GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

I snekkerverkstedet mitt har jeg kjÞpt et nytt flisavsug. Av stÞy- og stÞvmessige Ärsaker stÄr det lengst mulig unna der jeg jobber med avtrekksrÞr til maskinene. Det gamle avsuget (som jeg ville skifte ut til et kraftigere) hadde en 'vanlig' bryter, sÄ bryteren pÄ avsuget var skrudd pÄ og jeg kunne slÄ systemet av og pÄ med en bryter i omrÄdet der jeg jobbet. SÄ viser det seg at det nye avsuget har en "NVR" - no voltage release -  bryter. Denne slipper nÄr den mister strÞmmen, fornuftig sikkerhet for mye verktÞy sÄ det ikke starter opp igjen om for eksempel en sikring gÄr og blir resatt, men i dette tilfellet betyr det at min gamle enkle fjernstyring ikke fungerer... I tillegg til NVR-funksjonen, er det ogsÄ en motorvernbryter innebygget sÄ om avsuget for eksempel drar med en stÞrre bit som blokkerer, vil strÞmmen taes.

1-1012742374.thumb.jpg.b9767e763a8cafe1f1b6f7ac7d31dff5.jpg

Noen som vet om systemer som gjĂžr det mulig Ă„ fjernstarte et system med NVR?

Enkleste mÄte er selvfÞlgelig Ä sabotere bryteren, enten koble inn en "dum" bryter, eller Ä koble vekk bryteren sÄ den er pÄ med en gang strÞmmen er pÄ. At jeg mister NVR bekymrer meg ikke mest pÄ avsuget, det ville vÊrt vÊrre pÄ de maskinene man har fingrene tettere pÄ, men jeg vil gjerne beholde motorvernbryteren. Jeg har ogsÄ sett noen som har koblet seg inn pÄ kabelen mellom NVR-bryteren og motoren og koblet pÄ en ledning med bryter pÄ den. Det er litt mye cowboykobling etter min smak selv om det jo ville gitt meg det jeg vil ha.

Skrevet

jeg er ikke redd for Ä mekke pÄ ting og jeg hadde jo et hÄp om at noen skulle grave opp en eller annen fjernstyrt NVRbryter, eller nullstrÞmsbryter som jeg har lÊrt at det heter pÄ norsk. Det jeg ikke liker med lÞsningen jeg beskrev som litt vel cowboy, Ä kappe ledningen mellom bryteren og motoren og sette en bryter pÄ den (sÄnn rent bortsett fra at det ville vÊrt klart Þdeleggende for enhver godkjenning av avtrekkssystemet og at det vanskelig Ä finne en ledningsbryter som kan ta den strÞmmen som motoren trekker med 1,5kW) er at jeg ville ha en ledning tvers gjennom verkstedet som ville mÄtte bÊre hele strÞmmen for motoren og en lÞs bryter pÄ enden med 220V over.

Men i hvert fall. Jeg har nÄ bestilt en zigbeestyrt bryterrobot og en tilhÞrede zigbeebryter fra ali. Disse skal kunne integreres i Home Assistant oppsettet mitt. Kommer med en rapport om hvordan det funker nÄr jeg har satt det opp. Med en nullstrÞmsbryter trenger man egentlig to bryterroboter siden det er separate knapper for av og pÄ, men i fÞrste omgang fortsetter jeg med oppsettet jeg har med Ä slÄ av gjennom en skjÞteledning med bryter pÄ. MÄ sette pÄ en brakett av noe slag for Ä ha noe Ä feste bryterroboten pÄ...

• Like 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Fikk sendingen fra aliexpress i gÄr:

Fingerbot  https://www.aliexpress.com/item/1005005545220977.html (Jeg kjÞpte de enkleste versjonen, det vil vise seg om jeg burde kjÞpt varianten med litt mer koblinger til brytere)

og

Fjernstyringsbryter https://www.aliexpress.com/item/1005005801357166.html

Da jeg fikk opp zigbee2mqtt smalt begge rett inn (det pÄstÄes at man mÄ sette opp via en app, men det er "fake news"), nÄ mÄ jeg bare sette opp home assistant slik at et enkelttrykk pÄ bryteren trigger "figerbot"en - ja ogsÄ mÄ jeg fÄ til monteringen pÄ bryteren som skal styres...

Endret av Sickel
Skrevet

SÄ tenker jeg litt mer pÄ dette, at jeg vil nÄ ende opp med et flisavsug som kan fjernstartes via fingerbot, men som jeg vil slÄ av med Ä ta strÞmmen med en vanlig bryter. Da ender jeg med et system som kan fjernstartes, men ikke fjernstanses... Litt kjedelig om jeg fjernstarter det ved et uhell mens jeg er borte og sÄ ikke kan stoppe det igjen fÞr jeg har kommet hjem igjen... FÞrste tanke var selfÞlgelig en fingerbot til, men etter litt videre grubling har jeg kommet fram til at mÄten Ä stoppe den pÄ er Ä ta strÞmmen via en fjernstyrt stikkontakt.

Da kan jeg lage logikken

Av: Ta strĂžm i stikket

PÄ: Sett pÄ strÞm i stikket, eventuelt vent et par sekuner, kjÞr fingerbot

Da fÄr jeg ogsÄ muligheter som Ä skru av automatisk etter en viss tid dersom jeg glemmer den - hadde jeg hatt smartere sikringer i verkstedert kunne jeg jo til og med styrt avsuget etter strÞmtrekket ellers i rommet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.