JxxxIxxx Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 1) Finnes det noen generelle enkle elektriske aktuatorer m ZWAVE eller Zigbee? Skal potensielt brukes til å åpne en liten luke/deksel, ikke store krefter og bare to posisjoner, helt lukket og helt åpen. Fortrinnsvis noe som går på 12 eller 24V. Det eneste jeg finner er aktuatorer for å åpne/lukke ventiler, men de kan vel kanskje tilpasses til å bevege andre ting enn en ventilarm? Noe sånt som dette: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-motorstyring/auto-ventil-gr-105-zw7.html 2) Og som en forlengelse av dette spørsmålet: Hvor komplisert er det å bygge en zwave eller zigbee enhet som styrer en vanlig servo (dvs en slik servo som brukes i radiostyrte modeller)? Finnes det noen byggebeskrivelser for noe slikt? Da er det snakk om å styre posisjon på servoarmen mer eller mindre "trinnløst". Antar at dette kunne lages vha f.eks. en Z-Uno og noe ekstra elektronikk? Dette er uansett langt over min kompetanse å designe selv, men hvis det finnes byggebeskrivelser så tror jeg nok jeg ville være i stand til å sette det sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thoralex Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Finnes motorer til gardin/persienner som kanskje kan brukes, ali har noe Tuya varianter med bare en utgående aksel man kunne montere en arm på og bruke som servo? Usikker på om styrke og hastighet på dem vil passe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.