kanutten Skrevet 18. april 2019 Skrevet 18. april 2019 @Moskus Er det ledlist du har i den lyskassen? så unektelig bra ut . Hvordan er dette bygget opp? Siter
Tor Aage Skrevet 18. april 2019 Skrevet 18. april 2019 (endret) Huff, jeg skulle bare... Jeg skulle bare legge en skjøteledning inni et skap (Kallax hylle fra ikea), for å ha kontroll på noen batteriladere, og samle de. Det ene førte til det andre.. Nå har skapet to smartkontakter, én temperatursensor og en magnersensor på døra som styrer lyset av og på. Slik begynte det: For å kunne utnytte plassen ble to ladere for kamerabatteri festet på veggen med borrelås. Skal justeres litt, men slik endte det opp. To stk USB, én stk 12v uttak, 4 x 230v, temperatursensor som varsler om høy temp, magnetkontakt fra Fibaro. Likte ikke helt utseende på den, så den ble aldri montert andre steder i huset. På bilde er det bare én Cleverio-kontakt, som går til lyset, men det ble satt opp en til som styrer laderne. Bare for moro skyld Skapet er relativt dumt, da ingen av kontaktene registrerer forbruk, men slås manuelt på, og står på i maks 6 timer. USB-lader og den hvite laderen fra ikea står på hele tiden da ikea sin slår av lading selv når batteriene når 100%. Er ikke helt i mål med festeanordningen i «taket», da limet på borrelåsene jeg har prøvd de siste dagene har vært sørgelige greier, men ser Clas Ohlson har noe som ser solid ut som skal prøves. Endret 18. april 2019 av Tor Aage 2 Siter
Moskus Skrevet 19. april 2019 Skrevet 19. april 2019 På 18.4.2019 den 11.16, kanutten skrev: @Moskus Er det ledlist du har i den lyskassen? så unektelig bra ut . Hvordan er dette bygget opp? Ja, LED-lister i profilen, innfelt i gipsen. Ble utrolig bra! LED-listene er Dim-to-warm, og koster en del pr. meter, men kvaliteten er også vesentlig høyere enn de andre eBay-listene jeg har. Siter
slippern Skrevet 28. april 2019 Skrevet 28. april 2019 (endret) Automatisert lading av nettbrettet som henger på veggen. Det starter lading på når batteriet går under 40%, og stopper når det går over 75%. Nettbrettet bruker appen WallPanel som rapporterer batteri %, og lux verdi fra front kameraet via MQTT. Laderen er koblet til en Aeotec Smart Switch 6. Selve automatiseringen er slik: Spoiler - id: '1554739071656' alias: 'Lading: Nettbrett - Start.' trigger: - below: '40' entity_id: sensor.samsung_galaxy_note_10_1_batteri platform: numeric_state condition: [] action: - data: entity_id: switch.aeon_labs_zw096_smart_switch_6_switch service: switch.turn_on initial_state: true - id: '1554739322119' alias: 'Lading: Nettbrett - Stop.' trigger: - above: '75' entity_id: sensor.samsung_galaxy_note_10_1_batteri platform: numeric_state condition: [] action: - data: entity_id: switch.aeon_labs_zw096_smart_switch_6_switch service: switch.turn_off initial_state: true Monterte Danalock V3, automatiseringen på denne er meget enkel, når mobilen min befinner seg uten for GPS sone så låser den døren, når den kommer innenfor igjen så låser den opp.. Bruker IOS appen til Home Assistant og den ser ut til og fungerer bra. Bruker samme automatisering på lysstyringen, da med litt andre betingelser mtp på lys/sol. Endret 28. april 2019 av slippern 2 1 Siter
DeVille Skrevet 28. april 2019 Skrevet 28. april 2019 10 minutter siden, slippern skrev: Automatisert lading av nettbrettet som henger på veggen. Det starter lading på når batteriet går under 40%, og sotter når det går over 75%. Interessant. Hvordan gjorde du det? Siter
slippern Skrevet 28. april 2019 Skrevet 28. april 2019 7 minutter siden, DeVille skrev: Interessant. Hvordan gjorde du det? Har oppdatert posten ? Siter
petersv Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 (endret) On 12/04/2019 at 14:20, Moskus said: Må jo uansett fysisk sette batteriet oppi laderen... Du må jo uansett på do, så du kan jo dimme lyset selv også (stikk stikk) Endret 2. mai 2019 av petersv Siter
Moskus Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 52 minutter siden, petersv skrev: Du må jo uansett på do, så du kan jo dimme lyset selv også (stikk stikk) Forskjellen er at dimming kan (og dermed skal) automatiseres. Siter
Populært innlegg Evelen Skrevet 3. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 (endret) Da har jeg fått ordnet nettverkskabler inn til skjern-veggen og Video-over-Ethernet (inn til server-rommet) fremfor å ha en PC i stua for skjermene, samt koblet et par bevegelses-sensorer til strømnettet (usb) Disse måtte gjøres litt mindre med Dremmel-en for å få plass i rørene. Bak skjermene, Med og uten kabler til skjerm. De to hvite ledningene oppe til venstre går til sensorene, Boksene nede er to DVI-over-Ethernet adaptere og en USB-strømforsyning. Har i tilegg til nettverkspunktet som vises på bildet et skjult punkt oppunder hylla under, veldig greit om jeg skal koble opp noe på nett i stua midlertidig tenker jeg. Resultat: Holdt på til klokka 02 i går kveld, så prioriterte ikke ryddig rack, men slik er det: Endret 3. mai 2019 av Evelen 11 Siter
Moskus Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 1 time siden, Evelen skrev: Video-over-Ethernet (inn til server-rommet) Hvilken modul har du? Kunne tenke meg en splitter med HDMI-input og 4/6/8 utganger til ethernet (og så HDMI). Siter
Populært innlegg Venin Skrevet 3. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 @Evelen Du er jammen meg glad i tacosaus... 2 9 Siter
Moskus Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 14 minutter siden, Venin skrev: @Evelen Du er jammen meg glad i tacosaus... Tenkte det var bæringen, jeg. 2 Siter
Evelen Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 (endret) 4 timer siden, Moskus skrev: Hvilken modul har du? Kunne tenke meg en splitter med HDMI-input og 4/6/8 utganger til ethernet (og så HDMI). Tror det er denne. Det er en kramerav modul. Jeg har hatt de liggende ei stund, men ser på nettet de er rimelig dyre (av en eller anna merkelig grun). Så du får sikkert mer value for pengene vet å kjøpe et annet merke. Billigste jeg ser på ebay er 250kr (og 400,- i frakt) Du vil altså kunne sende et bilde-signal til "boksen" som så så replikerer signalet til 4-8 skjermer over ethernet? Høres dyrt ut Jeg har også et par slike, men jeg har ikke testet dem enda. Kan ge de et forsøk ila helga: https://www.ebay.com/itm/2pcs-1080P-HDMI-Extender-to-RJ45-Over-Cat-5e-6-Network-LAN-Ethernet-Adapter-Blue/273087087629 3 timer siden, Venin skrev: @Evelen Du er jammen meg glad i tacosaus... Tilbud, 40% Endret 3. mai 2019 av Evelen Siter
Moskus Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 1 time siden, Evelen skrev: Jeg har også et par slike, men jeg har ikke testet dem enda. Kan ge de et forsøk ila helga: https://www.ebay.com/itm/2pcs-1080P-HDMI-Extender-to-RJ45-Over-Cat-5e-6-Network-LAN-Ethernet-Adapter-Blue/273087087629 Jeg har ikke sett passive over kun én CAT-ledning. Fint om du sjekker. 1 time siden, Evelen skrev: Du vil altså kunne sende et bilde-signal til "boksen" som så så replikerer signalet til 4-8 skjermer over ethernet? Høres dyrt ut Tja... en 1x8-splitter koster ikke allverdens. Siter
Evelen Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 Jeg har lest at flere ethernet kabler bare er en gimmick, men vi får se Siter
JohnMartin Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 Ikke så mye automasjon, men endelig fått montert solcellene på garasjen også! ? 5 Siter
Moskus Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 20 timer siden, Evelen skrev: Jeg har lest at flere ethernet kabler bare er en gimmick, men vi får se Mulig. Men de jeg har hatt som er to, virker ikke hvis du bruker bare en av dem... Siter
Fredrick Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Vi er i gang med tilbygg, og ila høsten/vinteren skal vi montere balansert ventilasjon. Hadde et ledig øyeblikk, så jeg forberedte litt temperaturmåling i kanalene som også kan brukes til å beregne grov virkningsgrad ESP8266 med 4stk DS18B20 følere Imponert over hvor nøyaktig disse følerne var. Dette er selvsagt kun testmåling der de ligger som på bildet over. Maks 0,15c i forskjell på målerne. EDIT: Dataene sendes via MQTT så det er relativt enkelt å fange de opp i Homeseer for eventuell bruk der. Endret 5. mai 2019 av Fredrick 3 Siter
DeVille Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 34 minutter siden, Fredrick skrev: ESP8266 med 4stk DS18B20 følere Interessant. Er det ESP8266 med original firmware, eller har du flashet med noe annet? Siter
Fredrick Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Øhh. Bare sånn den kom rett fra barnearbeiderne. Hvordan det? EDIT: Koden for de som måtte være interessert. Beklager hvis den er skitten/dårlig. Spoiler #include <ESP8266WiFi.h> #include <WiFiClient.h> #include <OneWire.h> #include <DallasTemperature.h> //------------------------------------------ //DS18B20 #define ONE_WIRE_BUS D3 //Pin to which is attached a temperature sensor #define ONE_WIRE_MAX_DEV 15 //The maximum number of devices OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS); DallasTemperature DS18B20(&oneWire); int numberOfDevices; //Number of temperature devices found DeviceAddress devAddr[ONE_WIRE_MAX_DEV]; //An array device temperature sensors float tempDev[ONE_WIRE_MAX_DEV]; //Saving the last measurement of temperature float tempDevLast[ONE_WIRE_MAX_DEV]; //Previous temperature measurement long lastTemp; //The last measurement const int durationTemp = 60000; //The frequency of temperature measurement float virkningsgrad; //variaber for virkningsgrad //------------------------------------------ //WIFI const char* ssid = "SSID"; const char* password = "PASS"; WiFiClient ESPV; //Libraries, setup and topics for MQTT #include "PubSubClient.h" const char* mqtt_server = "192.168.1.7"; const int mqtt_port = 1883; #define temp_inn_topic "ESPV/Vent/temp_inn/temp" #define temp_avk_topic "ESPV/Vent/temp_avk/temp" #define temp_til_topic "ESPV/Vent/temp_til/temp" #define temp_fra_topic "ESPV/Vent/temp_fra/temp" #define virkningsgrad_topic "ESPV/Vent/virkningsgrad" PubSubClient client(ESPV); //------------------------------------------ //Convert device id to String String GetAddressToString(DeviceAddress deviceAddress){ String str = ""; for (uint8_t i = 0; i < 8; i++){ if( deviceAddress[i] < 16 ) str += String(0, HEX); str += String(deviceAddress[i], HEX); } return str; } //Setting the temperature sensor void SetupDS18B20(){ DS18B20.begin(); Serial.print("Parasite power is: "); if( DS18B20.isParasitePowerMode() ){ Serial.println("ON"); }else{ Serial.println("OFF"); } numberOfDevices = DS18B20.getDeviceCount(); Serial.print( "Device count: " ); Serial.println( numberOfDevices ); lastTemp = millis(); DS18B20.requestTemperatures(); // Loop through each device, print out address for(int i=0;i<numberOfDevices; i++){ // Search the wire for address if( DS18B20.getAddress(devAddr[i], i) ){ //devAddr[i] = tempDeviceAddress; Serial.print("Found device "); Serial.print(i, DEC); Serial.print(" with address: " + GetAddressToString(devAddr[i])); Serial.println(); }else{ Serial.print("Found ghost device at "); Serial.print(i, DEC); Serial.print(" but could not detect address. Check power and cabling"); } //Get resolution of DS18b20 //Serial.print("Resolution: "); //Serial.print(DS18B20.getResolution( devAddr[i] )); //Serial.println(); //Read temperature from DS18b20 float tempC = DS18B20.getTempC( devAddr[i] ); Serial.print("Temp C: "); Serial.println(tempC); } } //Loop measuring the temperature void TempLoop(long now){ if( now - lastTemp > durationTemp ){ //Take a measurement at a fixed time (durationTemp = 5000ms, 5s) for(int i=0; i<numberOfDevices; i++){ float tempC = DS18B20.getTempC( devAddr[i] ); //Measuring temperature in Celsius tempDev[i] = tempC; //Save the measured value to the array } DS18B20.setWaitForConversion(false); //No waiting for measurement DS18B20.requestTemperatures(); //Initiate the temperature measurement lastTemp = millis(); //Remember the last time measurement //Doesnt calculate Virkningsgrad if measurements are too similar //Also doesnt calculate if hotter inside than outside if(tempDev[2]-tempDev[1]<1 || abs(tempDev[3]-tempDev[1])<0.5){ virkningsgrad = 0; } else { virkningsgrad = (tempDev[2]-tempDev[1])/(tempDev[3]-tempDev[1]); } client.publish(temp_avk_topic, String(tempDev[0]).c_str(), true); client.publish(temp_inn_topic, String(tempDev[1]).c_str(), true); client.publish(temp_til_topic, String(tempDev[2]).c_str(), true); client.publish(temp_fra_topic, String(tempDev[3]).c_str(), true); client.publish(virkningsgrad_topic, String(virkningsgrad).c_str(), true); Serial.print("Avkast: "); Serial.println(tempDev[0]); Serial.print("Inntak: "); Serial.println(tempDev[1]); Serial.print("Tilluft: "); Serial.println(tempDev[2]); Serial.print("Avtrekk: "); Serial.println(tempDev[3]); Serial.print("Virkningsgrad: "); Serial.println(virkningsgrad); } } //------------------------------------------ void setup() { //Setup Serial port speed Serial.begin(115200); //Setup WIFI setup_wifi(); client.setServer(mqtt_server, mqtt_port); //Setup DS18b20 temperature sensor SetupDS18B20(); } void setup_wifi() { delay(10); Serial.print("Connecting to "); Serial.println(ssid); WiFi.begin(ssid, password); while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) { delay(500); Serial.print("."); } Serial.println("WiFi connected"); Serial.print("IP address: "); Serial.println(WiFi.localIP()); } void reconnect() { // Loop until we're reconnected while (!client.connected()) { Serial.print("Attempting MQTT connection..."); // Attempt to connect if (client.connect("ESP8266Vent")) { Serial.println("connected"); } else { Serial.print("failed, rc="); Serial.print(client.state()); Serial.println(" try again in 5 seconds"); //Wait 5 seconds before retrying delay(5000); } } } void loop() { if (!client.connected()){ reconnect(); } client.loop(); long t = millis(); TempLoop( t ); } Endret 5. mai 2019 av Fredrick 1 Siter
DeVille Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 Jepp, takk, lurte på hvordan du gjorde det. Og så bruker du Arduino-grensesnittet for å laste opp? Siter
TMB Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Koblet opp litt info fra printeren via SNMP (og ping). Spoiler Endret 7. mai 2019 av TMB Siter
slippern Skrevet 6. mai 2019 Skrevet 6. mai 2019 Sikkerheten på systemet må også ivaretas! Har fin konfigurert webserveren, så nå er det A+ grade på SSL ? 1 Siter
madsun Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Hjemme med vannkoppbarn, så da får jeg gjort litt Tiltak 1: Permanent stenge ned serveren. Gammel Mikrotik sak med 16 14.000 RPM vifter (jetfly!) . Skal erstattes med Raspberry PI's. Tiltak 2: Skrudd opp et IKEA Float panel, kul sak Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.