Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Har 2 NUCer som kjører ESXI. Den ene har slitt med liten diskkapasitet i lang tid og i går skulle jeg skifte fra 500GB til 2 TB. Kjørte i vei med FoxClone men det gikk heller dårlig. Maskinen startet ESXI tilsynelatende greit nok men men den ene Win10 maskinen som jeg MÅ ha i drift forsvant og jeg fikk ikke til å legge den tilbake fra backup. Etter å ha brukt det meste av dagen ga jeg opp og tenkte å starte fra scratch med fersk ESXI 8 installasjon men ESXI er ikke lengre tilgjengelig som fri programware, kun 60 dager trial... Kundepålogging er nå hos Broadcom og/eller onno.et.eller.annet. Registrerte konto men får ikke til å logge på men dette er tydeligvis nå blitt et ubrukelig blindspor. Litt tragisk for ESXI har vist seg å være dønn stabilt uten en eneste clitch i årevis og fungerer supert med backup til Synology...

 

Der er mange alternativer for virtualisering men jeg har funnet at Virtualbox er rette veien å gå for meg. Er i gang med å konvertere Win10 maskinen til .vhdx fil som senere kan importeres i Virtualbox. Tar noen timer å generere filen men det skal være SVÆRT kjapt å få Linux Mint og Virtualbox opp å gå på den nye SSDen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (23 minutter siden):

en enkel overgang til Proxmox til hjemmebruk.

Jeg så litt på Promox for en tid tilbake og den passer ikke mitt hode... Ser veldig likt ut som HomeAssistant og den passer heller ikke meg... En haug med konfigurasjonsfiler der jeg ikke klarer å se sammenhenger er ikke aktuelt for meg.

 

Virtualbox er open source og har et greit og oversiktlig brukergrensesnitt. De gangene jeg har vært innom Virtualbox de siste 20ish årene har den fungert etter forventningene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.