Populært innlegg zephyr Skrevet 13. september 2019 Populært innlegg Skrevet 13. september 2019 (endret) NodeMCU prosjekt : Dobbel garasjeportåpner Fikk til slutt fullført garasjeportene. Styres av en NodeMCU med et slaverelè i åpner nummer 2. Tilbakemelding kommer fra reed-switcher på skinnene i taket. NodeMCU'en har fått en boks midt i taket. Ikke direkte pent inni, men det funker Måtte også fikse ekstern antenne siden det var litt for dårlig dekning i garasjen. Gikk fra å koble fra hele tiden til å være tilkoblet i 3 uker nå. Ser mye bedre ut med lokk på. Det hele styres av en gjeng med eventer. Som igjen oppdaterer noen VD'er. Endret 13. september 2019 av zephyr 12 1 Siter
Populært innlegg Moskus Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg Skrevet 16. september 2019 Nytt kjøkken skal være et ryddig kjøkken. Brødristeren bor nå i brødskuffen. Elektrikeren har lagt stikkontakt bak skuffen (samme løsning på badet også, til bl.a. elektriske tannbørster). Men det har vært en teoretisk fare for at brødristeren kan bli satt på med skuffen igjen (f.eks. man hiver brødskivene ned i risteren og lukker skuffen), men ikke nå lenger! Magnetbryter direkte assosiert til reléet: 10 2 Siter
Populært innlegg xibriz Skrevet 26. september 2019 Populært innlegg Skrevet 26. september 2019 Vet ikke om jeg blir å ta den i bruk, men nå er den overlegne mqtt-dimmeren min ferdig kan dimme flere soner samtidig eller hver for seg. Har LED som indikerer hvor mange prosent som er dimmet (slår seg av etter 30 sek). 11 2 Siter
clio75 Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 Egen laget Sensor (Temp, Barometric Trykk, Fuktighet og Gulv Sensor) Denne går på 12 volt fra sentral kilde. ESP32 med en BMS280 og en K-Sensor til gulvet. Denne rapportere til Homeseer via MQTT 2 Siter
Cali Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 På 3.9.2019 den 22.08, Offpiste skrev: Montert Shelly EM på vaskemaskin- og komfyr kursen i dag. Så artig. Vet du hvor nøyaktig denne er? Tenkte å automatisere strømregningen til leieboeren ved å måle strømmen med en slik, for så å regne om forbruk til kr. Etter endt mnd. sendes denne automatisk til leieboer via e-mail. Siter
kvisle Skrevet 29. september 2019 Skrevet 29. september 2019 Kvittet meg med en Philips Hue bridge versjon 1 til fordel for en Zigbee2mqtt-installasjon på en Raspberry Pi. Monterte opp et par bevegelsessensorer som skal brukes til å automatisere lys. Implementert dimming via en trådfri-dimmebryter til spisestuen. Siter
tjwesterby Skrevet 30. september 2019 Skrevet 30. september 2019 15 timer siden, kvisle skrev: Kvittet meg med en Philips Hue bridge versjon 1 til fordel for en Zigbee2mqtt-installasjon på en Raspberry Pi. Monterte opp et par bevegelsessensorer som skal brukes til å automatisere lys. Implementert dimming via en trådfri-dimmebryter til spisestuen. Kult, hvilke bevegelsessensorer gikk du for? Siter
Offpiste Skrevet 30. september 2019 Skrevet 30. september 2019 På 28.9.2019 den 18.52, Cali skrev: Så artig. Vet du hvor nøyaktig denne er? Tenkte å automatisere strømregningen til leieboeren ved å måle strømmen med en slik, for så å regne om forbruk til kr. Etter endt mnd. sendes denne automatisk til leieboer via e-mail. Jeg bruker bare denne til å hente ut Watt. Har ikke testet nøyaktigheten på denne. Vis jeg husker å ta med tangamperemeteret hjem, så skal jeg ta å måle. Ser også at den av og til viser 2W når ikke noe er i bruk. Her er det som kan hentes ut på mqtt: Som du ser er energy 0, så denne lagrer ikke Wh. La denne inn i oppsettet min nå, for å se om jeg hente ut kWh/Wh, men han er jo avhengig at Wifi, broker, og Hass er online. utility_meter: komfyr_test: source: sensor.shelly_test cycle: monthly - platform: mqtt name: "Shelly test" state_topic: "shellies/shellyem-1/emeter/1/energy" unit_of_measurement: "Wh" icon: mdi:flash-circle Man kan laste ned en fil fra web interfacet til Shelly, og jeg kan ikke se noe der at jeg brukte komfyren i går. 1 Siter
kvisle Skrevet 30. september 2019 Skrevet 30. september 2019 1 hour ago, tjwesterby said: Kult, hvilke bevegelsessensorer gikk du for? Zigbee-baserte sensorer fra Phillips (Hue). Ikke noe jeg har vurdert spesielt nøye - men de ser ut til å gjøre jobben, disse. Har skrevet automasjoner i dag, så nå holdes lyset på i fem minutter etter en bevegelse har vært på en av de to sensorene - og dimmes ned over et minutt når det er over. Siter
Cali Skrevet 30. september 2019 Skrevet 30. september 2019 (endret) 2 timer siden, Offpiste skrev: Jeg bruker bare denne til å hente ut Watt. Har ikke testet nøyaktigheten på denne. Vis jeg husker å ta med tangamperemeteret hjem, så skal jeg ta å måle. Ser også at den av og til viser 2W når ikke noe er i bruk. Her er det som kan hentes ut på mqtt: Som du ser er energy 0, så denne lagrer ikke Wh. La denne inn i oppsettet min nå, for å se om jeg hente ut kWh/Wh, men han er jo avhengig at Wifi, broker, og Hass er online. utility_meter: komfyr_test: source: sensor.shelly_test cycle: monthly - platform: mqtt name: "Shelly test" state_topic: "shellies/shellyem-1/emeter/1/energy" unit_of_measurement: "Wh" icon: mdi:flash-circle Man kan laste ned en fil fra web interfacet til Shelly, og jeg kan ikke se noe der at jeg brukte komfyren i går. Hm, jeg spurte Shelly, og de sa man kunne hente ut Kwh over MQTT. De sa også at nøyaktigheten var mellom 5-10watt. Merkelig Edit: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#shelly-em Her står det jo at man kan høre på denne MQTT, og vil da få opp energy counter i watt-minutt? Eller tar jeg feil? shellies/shellyem-<deviceid>/emeter/<i>/energy an incrementing energy counter in Watt-minute Endret 30. september 2019 av Cali Siter
Populært innlegg Kråkerøymannen Skrevet 2. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2019 I dag har jeg ferdigstilt husets nye ringeapparat. Det har bevegelsessensor, temperaturføler, en liten skjerm og selvsagt kamera. Når det ringer på, spilles lydmeldingen «Det ringer på» i alle Sonos-høyttalerne, og vi får selvsagt en melding på mobilen med bilde av den som står på trappa. I tillegg lagres et stillbilde på serveren hver gang bevegelsessensoren utløses. Jeg har brukt LILYGO TTGO T-camerahttps://banggood.app.link/FmU3qXJTs0Siden det gamle elektroniske ringeapparatet hadde 24V DC som strømkilde, og at det allerede lå 230V AC frem dit kunne jeg bruke den gamle ringe-tråden for å føre strøm frem til TTGO’en. Den benytter 5V DCDette kortet omformer 230V AC til 24V DC. Det fikk plass inne i koblingsbokser til det gamle ringeapparatet. Dette ble en fin løsning. Selvom jeg sikkert kunne transformert rett til 5V med en gang, så hadde jeg dette kortet liggende og ønsket således å bruke det. På selve TTGO’en loddet jeg på en 24V-5V transformator. Da har jeg sikret fast strømforsyning til ringeapparatet mitt. Så, for å slippe å forvirre folk med hvor de skal ringe på, koblet jeg den innebygde ringeknappen (GPIO34) direkte til den opprinnelige ringeknappen på veggen. Så trakk jeg en to-pars kabel mellom det opprinnelige hullet og det nye der jeg skulle montere TTGO’en. Og monterte det hele. Jeg benytter Home Assistant, og flasher ESP32 WROVER via esphomeflasher og Home Assistant-tillegget ESPHOME. https://github.com/espressif/esptool/blob/master/README.md Gjennom ESPHome kan jeg gjøre endringer i scriptet og flashe ESP’n på nytt Over The Air (OTA), altså uten å måtte demontere og koble til Mac’en via kabel. Her er YAML-filen min. Jeg tildeler fast IP via DHCP-serveren. Derfor er de linjene kommentert bort. substitutions: devicename: ringeapparat friendly_name: Ringeapparat# ip_address: 192.168.1.112esphome: name: $devicename platform: ESP32 board: esp-wrover-kitwifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_pw# manual_ip:# static_ip: $ip_address# gateway: !secret gateway# subnet: 255.255.255.0logger: # Enable loggingapi: # Enable Home Assistant APIota:binary_sensor: - platform: gpio pin: GPIO33 name: $friendly_name PIR device_class: motion - platform: gpio pin: number: GPIO34 # This is the right side button on the board. mode: INPUT_PULLUP inverted: True name: $friendly_name Button# filters:# - delayed_off: 10ms - platform: status name: $friendly_name Statussensor: - platform: wifi_signal name: $friendly_name WiFi Signal update_interval: 10s - platform: uptime name: $friendly_name Uptime#esp32_ble_tracker: # esp32_camera: name: $friendly_name Camera external_clock: pin: GPIO32 frequency: 20MHz i2c_pins: sda: GPIO13 scl: GPIO12 data_pins: [GPIO5, GPIO14, GPIO4, GPIO15, GPIO18, GPIO23, GPIO36, GPIO39] vsync_pin: GPIO27 href_pin: GPIO25 pixel_clock_pin: GPIO19 power_down_pin: GPIO26 resolution: 640x480 jpeg_quality: 10 vertical_flip: true # defaults to true horizontal_mirror: true # defaults to truei2c: sda: GPIO21 scl: GPIO22font: - file: "arial-narrow.ttf" id: tnr1 size: 16# glyphs: BÆØÅ brukdnapæøå - file: "arial-narrow.ttf"# - file: "helveticaneue-light.ttf" id: tnr2 size: 34time: - platform: homeassistant id: homeassistant_timedisplay: - platform: ssd1306_i2c model: "SSD1306 128x64" rotation: 180 address: 0x3C ## draw a line from [x=0,y=0] to [x=50,y=50] lambda: |- it.strftime(64, 4, id(tnr1), TextAlign::TOP_CENTER,"chezENGH smarthus", id(homeassistant_time).now()); it.line(10, 26, 108, 26); it.strftime(64, 60, id(tnr2), TextAlign::BASELINE_CENTER, "%H:%M", id(homeassistant_time).now()); Merk at. TTGO-kortet også støtter BLE, men at denne senderen ikke kan være aktiv samtidig med WiFi på det samme kortet. Det bar synd å måtte deaktivere BLE, siden jeg planla å bruke den som sensor for å låse opp døra når kjente enheter er i nærheten. https://www.espressif.com/sites/default/files/documentation/esp32-wrover_datasheet_en.pdf Pål EnghKråkerøy 12 1 Siter
Hillmar Skrevet 5. oktober 2019 Skrevet 5. oktober 2019 6 hours ago, Moskus said: Mer info legges inn her:..... ? Siter
Moskus Skrevet 5. oktober 2019 Skrevet 5. oktober 2019 17 minutter siden, Hillmar skrev: Mer info legges inn her:..... ? Ja, selvfølgelig. Når det er noe mer å fortelle skal jeg fortelle mer. Siter
clio75 Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Fungerte helt etter planen! Men hvilken sensor har du brukt for å finne ut at bilen ikke er i veien ?Sent fra min SM-G970F via Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, clio75 skrev: Men hvilken sensor har du brukt for å finne ut at bilen ikke er i veien ? Denne: https://www.aliexpress.com/item/32880965387.html 1 Siter
ZoRaC Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 På 21.3.2017 den 0.37, Evelen skrev: Har sett litt på muligheter for å henge stolene ved spisebordet opp når dem ikke brukes. Har vært inne på tanken på veldig kraftige magneter, men tror det kan bli noe i dyreste laget. Fant du noen løsning på dette? Siter
Moskus Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 time siden, ZoRaC skrev: Fant du noen løsning på dette? Ser slik ut: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/120-hva-har-du-automatisert-idaghva-har-du-gjort-på-dine-prosjekter-idag/?page=25&tab=comments#comment-17114 Siter
ZoRaC Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, Moskus skrev: Ser slik ut: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/120-hva-har-du-automatisert-idaghva-har-du-gjort-på-dine-prosjekter-idag/?page=25&tab=comments#comment-17114 ah, jeg bladde tydeligvis en side for kort! ? Siter
Evelen Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 18 timer siden, ZoRaC skrev: ah, jeg bladde tydeligvis en side for kort! ? Har funket greit det her, eneste endringen jeg har gjort men kanskje ikke skrevet om er at jeg har byttet ut hamp-tauet til fordel for et mer solid tau av nylon(?). Dog, selv om løsningen fungerte bra, så fungerte den ikke like bra med Xiaomi da det akkurat var litt feil høyde. Xiaomi klarer seg dog fint uansett. 1 Siter
Cali Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 5 timer siden, Evelen skrev: Har funket greit det her, eneste endringen jeg har gjort men kanskje ikke skrevet om er at jeg har byttet ut hamp-tauet til fordel for et mer solid tau av nylon(?). Dog, selv om løsningen fungerte bra, så fungerte den ikke like bra med Xiaomi da det akkurat var litt feil høyde. Xiaomi klarer seg dog fint uansett. Hvem er denne dog du snakker så mye om? Siter
Johs. Skrevet 12. oktober 2019 Skrevet 12. oktober 2019 Google gjør det ikke lett for oss. Har en Google Nest Hello, dørklokke med kamera, som jeg har koblet til Aqara Water Leak Sensor, via et relé. Vips så fikk jeg varsel i Homeseer når noen ringer på. Den tenker jeg satt Google... 1 Siter
Marhil Skrevet 12. oktober 2019 Skrevet 12. oktober 2019 Hvem er denne dog du snakker så mye om?https://www.naob.no/ordbok/dogSent fra min BLA-L29 via Tapatalk Siter
Evelen Skrevet 13. oktober 2019 Skrevet 13. oktober 2019 (endret) Et adverb som er lite brukt i den generelle dagligtalen (eller skriften), men som jeg av en eller anen grunn har brukt både muntlig og skriftlig over flere år. Rare greier. Endret 13. oktober 2019 av Evelen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.