse røykvarslere. Zigbee brukes til automatisk konfigurasjon av sammenkoblingen, men er ikke en del av kommunikasjonen mellom varslerne. Tror kanskje ikke de kommuniserer noe som helst seg i mellom. Sannsynligvis setter de bare opp en felles nøkkel basert på de konfigurerte "iasCieAddr" og "zoneId" verdiene. Men det er jo en god idé å teste at dette virker. Gjort nå. Funker som antatt helt fint. Jeg stoppet z2m og plugget for sikkerhets skyld ut koordinator-donglen. Alle varslerne ga fremdeles lyd når jeg trykket test-knappen på en av dem. Leenge - dokumentasjonen sier 10 sekunder. Det tar ikke nødvendigvis fullt så lang tid, men det er en merkbar forskjell i forsinkelse mellom de 4 varslerne jeg har montert. Gjetter på at varslerne sover ganske tungt og bare våkner opp en gang i blant for å lytte etter alarmer. Tusen takk for god forklaring. Da kjøper jeg 10 stk elko. Skulle egentlig ha Cavius, men disse lot seg ikke integrere i HA uten nettbasert hub. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.