Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag

Anbefalte innlegg

gullfrode skrev (37 minutter siden):

Flytte alt på en gang. Om du har zwavejs2mqtt i egen container/enhet og kobler til via mqtt, så kan du styre via mqtt. Legger du de inn i addon i HA eller styrer de via HA-integrasjon, så styrer du de direkte fra HA(men kan styre de fra HS<->MQTT<->HA om man vil)

Har begge mine via MQTT, men kunne hatt ene direkte. Bilde fra zwavejs2mqtt. 

IMG_1444.jpeg

Oi, det høres ut som akkurat det jeg er på jakt etter! 🙂 Var slik jeg gjorde med Zigbee2MQTT - kunne da konfigurere automasjoner på en og en device, siden både HASS og HomeSeer kunne styre samme device samtidig. 

I HomeSeer, benytter jeg bare mcsMQTT da, slik som jeg gjør med Zigbee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnMartin skrev (16 minutter siden):

Har lenge kjørt begge deler på grunn av at jeg har sett mørkt på å flytte alle z-wave enhetene over uten å måtte ta hele huset på en gang!

Ja, det å gå veien via MQTT er en befrielse. Jeg gjorde det samme da jeg gikk fra HomeSeer til Node-RED.

Først flytte sensor for sensor til MQTT og når det er i mål flytter en rom for rom eller funksjon for funksjon til whatever system en vil fortsette med. MQTT er et veldig greit grensesnitt/knutepunkt for en mengde forskjellige system.

Jeg fikk forresten noe rot i mcsMQTT i HomeSeer. Så vidt jeg husker var det en mengde unødvendige objekt som dukket opp og mange der ikke var liv i. Har ikke opplevd slik med andre system i MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en litt haltende Zigbee2MQTT server gående på en RPi 3B+/CC2652P i et par år eller så... Dvs. den har gjort jobben helt fint men jeg har aldri klart å kjøre noen suksessfull oppdatering på serveren. Hver eneste gang jeg har prøvd oppdatering har jeg endt opp med noe som ikke virker og har gått tilbake til backup og blitt stående på-stedet-hvil...

I dag tenkte jeg den måtte til pers og fant en ny RPi 5, installerte siste versjon av RPi-OS (datert 22.10.24), fant fram en flunkende ny SMLIGHT SLZB-07-p7 Zigbee USB adapter og fyrte i gang greiene. 

Installerte Zigbee2MQTT etter denne oppskriften, kopierte datamappen over på nye maskinen, restartet og hele greiene var oppe å gå.

Siden jeg hadde begge PIene oppe og gå samtidig er det jo enkelt å kopiere men hele datamappen (/opt/zigbee2mqtt/data) får en jo også tak i med backup i Zigbee2MQTT Frontend under /Tools/Request z2m backup.

Jeg har vært litt usikker på om Zigbee har brukt samme filosofi som ZWave med at alle enhetene fysisk ligger på USB-dongelen men det gjør de tydeligvis ikke...heldigvis... Alle enhetene ligger bare i configuration.yaml

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i boks med fjernstyring av Alde 3000 vannbåren varme og fjernstyring av stigetrinn i bobilen.

Kabler var greie å komme til. I boksen er en RPi 3B+ og 2x4 rele som styres av Node-RED med Node-RED Dashboard som brukergrensesnitt.

IMG_20241105_140455_584.thumb.jpg.edcfc2aa36845abd2b62a743a7410542.jpg

Som en bonus fikk jeg også med meg zigbee2mqtt, Mosquitto og en G-sensor som forteller meg om bilen står beint.

Det hele plassert i custom designet 3D printet boks:

image.png.79d1351123838a5b46e2957a510b67a1.png

Endret av SveinHa
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (På 9.10.2024 den 13.46):

* Migrert alle serverne mine fra ESXi 7.0 til Proxmox VE (takk for den, Broadcom! 😞).
Det gikk overraskende smertefritt, siden jeg hadde tilgang på en ekstra PC som kunne brukes. La da til ESXi-serveren i Proxmox og kunne bare ta en "import" av hver enkelt VM. Så var det bare å endre litt på nettverksoppsettet, fjerne VMtools og installere QEMU i stedet, så var det i boks!

Woooow! Vi snakkes om denne! Må altså skaffe meg en ny server...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt avskjed med HomeSeer etter snart 20 år til fordel for Home Assistant. Jeg må si at jeg er mektig imponert over hvor enkelt integrasjoner bare popper inn. Har nå fått flyttet over alle Z-wave, Zigbee og RFXCom, samt fått opp Reolink kameraer, varmepumper, Nissan-tilkobling, Tibber, Yr, Sonos, TP-link mesh, Yale dørlås og en del andre Wi-Fi enheter jeg har i huset. Har ikke hatt noen problemer med å få dette satt opp overhodet. Z-wave var så enkelt som å flytte over USB-stick'en, siden den inneholder hele nettverket. For Zigbee valgte jeg å kjøpe en ny USB-stick (Sonoff 3.0) og legge til device på nytt inn i ZHA-integrasjonen. Dermed kunne den gamle PC'en fortsatt styre de enhetene jeg ikke hadde fått flyttet over. Skal sies at det gamle Zigbee-oppsettet kjørte på en Raspberry Pi med en Conbee stick. Kommer ikke til å savne noen av delene. Nå kjører alt på en Gigabyte Brix GB-BRR5H-4500 med 16 GB RAM (tenker å oppgradere til 32).

Så nå er det bare å bygge noen kule dashboard og se på flere muligheter for å koble sammen enheter i forskjellige automasjoner.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggi skrev (35 minutter siden):

Da har jeg tatt avskjed med HomeSeer etter snart 20 år til fordel for Home Assistant.

Velkommen ned i et nytt kaninhull! Home Assistant har utrolig mange muligheter, men også en og annen frustrasjon.
Jeg har vært der nede i noen år og sett den enorme utviklingen som har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstens første frost krever alltid litt ekstra arbeid så det er greit å få et varsel noen dager i forkant. Hjul på bil må skiftes, vannslange må innendørs, utekrane må sjekkes at den er tom for vann og campingvogn sine vannbeholdere må tømmes.

Så da er et varsel i HA laget slik som dette

image.png.af6d855b30737ef89a405dc9f40c9b9a.png

Det er kun et lett synlig bilde som har en betingelse for synlighet.

Først laget jeg en sensor som viser laveste temperatur meldt de nærmeste dagene.

- template:
  - trigger:
      - trigger: state
        entity_id: weather.orstad_utsyn
    action:
      - action: weather.get_forecasts
        data:
          type: daily
        target:
          entity_id: weather.orstad_utsyn
        response_variable: wd
    sensor:
      - unique_id: laveste_temperatur_framover
        name: "Laveste temperatur framover"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: "{{ [state_attr('weather.orstad_utsyn', 'temperature')|float(0), (wd['weather.orstad_utsyn'].forecast | rejectattr('templow', 'undefined') | map(attribute='templow')|list|min)]|min|round(1) }}"

Deretter en binær sensor som bruker laveste temperatur sammen med måned. Jeg trenger ikke varsel om høstens første frost i desember til mai.

-template:
  - binary_sensor:
      - unique_id: bbb82639-7432-4f3f-8950-a5c860a6ede0
        name: frostvarsel
        state: "{{ states('sensor.laveste_temperatur_framover')|float < 2 and (now().month == 9 or now().month == 10 or now().month == 11) }}"

Selve kortet er lagd som dette

image.png

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.