NilsG Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 Har kjøpt bolig som bygges, og skal snart ha tilvalgsmøte for elektro. Allerede brukt en del penger på kjøkken og bad, men må vi bruke en del på elektro så får vi bite i det 😐 Har lyst på smart lysstyring (kan kanskje utsette til fremtiden), for eksempel slå av all belysning med en bryter når vi forlater huset. Eller bevegelsessensorer på bad og kjøkken. Dør som kan åpnes med mobiltelefonen til familiemedlemmene. Ingen av delene er noe som haster, og jeg har er åpen for å prøve meg selv i Home Assistant (kan programmere). Hovedspørsmålet er hva som bør på plass av det grunnleggende som ikke er lett å endre på senere. Legge opp litt ekstra strømpunkter, og noen trekkrør her og der? Hva ville du gjort? Siter
stigvi Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 (endret) NilsG skrev (1 time siden): Hva ville du gjort? Jeg bygde i 2018 og valgte bare Nobø varmesystem på varmekabler og ovner som ekstra. Alt lys var planen å bruke smartlys med enten smarte pærer eller smarte armaturer basert på zigbee. Jeg har fagbrev innen elektro så jeg monterte alt lys selv. Jeg er superfornøyd med at jeg har gått for smartbelysning istedenfor vanlig belysning og eventuelt brytere og dimmere basert på zigbee. Å kunne styre hver lyskilde individuelt har gitt en del flere muligheter enn det en ser i en byggeprosess. Og det er greit å ikke være låst til hvordan huset ble bygd og ledninger ble trukket når det gjelder lysgrupper. For eksempel fant vi ut at nattlys i gang bare skal være på den lampen som ikke vises i fra soverommet. Enkelt å få til med smart belysning. Håpløst å få til dersom begge lamper i gang var styrt i fra en felles dimmer. Endret 15. desember 2023 av stigvi 1 Siter
storeulv Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 NilsG skrev (1 time siden): Hva ville du gjort? Du kan vel nesten aldri få for mange punkter med tilgang på strøm, så vær raus med de. Det er dyrt å legge til i ettertid. Hva belysningen angår ville jeg ha satset på Hue. Det er zigbee-basert, veletablert i markedet, kompatibelt med mye annet smart-opplegg og er lett å konfigurere og vedlikeholde. En ting som mange glemmer er nettverk. Jeg ville lagt opp kablet nett med ferdig trukket Kat6-kabel til hver etasje, evt. flere punkter per etasje for å få lagt opp et mesh-nett med kablet backbone. Kat6 er viktig for å få Gbit nettverk til hvert av aksesspunktene. Nå vet ikke jeg hvordan det er der du bygger, men om det er flere hus i et byggefelt blir det fort trangt i luften, derfor kablet backbone som da ikke tar båndbredde vekk fra WLAN-trafikken. Vurder også ferdig lagte rør til innfelte høyttalere. Selv har jeg en en forsterker med 3 soner, dvs. jeg kan ha tre forskjellige høyttalergrupper tilkoblet, og jeg har da lagt opp to høyttalere i kjøkkentaket som spiller enten sammen med eller separat fra musikken i stuen der forsterkeren står. 1 Siter
NilsG Skrevet 15. desember 2023 Forfatter Skrevet 15. desember 2023 Takk for tips! Ser ut som vi kan velge utstyr for DALI. Kablet styring som KNX og DALI er kanskje dyrt og i ferd med å erstattes av Hue og lignende? Fleksibelt er iallefall det trådløse, som påpekt.. og kanskje godt nok. Skal tenke godt på nettverk 🙂 Siter
Magnus_B Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 Kablet nettverk blir dessverre ofte undervurdert. Det hadde i allefall jeg prioritert. Et dobbeltpunkt i hvert soverom, tv rom og evt kontor ville jeg hatt som minimum. Du skriver ikke noe om hvor stor boligen din er, DALI i en leilighet eller enebolig på 100 ish m2 mener jeg er bortkastet og unødvendig dyrt i forhold til dagens alternativer. Pass heller på å ha godt med punkter for belysning/downlights med bryter dimmer på ønsket plassering. Da kan du helt enkelt senere få en elektrikker til og ettermontere ønsket "smart trådløst" system etter ønske 🙂 Lykke til med ny bolig, det er spennende! Siter
SveinHa Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 Kablet nett er alltid bedre enn trådløst. Dobbeltpunkt på strategiske plasser er lurt. Spesielt de sakene som bruker mye data bør prioriteres. TV, stasjonære PCer, NAS og slikt kables hos meg, i alle fall om det ikke koster alt for mye arbeid... Siter
MrE Skrevet 15. desember 2023 Skrevet 15. desember 2023 (endret) Hei, Jeg jobber med dette daglig, og har hatt noen hundre kundemøter med boligkjøpere. Send gjerne en PM med noen tegninger over din leilighet, så kan jeg se på det. Se rmange nevner nettverk.. Regelverket i NEK700 er at hvis en kablet installasjon påbegynnes, så må den også ferdigstilles. Dette er ofte dyrt, og de fleste kunder velger derfor å ikke installere kablet nettverk. Det mest kostnadseffektive er å velge trekkerør til nettverk. Husk å legg opp trekkerør i tak/ved tak for nettverkssendere. 1 nettverkssender dekker 12m i radius. (iht. NEK700). Etter regelverket NEK400:2022 skal det også legges opp egne stikkontakter til steder hvor det planlegges ekom-installasjoner. Jeg ville prøvd å fravike dette for nettverkspunkter i taket, og argumentert med PoE. Helst vil du ha boks her med terminert RJ45 som du kan plugge rett i wifi-sender. Ikke kjøpt smarthub/smarthus, kjøp heller smart-produkter, slikt som z-wave termostat til varmekabler etc. Skal du ha solskjerming så si du vil ha boks ved tak ved vindu hvor grensensitt mellom solskjerming og fast installasjon plasseres. Da har du mulighet for å sette inn en roler shutter hvis du vil ha solskjerming og styre denne fra smarthuset på en senere anledning. Du må også tenke over at sikringsskapet ikke er stort nok til å inneholde mye nettverksgreier. Ikke sikkert du trenger dette, men lurt å være klar over. Du må plassere din smarthub / server ett sted. Spør gjerne elektriker om dmeontstasjon over hvor stort sikringsskapet blir. 🙂 Vær så snill ikke kjøp smarthub fra elektriker (hilsen elektrikeren 🙂 ) Endret 15. desember 2023 av MrE 2 Siter
NilsG Skrevet 18. desember 2023 Forfatter Skrevet 18. desember 2023 On 15/12/2023 at 23:33, MrE said: Send gjerne en PM med noen tegninger over din leilighet, så kan jeg se på det. Det var hyggelig, du får sjekke spamfolderen din 😄 On 15/12/2023 at 21:17, Magnus_B said: Du skriver ikke noe om hvor stor boligen din er, DALI i en leilighet eller enebolig på 100 ish m2 mener jeg er bortkastet og unødvendig dyrt i forhold til dagens alternativer. Pass heller på å ha godt med punkter for belysning/downlights med bryter dimmer på ønsket plassering. Da kan du helt enkelt senere få en elektrikker til og ettermontere ønsket "smart trådløst" system etter ønske 🙂 Lykke til med ny bolig, det er spennende! Takk for tips! Boligen er 160 m2. Tenkte å ha et par stikkontakter oppe i tak rundt omkring 🙂 Hvis det blir trådløs styring av ledpærene (Hue, Trådfri, Matter, etc) er det kaaanskje litt unødvendig med tradisjonell dimmer på veggen? (Bortsett fra at det kan være kjekt å ha for vanlige pærer) Frister litt om jeg kan gjøre ting smart selv senere med trådløse brytere og programmering av bevegelsessensorer m.m. , men tror det kan være lurt med et "dumt" utgangspunkt som fungerer bra først Siter
MrE Skrevet 18. desember 2023 Skrevet 18. desember 2023 Vet ikke om du har gipstak eller betong, men om det er mulig å fritt plassere punkter i tak: - 1 trekkerør med boks til stuen - til WiFI-punkt - 1 trekkerør med boks til gang 2. etg - til WiFI-punkt - De fleste nybygg idag har svakstrømsdel integrert i sikringsskap. En dårlig løsning om du ønsker å ha litt kraftigere nettverksutsty,r, smarthub o.l. Det kan være en tanke å spør om det er mulig å plassere trekkerør for nettverk ved tak over sikringsskap - da kan du sette opp hylle eller veggmontere nettverksutstyret. Ser ut som sikringsskap er inntegnet i gang inni skyvedørsgarderobe. Alternativ 2 blir å trekkerør fra nettverksdelen bort til boden, for å ha muligheten til å plassere utstyr der. - Hvis elektrisk gulvvarme - sørg for at termostat blir plassert på innsiden av bad, ikke utsiden - Trekkerør eller nettverkskabel til ventilasjonsaggregat - for å ha mulighet til å sette opp en Modbus - TCP/IP for å integrere ventilasjonsaggregatet. - Om du kun ønsker lysstyring vil nok elektrikeren anbefale Plejd. Ett bra system, som er raskt og veldig stabilt, men og veldig låst og lite tilpasningsvennlig annet enn standard-oppsettet. Kjøp gjerne smart-produkter av elektrikeren (selv om de er veldig overpriset), men ikke kjøp smarthub. - Om du skal ha downlight - ikke velg med GU10-pære. Utvalget er lite, og max belastning på mange av disse downlightene er idag 3,5W. Anbefaler derfor smarte dimmere istedenfor smarte pærer i downlights. - Hvis vannbåren gulvvarme, så kommer ofte termostatene tilhørende dette som trådløse. Ett herk å bytte batterier på hele tiden, og når batteriene er tomme, vil ikke gulvvarmen lenger slå seg av eller på (som resulterer i veldig varmt eller veldig kaldt gulv). - Hvis vannbåren viftekonvektor - Trekkerør og viftekonvektor med Modbus-modul. 2 siste tips - tenk igjennom om hvilken og hvor du vil ha belysnigen. Stikk ved tak og synlig ledning er en god løsning, da har du alle muligheter, selv om det ikke er alltid det peneste. Siste tips - det er enklere å skifte kjøkken enn å legge opp trekkerør i vegger i ettertid 😉 Siter
NilsG Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar Oppgradere til smartbrytere i ettertid? Lurte på å velge bare enkle av/på brytere fra elektriker (pluss endevendere osv der de foreslår) , men heller selv i ettertid oppgradere til tilsvarende typer smartbrytere (og dimmere der jeg ønsker dimmer). Høres det lurt ut? Da kan jeg velge brytere med for eksempel zigbee eller z-wawe etter eget ønske. Har familiemedlemmer som er elektrikere og kan hjelpe med montering. Er det noen åpenbare problemer med dette? Frykter det blir veldig dyrt og mye styr hvis jeg skal ta smartbrytere via elektriker i første omgang. Siter
NilsG Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar (endret) Noen som forresten vet om det er lurt med 1 bokser eller 1.5 bokser på elektrisk? Lurer på å velge lavtbyggende Elko, da sier de at vi må ha 1.5 bokser Ser f.eks. at denne bryteren https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-kanalbryter-hvit/4512772/Product.html «Passer System 55 ramme» Endret 6. januar av NilsG Siter
NilsG Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar Fant ut at stikkontakt må passe med veggboks. Vanlig dobbel elko rs passer altså bare med 1 boks, og dobbel lavtbyggende passer bare med 1.5 boks. Vil tro bryterformat også må henge sammen med boksstørrelse Siter
Bjørn Mork Skrevet 7. januar Skrevet 7. januar Ville også vurdert BigBox på steder der du ser for deg at brytere skal bli smartere i fremtiden. Det skal ikke så mange klemmer til før det blir trangt bak en bryter. Alltid greit å ha litt ekstra plass til smartpiller eller dimmere. 3 Siter
TurboJens Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars (endret) Kjøpte leilighet ferdigstilt våren 2022, var tidleg nok ute til å kunne velge ein del ting (var berre reisverk som var kome opp på det tidspunktet). IT skap utskilt fra sikringsskap. Gull verdt. Ekstra strømpunkt 230v inni der. Her har eg egen router/fiberterminering og ein Intel pc som køyrer HA. Kabla nettverk til alle rom utenom kjøkken og bad. Mest doble punkt, er både på vegg til TV og ved gulv. til evt. omgjering av soverom til heimekontor. Kabla punkt i tak til aksesspunkt, midt i stove/kjøkken, to soverom og kabel til bod i garasje for å få skikkeleg dekning (mykje betong). Valgte masse ekstra spottar i forhold til det som var inkludert. Valgte ein spot eg hadde erfaring med fra før som er alt for kraftig, men dimtowarm så brukar sjelden meir enn 40%, men fint å kunne guffe opp når det skal holdast på med ulike prosjekt eller rydding/vasking. Valgte vanlege dimmerar som eg hadde fra før, men angra så har skifta til Namrom Zigbee dimmer (RS16 look, kan betjene med dimmehjul og zigbee) Litt ekstra stikkontakter (har vannbåren varme i alle golv, så treng ikkje tenke på oppvarming på 230v) Sentralstøvsuger (gull verdt, men blir ikkje så mykje brukt pga. robotstøvsuger) Trekkerør til zip-screen var planlagt pga. store vindusflater mot sør. Har brukt Namrom markisekontroller til å styre screens frå HA basert på temperatur og lux verdi frå Philips Outdoor sensor. Så er det nokre ekstra trekkerør her og der, blandt anna til sisterner for å kunne montere dusjtoalett seinare. Bevegelsessensor/dimmer på begge bad. Genialt, men er ikkje fornøgd med at det ikkje går å justere vinkelen på den så vurderar å 3D printe en adapter for å kunne vinkle den litt. Når ungane sitte på do klara dei ikkje å få på lyset. Har dei dårleg tid er dei komen på doen uten at sensoren har sett dei. Hugsa ikkje heilt, meina det var i størrelsesorden 80-90.000kr tillegg på el. installasjonen. Men det er det verdt. Edit: ja og ein del av desse tusenlappane ekstra, eg utvida brannvarslingsanlegget med meldarar på alle soverom. Kravet var en i tilknytning til kjøkken og en i gang utanfor soverom. Men sidan eg valgte karmar for innerdører med pakning ville eg ha varsling i alle soverom, detta er jo rein sikkerhet så det går nesten ikkje an å prioritere ned. Endret 6. mars av TurboJens 4 1 Siter
Evelen Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars stigvi skrev (På 15.12.2023 den 11.37): Jeg bygde i 2018 og valgte bare Nobø varmesystem på varmekabler og ovner som ekstra. Alt lys var planen å bruke smartlys med enten smarte pærer eller smarte armaturer basert på zigbee. Jeg har fagbrev innen elektro så jeg monterte alt lys selv. Jeg er superfornøyd med at jeg har gått for smartbelysning istedenfor vanlig belysning og eventuelt brytere og dimmere basert på zigbee. Å kunne styre hver lyskilde individuelt har gitt en del flere muligheter enn det en ser i en byggeprosess. Og det er greit å ikke være låst til hvordan huset ble bygd og ledninger ble trukket når det gjelder lysgrupper. For eksempel fant vi ut at nattlys i gang bare skal være på den lampen som ikke vises i fra soverommet. Enkelt å få til med smart belysning. Håpløst å få til dersom begge lamper i gang var styrt i fra en felles dimmer. Hva slags smartlys gikk du for? Mener du at hver enkelt spott var smart? Høres bra ut, men frykter for stabilitet om du ikke bruker noe hardwire for kontroll? NilsG skrev (På 6.1.2024 den 10.35): Da kan jeg velge brytere med for eksempel zigbee eller z-wawe etter eget ønske. Har familiemedlemmer som er elektrikere og kan hjelpe med montering. Er det noen åpenbare problemer med dette? Frykter det blir veldig dyrt og mye styr hvis jeg skal ta smartbrytere via elektriker i første omgang. Eneste problemet er at elektriker i familien egentlig etter boka kun har lov til å gjøre ting på anlegg i bolig han selv bor i, som selvstendig person (og ikke firma). Men støtter uansett å gjøre det sånn du beskriver. Ellers egne tanker: Husk rør til fiberkabel fra gata og inn til teknisk rom. Har selv kjøpt nytt hus og skal pusse opp stua med nye vegger og alt. Har bestemt meg for: - Cat6A i trekkrør, minst dobbelt til hver vegg, mer bak TV. Stikkontakter på alle vegger, mest mulig - Cat6A i trekkrør til bryter-posisjon (Poe ting senere?) - Trekkrør til TV-høyde, ned mot gulv, - Trekkrør for høyttalerkabler, stereo og surround. - Trekkrør mot vinduer i tilfelle rullegardiner ect (PoE). - Et par stikkontakter i takområdet, sånn i tilfelle - Spotter i taket, usikker på hva jeg går for her. Siter
stigvi Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Evelen skrev (16 minutter siden): Hva slags smartlys gikk du for? Mener du at hver enkelt spott var smart? Høres bra ut, men frykter for stabilitet om du ikke bruker noe hardwire for kontroll? For det meste Philips sine smartpærer, men har byttet ut noen dumme led-drivere med smarte og disse er fra Ikea og en annen produsent jeg ikke husker navn på. Jeg har kun to spot-pærer i huset og de står i ventilatorhette. De er også Philips hue. Totalt har jeg ca 80 lyskilder. Zigbee er lagd for å være stabilt. Hvorfor skulle en ledning være bedre for stabilitet enn å sende et radiosignal? Radio er jo ikke akkurat ny og uprøvd teknologi. Dessuten er det bare å følge med litt på forumet eller å søke. Det er nesten ingen som skriver om problemer med smartlys, men derimot er kompabilitet med dimmere og led-pærer en gjenganger. Flimring på svak lysstyrke er omtrent noe en må regne med, virker det som. Siter
SveinHa Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars (endret) stigvi skrev (15 minutter siden): Flimring på svak lysstyrke er omtrent noe en må regne med, virker det som. Ikea og Philips opplever jeg som svært gode med tanke på flimring men andre dimmere/lyskilder kan være ganske plagsomme på dette området. Det kan jo også være kombinasjonen av dimmer og dimbar pære som skaper de problemene men synes generelt at denne komboen ikke er optimal. Liker prinsippet med rimeligere pærer men i praksis virker det ikke så veldig godt alltid. Har flere forskjellige dimmere (ibaro, Qubino, TuYa), pærene er for det meste North, de fleste flimrer på lave lysnivå. Endret 7. mars av SveinHa Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.