Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine eldre Heatit termostater har ikke effektmåling, men jeg ser i HA at heating blir rapportert, vet ikke om dette kan brukes for å beregne dagens forbruk (kwt)? 

Har ikke så mye mer å gå på;

image.thumb.png.6d9e4496eb47b9d093d5f5179425475a.png

Denne er satt til 19gr døgnet rundt med hysterese 1. 

Skrevet

Du har kanskje noe dokumentasjon på skjult varme i Boligmappa? Hos meg finner jeg f.eks.:

image.png.d8bdb11cd421cedca14386dfde624dd6.png

...som stemmer ganske bra med effekten som Heatit-termostaten måler:

image.png.13bbabb16d260742120b71307780f1e9.png

I så fall kan du jo integrere dokumentert effekt over tiden den rapporterer "heating".

Skrevet (endret)

Uten at jeg har testa det sjøl, ville jeg ha prøvd å lage en template sensor som gir 650 W hvis "heating" fra Heatit, og så bruke en Helper->"Integration - Riemann sum integral" av template sensoren, og muligens en Helper->"Utility Meter" med integralet som input. Da tipper jeg du er langt på vei.

Edit, template sensoren blir vel noe sånt: {{ iif(states('climate.entrance_floor')=='heat', 650, 0) }}

Endret av RVM
Skrevet (endret)

Har ikke rapportering på heating fra termostat faktisk. Bare modus, og den er kontiunerlig i heat. Har en mill ovn som rapporterer heating.. Det er vel så langt man kommer 🙂

image.png.6eb48263992cbdcd18f6a90a08960f9b.png

{{ states.climate | selectattr('state', 'eq', 'heat') | list | length }}

image.thumb.png.f166dc8bad592e21aa0b3c40cac529ed.png

Endret av hjemmedude

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.