Jeg er ny her og starter på min hjemmeautomasjonsreise. Jeg er ganske teknisk av meg, men er ganske ny når det kommer til Linux, Docker, Home Assistant og den type ting og konfigurasjoner.
Etter litt undersøkelser fant jeg ut at jeg skulle hoppe i det i går og bare kjøpe det som var tilgjengelig av hardware slik at jeg bare kunne starte. Jeg fant en Conbee II på Kjell og kjøpte noen enkle temperatursensorer. Mye om og men senere har jeg fått hacket til Home Assistant Supervised via Docker på min Synology DS220+. Den har bare 2 GB RAM, så jeg får ikke kjørt noe supported installasjon som for eksempel HAOS uten å oppgradere RAM. Mulig jeg gjør det senere, men nå vil jeg bare komme i gang.
Jeg har fått opp Deconz og koblet til Conbee II via en USB2.0 forlengerkabel da jeg har lest at det kan være trøbbel på USB3. Synology-dashboardet sier den finner enheten:
Dessverre sier Deconz noe helt annet, og jeg må velge en av disse:
Har søkt litt på nettet og skal da tydeligvis kjøre denne kommandoen:
ls -al /dev/serial/by-id
Dessverre:
ls: cannot access '/dev/serial/by-id': No such file or directory
Så der ligger den jo. Og da var jeg kommet til det punktet der jeg selv ikke har bakgrunnskunnskaper nok til å vite hvor jeg skal lete videre. Dermed laget jeg en bruker her, og starter da også reisen på forumet! 🙂
Har noen vært borti dette og kan veilede meg litt?
Spørsmål
TASan
Hei!
Jeg er ny her og starter på min hjemmeautomasjonsreise. Jeg er ganske teknisk av meg, men er ganske ny når det kommer til Linux, Docker, Home Assistant og den type ting og konfigurasjoner.
Etter litt undersøkelser fant jeg ut at jeg skulle hoppe i det i går og bare kjøpe det som var tilgjengelig av hardware slik at jeg bare kunne starte. Jeg fant en Conbee II på Kjell og kjøpte noen enkle temperatursensorer. Mye om og men senere har jeg fått hacket til Home Assistant Supervised via Docker på min Synology DS220+. Den har bare 2 GB RAM, så jeg får ikke kjørt noe supported installasjon som for eksempel HAOS uten å oppgradere RAM. Mulig jeg gjør det senere, men nå vil jeg bare komme i gang.
Jeg har fått opp Deconz og koblet til Conbee II via en USB2.0 forlengerkabel da jeg har lest at det kan være trøbbel på USB3. Synology-dashboardet sier den finner enheten:
Dessverre sier Deconz noe helt annet, og jeg må velge en av disse:
Har søkt litt på nettet og skal da tydeligvis kjøre denne kommandoen:
ls -al /dev/serial/by-id
Dessverre:
ls: cannot access '/dev/serial/by-id': No such file or directory
Graver litt mer og kjører lsusb:
|__usb1 1d6b:0002:0404 09 2.00 480MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.302+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
|__1-1 1cf1:0030:0100 02 2.01 12MBit/s 100mA 2IFs (dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH ConBee II DE2458104)
|__1-4 f400:f400:0100 00 2.00 480MBit/s 200mA 1IF (Synology DiskStation 650025EB9681C634)
|__usb2 1d6b:0003:0404 09 3.00 5000MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.302+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
Så der ligger den jo. Og da var jeg kommet til det punktet der jeg selv ikke har bakgrunnskunnskaper nok til å vite hvor jeg skal lete videre. Dermed laget jeg en bruker her, og starter da også reisen på forumet! 🙂
Har noen vært borti dette og kan veilede meg litt?
På forhånd takk og ha en fin søndag!
Lenke til kommentar
Del på andre sider
5 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.