MrE Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Kjøpte en Shelly Uni plus idag og en DS18B20. Funket smertefritt. 🙂 Begrensning på max 5 stk DS18B20 pr Uni plus, men det får holde tenker jeg. Edit: Mulig det hadde vært mulig å kjøpe en ESP8266 og flashet med Shelly firmware... Det var ihvertfall svært enkelt å legge til DS18B20. Uni Plus er en svært god erstatter for fibaro smart implant. Endret 16. april av MrE Siter
slippern Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) MrE skrev (2 timer siden): Kjøpte en Shelly Uni plus idag og en DS18B20. Funket smertefritt. 🙂 Begrensning på max 5 stk DS18B20 pr Uni plus, men det får holde tenker jeg. Edit: Mulig det hadde vært mulig å kjøpe en ESP8266 og flashet med Shelly firmware... Det var ihvertfall svært enkelt å legge til DS18B20. Uni Plus er en svært god erstatter for fibaro smart implant. Shelly Uni er et snopt produkt, har to stk. Den ene er koblet mot headerne på hovedkortet til en Intel NUC for å kunne remote slå av/på eller kjøre restart av den. En annen er koblet til en parafinovn + DS18B20 på en hytte som kun har 12v strøm for remote kunne starte ovnen, siden tradisjonell ring hytta varm ikke funker lengre nå som 2G og 3G-nettet forsvinner. Endret 16. april av slippern 2 Siter
hflatoey Skrevet 16. april Skrevet 16. april 2 hours ago, slippern said: Den ene er koblet mot headerne på hovedkortet til en Intel NUC for å kunne remote slå av/på eller kjøre restart av den. Kan du vise hvordan du har koblet den? 🙂 Siter
slippern Skrevet 17. april Skrevet 17. april hflatoey skrev (20 timer siden): Kan du vise hvordan du har koblet den? 🙂 Har ikke noen bilder, men Intel har dokumentert headerne her: Front Panel Header for Intel® NUC Rele 1 og rele 2 på Uni-en kobles til reset og power, og ADC kan kobles til +5v dc, da kan man i HA lage seg en template sensor på om Intel NUC-en er av eller på, 0v = av, og 5v = på. 1 Siter
hflatoey Skrevet 19. april Skrevet 19. april Eg kom over denne (power-flow-card) og har lagt den til i mitt system, når eg får litt meir tid så skal eg fikse den slik at været oppdateres etter værmeldingen, sky, sol eller regn icon 🙂 2 Siter
Bjørn Mork Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Da endte jeg også med en Shelly Plus Uni, selv om planen egentlig var å få brukt opp en Shelly Uni. Ref Dermed er garasjeporten (nesten) automatisert. Neida, ikke så spennende. Eier ikke fantasi. Må bare få montert et par magnetbrytere. Det er hensikten med den ledige RJ45-porten. Der har jeg to ganger jord + inputene til Plus Uni plassert på pinne 1,2 og 7,8. Tok litt tid før jeg skjønte at Plus skal ha inngangene ned i stedet for opp. Lese dokumentasjon? Det er for pingler. Trodde jeg bare kunne bytte ut Unien uten å koble om på innsiden av RJ45-skjøten. Men det gikk jo ikke. Jaja, er vel lurere slik antar jeg. Mindre sjanse for at en fiklepetter som meg dreper en inngang med feil spenning. Den hvite RJ45-kontakten er bare en gjennomkobling av kabelen til motorstyringen. Hadde en kablet bryter i inngang 1 og vil beholde den. Koblingen til motorstyringen er en nedfilt telefonplugg. Dette er en slik dongle med 6P4C plugg og 8P4C kontakt som pleide å følge med ADSL-rutere. Burde selvsagt hatt en ekte 4P4C plugg, men fant ingen. Og hadde jo egentlig tenkt å klare meg uten å kjøpe noe til dette prosjektet. For de som lurer: Port 2 på motorstyringen fungerer bare som stopp og lukk. Port 1 fungerer som åpne, stopp og lukk. Kunne selvsagt koblet det andre releet til port 2. Men så ikke helt hensikten (forutsatt at jeg får på plass sensorene som forteller meg om porten er lukket). Og for de som lurer på pinouten på disse Crawford/Normstahl motorene (det gjorde ihvertfall jeg) så er den jord impulsbryter impulsbryter +35V Jeg fant et dokument som påstod at bryteren skulle koble pinne 3 til jord, men det funket ikke. Det er pinne 2 og 3 som kortsluttes for å trigge start/stopp. Dette gjelder begge impuls-inngangene. Jeg gjetter på at det er nokså likt på de to andre inngangene også, med tilpasninger som at pinne 2 og 3 er RX og TX (eller motsatt?) for fotocellene på inngang 3. Var litt overrasket over at spenningen var såpass høy. Dokumentasjon jeg har funnet sa 24V. Men tar nå uansett sjansen på at Plus Unien også takler det, selv om det er slightly utenfor spec. Ikke all verdens mest avanserte case design, men er fornøyd med hullet jeg borret ved dioden. Etter å ha drept Unien fant jeg det praktisk med et visuelt livstegn 🙂 1 Siter
Bjørn Mork Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Lærer stadig ting jeg burde ha visst fra før. Kan det være alderen? Monterte en (hadde ikke flere) av magnetbryterne i dag. Trodde jeg hadde vært på den sikre siden mht påkrevd avstand. Men tenkte ikke på effekten av stålskinner. Rekkevidden ble drastisk lavere når jeg plasserte bryteren der jeg hadde tenkt. Ser ikke noen gode alternativer heller. Ønsker ikke å lage noen voldsomme braketter. Heldigvis ser det ut til at det akkurat gikk med denne plasseringen. Avstand mellom magnet og bryter er vel 1 - 1,5 cm. De funker med mer enn det doble i fritt rom. Men altså ikke når bryteren er limt til en stålskinne Hvordan monterer egentlig folk flest disse tingene? Ser med gru på hvordan dette skulle fungert med et stakkarslig batteridrevet zigbee-sensor f.eks. Siter
SveinHa Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Bjørn Mork skrev (3 timer siden): Hvordan monterer egentlig folk flest disse tingene? 3D-printer er fint til slikt... Lage en tilpasset brakett... Endret 5. mai av SveinHa Siter
stigvi Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Bjørn Mork skrev (2 timer siden): Ser med gru på hvordan dette skulle fungert med et stakkarslig batteridrevet zigbee-sensor f.eks. En stakkarslig Zigbee sensor vil vel fungerer like bra her som alle andre steder, så lenge magneten aktiverer reed-kontakten som disse har. Endret 5. mai av stigvi Siter
Bjørn Mork Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 2 hours ago, stigvi said: En stakkarslig Zigbee sensor vil vel fungerer like bra her som alle andre steder, så lenge magneten aktiverer reed-kontakten som disse har. Sant nok. Er vel kanskje bare styrken på magnetfeltet som betyr noe uanskvett? Men over til neste problem, som heller ikke burde vært noen overraskelse: Det viser seg at løsningen påvirker rekkevidden for de ordinære 433 MHz fjernkontrollene merkbart. Det gir veldig dårlig waf når vi er vant med å åpne porten fra gata nedenfor og bare suse rett inn i åpen garasje. Eneste fornuftige teori er rett og slett interferens. Burde nok ikke plassert en radio så nær fjernkontroll-antenne og styring. Dumt. Så mye for den "elegante" løsningen med ADSL-dongle. Blir nok pent nødt til å bruke litt lenger kabel her. Det er jo en smal sak å fikse Hjelper nada at porten kan styres fra mobifonen eller fullautomatiseres hvis den ikke "virker som før". Regner med dere vet hvordan det er 😉 Siter
stigvi Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Bjørn Mork skrev (7 minutter siden): Regner med dere vet hvordan det er Egentlig ikke. Om morgenen foretrekker kona å trykke på en Zigbee knapp i garasjen som åpner og lukker porten med en liten forsinkelse. Akkurat nok til å rygge ut bilen. Og på vei hjem "tæpper" hun mobilen på en NFC brikke som er skjult under dashbord. Garasjens fjernkontroll blir ikke brukt. Siter
Erling Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai «Graset er ikke grønnere…» 14 år med Homeseer avsluttes nu, det har vært en sann glede, mye frustrasjon og enda mer velvilje fra andre som har vært tålmodige med en som tror manualer er farlige. Nå har jeg konvertert til «enklere» system, mer tilpasset en «enkel kar». Liker bedre wizarder og 1 firma - fremfor 3.-part plug-ins for VIKTIGE ting som lys. PS: Må bare kjøre en mnd. tid før jeg kan lufte interesse for lisens, NUC osv. 1 Siter
Bjørn Mork Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Vet at mange har vært entusiastiske lenge når det gjelder esphome. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har sett poenget. Men nylig testet jeg ut Blåtann (egentlig BLE) proxy-funksjonen, og den er jo konge! Kjører greit på knøttsmå og billige ESP32C3 moduler. Delt Wifi og Blåtann skal riktignok ikke være så lurt. Har ikke hatt kjempeproblemer utover at det var greit å vente med BLE scanning til nettet var ferdig konfigurert. Men jeg liker kablet nett og jeg liker PoE. Spesielt hvis vi ser for oss en BLE proxy plassert på steder der det ikke er strøm fra før. En slik virket perfekt (men pass på å velge "Color: ETH01-EVO with POE"): https://www.aliexpress.com/item/1005006528549724.html ...bortsett fra at ethernet-modulen ikke var støttet i esphome, da. Optimist som jeg er så bestilte jeg likevel. Det ligger en driver i esp32-idf, som er mer eller mindre obligatorisk uansett med ESP32C3 om jeg har forstått det riktig. Så hvor vanskelig kan det være å legg til i esphome? Ikke vanskelig i det hele tatt, viste det seg. Det var dagens prosjekt: https://github.com/esphome/esphome/pull/6861 Så da gjelder det bare å finne et sted den kan gjøre nytte for seg. 3 Siter
Christoffer Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Begynt overgangen fra Homeseer til Home Assistant. Foreløpig kun flyttet funksjoner som ikke innebærer Zwave og Zigbee. Må si jeg er fornøyd og endelig får jeg et dashbord jeg vil vise frem til folk. Bare det å enkelt kunne trykke på en entity og få opp graf er nesten verdt det alene for meg. Logikkmotoren er i mine øyne lettere å sette opp logikk som har mange triggere siden de ikke er direkte linket til conditions. 2 Siter
SveinHa Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Da har jeg oppdaget at det er langt fra Dallas til Kina... De siste dagene har jeg hatt 2 havarier på DS18B20 sensorer... Den ene bare døde og den andre begynte å gi feil og ustabil temperatur (mørk blå kurve): Ble skiftet med ny ca. kl 15:00 og da stabiliserte temperaturen seg. Begge disse, og en mengde andre DS18B20 sensorer jeg har i drift, er Kinavare... Ikke så vanlig at digitale sensorer jukser slik men samme hvor digital en sensor er så ligger der noe analogt helt ytterst i enden og en litt dårlig kontakt kan gjøre underverker... Siter
stigvi Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni SveinHa skrev (9 timer siden): Da har jeg oppdaget at det er langt fra Dallas til Kina... De siste dagene har jeg hatt 2 havarier på DS18B20 sensorer... Den ene bare døde og den andre begynte å gi feil og ustabil temperatur (mørk blå kurve): Ble skiftet med ny ca. kl 15:00 og da stabiliserte temperaturen seg. Begge disse, og en mengde andre DS18B20 sensorer jeg har i drift, er Kinavare... Ikke så vanlig at digitale sensorer jukser slik men samme hvor digital en sensor er så ligger der noe analogt helt ytterst i enden og en litt dårlig kontakt kan gjøre underverker... Jeg har hatt såpass mange problemer med kina-varer at jeg har bestemt meg for at nå er det slutt. Det koster mer hos Elfa-Distrelec, men det er verd det. 1 Siter
Fermate Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Christoffer skrev (På 8.6.2024 den 13.03): Begynt overgangen fra Homeseer til Home Assistant. Jeg vurderer det samme. Hvordan er integrasjonen med Alexa i HA? Kan jeg spørre Alexa og ting og få svar der teksten er laget med scripts i HA? 1 Siter
stigvi Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Fermate skrev (26 minutter siden): Jeg vurderer det samme. Hvordan er integrasjonen med Alexa i HA? Kan jeg spørre Alexa og ting og få svar der teksten er laget med scripts i HA? Kort svar: Ja Et mye lengre svar: https://www.home-assistant.io/blog/2024/06/07/ai-agents-for-the-smart-home/ Siter
stigvi Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Home Assistant har lenge hatt støtte for tale assistenter som feks Alexa. Det siste nye i juni utgaven er støtte for kunstig intelligens. Her er et eksempel de nevner som jeg synes ganske godt forteller forskjellen mellom tale assistent og kunstig intelligens Sitat For example, if you have a light called “Webcam light” exposed in your “office” area, you can give direct commands such as: Turn on the office webcam light. That was also working with Assist previously, but you can also give more complex commands, such as: I’m going to a meeting, can you please make sure people see my face? The agent will figure out the intention behind the words and call the correct intent on the matching exposed entities. Kunstig intelligens forstår altså hensikten uten at webcam-lys er nevnt. 2 Siter
SveinHa Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Når en har et hauggammelt kombiskap (gitt bort på finn.no) som allerede har DS18B20 sensorer i begge rom og det begynner å streike... Frysedelen går lett ned i 35 blå mens kjøledelen sliter med å komme under 8 røde så må en finne på noe... Kjenner ikke detaljene på kjølesiden men med 1 kompressor og 1 termostat så vet jeg ikke helt hvordan balansen mellom kjøl og frys virker. Kjapp Reodorløsning er et par strategisk plasserte hull på rundt 35mm, slange og en liten PC-vifte og plutselig er kjøledelen nede i 2 grader 😉 1 Siter
ArnieO Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 9 minutes ago, SveinHa said: Kjapp Reodorløsning er et par strategisk plasserte hull på rundt 35mm, slange og en liten PC-vifte og plutselig er kjøledelen nede i 2 grader 😉 Kreativt! 😅 Siter
stigvi Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni SveinHa skrev (21 minutter siden): Kjenner ikke detaljene på kjølesiden men med 1 kompressor og 1 termostat så vet jeg ikke helt hvordan balansen mellom kjøl og frys virker. Balansen er rett og slett luftsirkulasjon. Det er ikke uvanlig at en kan sette temperatur på kjøleskap med et ratt og det åpner/lukker et spjeld for sirkulasjonen. Mulig disse luftekanalene har "grodd" igjen hos deg. Er det mye is i frysedelen? Er det et pizzastykke på avveier? Eller noe annet? Men nå har jo du løst det på en annen måte. Siter
SveinHa Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni stigvi skrev (2 minutter siden): Balansen er rett og slett luftsirkulasjon. Ser ikke noen luftekanaler/rister... Mistenker jo at gassen er på vei ut og at det påvirker balansen. Bakveggen i kjøledelen får noen isklosser selv om tempen ikke går under 8... Det får leve slik så lenge det kan... Siter
stigvi Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni (endret) PS. Ser du handler inn "juleost" når anledningen byr seg. Jeg gjør også det, men ikke så mange av de. Endret 18. juni av stigvi Siter
SveinHa Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni (endret) stigvi skrev (14 minutter siden): Ser du handler inn "juleost" når anledningen byr seg. Jepp. Ost på godt tilbud, nesten uansett type, handles inn i stort og kan lagres i årevis, blir bare bedre og bedre... Ost nyere enn 1 år utgått på dato kaller vi "ferskost" 😉 Endret 18. juni av SveinHa Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.