Tore Andre Rosander Skrevet 9. februar 2017 Skrevet 9. februar 2017 (endret) 1 hour ago, Evelen said: I dag har jeg hentet ned info fra API-en til radnett Planen er å sende det videre til Domoticz, men jeg sliter ekstremt med å POSTE til domoticz via powershell https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1760681 EDIT: Fått til Merker at doomsday prepperen i meg klør i fingrene etter å implementere noe slikt Og det at Godzilla går på tv-en ute i stua hjelper ikke stort. Det er egentlig litt rart at de ikke har en slik måler her i Kristiansand, de dumper jo uran i byfjorden. Heller ikke luftkvalitetmåleren i Hannevika er tilgjengelig og den måler jo utslipp av nickel og andre farlige kjemikalier i luften. Endret 9. februar 2017 av Tore Andre Rosander Siter
Evelen Skrevet 9. februar 2017 Skrevet 9. februar 2017 (endret) 7 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev: Merker at doomsday prepperen i meg klør i fingrene etter å implementere noe slikt Det er egentlig litt rart at de ikke har en slik måler her i Kristiansand, de dumper jo uran i byfjorden. Heller ikke luftkvalitetmåleren i Hannevika er tilgjengelig og den måler jo utslipp av nickel og andre farlige kjemikalier i luften. Ja, egentlig Lista er vel nærmeste, ellers er det en aust-agder. #Script for å hente siste målte radioaktivtet på angitt målestasjon #Av Flemming S. S. - uferdig "sleng-ut-utgave", bugs: stedsnavn med æ, ø og å, unødvendig kode: $unit = ([char]956) + "Sv/h" # *** Geting info from Radnett *** $xml = Invoke-RestMethod "http://radnett.nrpa.no/radnett.xml" $location = "Lista" #Målestasjon $unit = ([char]956) + "Sv/h" $xml_location = $xml.measurementresources.resource.stations.station | where {$_.location -eq $location} $xml_value = $xml_location.measurements.value[0]."#text" # *** Domoticz Authorization *** $user = "BRUKER" #Domoticz username $pass = "PASSORD" #Domoticz password $pair = "${user}:${pass}" $bytes = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetBytes($pair) $base64 = [System.Convert]::ToBase64String($bytes) $basicAuthValue = "Basic $base64" $headers = @{ Authorization = $basicAuthValue } # *** JSON -> Domoticz *** $domoticz_address = "http://192.168.1.123:8080/" #Domoticz Address $domoticz_json = "json.htm?type=command¶m=udevice&idx=243&nvalue=0&svalue=$xml_value" #JSON command Invoke-RestMethod -Method Get -Uri "$domoticz_address$domoticz_json" -Headers $headers Endret 9. februar 2017 av Evelen Siter
LaStrada Skrevet 9. februar 2017 Skrevet 9. februar 2017 On 2/6/2017 at 21:32, Tore Andre Rosander said: Når man bor langt sør i landet er det sjeldent jeg får med meg de få gangene det faktisk er Nordlys som strekker seg helt ned hit. Så jeg har endelig fått nordlysvarsel i Domoticz Så nå skal jeg sette opp ett event som sjekker KP-indexen (som må være minimum 4-5 for å kunne se det i Kristiansand) og om det er skyfritt ute så jeg får varsel om det er på tide å komme seg ut. Takk for tips! Da er dette implementert hos meg også Bor i Trondheim så her trenger jeg bare 2 påstår det store internett. Hvordan sjekker du om det er skyfritt? Kan sjekke på api.met.no (yr.no), men hadde vært greit å ikke måtte skrive denne implementasjonen om jeg ikke må Jeg bruker også domoticz så det ble ganske likt hos meg. Siter
Blodstrupmoen Skrevet 10. februar 2017 Skrevet 10. februar 2017 22 timer siden, Evelen skrev: #Script for å hente siste målte radioaktivtet på angitt målestasjon #Av Flemming S. S. - uferdig "sleng-ut-utgave", bugs: stedsnavn med æ, ø og å, unødvendig kode: $unit = ([char]956) + "Sv/h" # *** Geting info from Radnett *** $xml = Invoke-RestMethod "http://radnett.nrpa.no/radnett.xml" Testet dette selv nå, og fant ut at verdiene på nettsidene er oppdatert 1 time tidligere enn XML, så hvis dere vil ha nyest mulig måledata, bør dette hentes fra nettsiden http://radnett.nrpa.no/?doc= og ikke via XML. Siter
Evelen Skrevet 10. februar 2017 Skrevet 10. februar 2017 3 timer siden, Blodstrupmoen skrev: Testet dette selv nå, og fant ut at verdiene på nettsidene er oppdatert 1 time tidligere enn XML, så hvis dere vil ha nyest mulig måledata, bør dette hentes fra nettsiden http://radnett.nrpa.no/?doc= og ikke via XML. hmm. rart, burde kanskje hørt med radnet folka om det skal være sånn. Siter
Blodstrupmoen Skrevet 10. februar 2017 Skrevet 10. februar 2017 34 minutter siden, Evelen skrev: hmm. rart, burde kanskje hørt med radnet folka om det skal være sånn. Slik at de kan legge inn samme forsinkelse på nettsiden 1 Siter
Merko Skrevet 11. februar 2017 Skrevet 11. februar 2017 Har et par ting gående. Prosjekt #1: "Innendørs GPS", slik at hjemmet kan vite hvilket rom jeg befinner meg i med hjelp av WiFi. Det krever at du har en wifi enhet på deg (feks tlf). noe jeg mer eller mindre alltid har, så for mitt bruk fungerer det veldig greit. Fordelen med dette fremfor feks bevegelsesensorer er at hjemmet kan vite ikke bare om det er noen i rommet, men hvem som er i rommet. Du kan også feks si "slå av lyset" uten at du spesifiserer sted\rom, så vil den slå av lyset i det rommet du befinner deg i. Prosjekt #2: Holder på med en stemmestyrings-enhet, veldig lik Google Home \ Amazon Echo (Bare med norsk forståelse selvsagt ). Den fysiske størrelsen vil også være lik Google Home \ Amazon. Det er et prosjekt som vil nok ta en liten stund, men jeg ser for meg at jeg sender ut noen test-enheter til enkelete brukere her på forumet for testing. Jeg har iallefall veldig troen på prosjektet, så krysser fingrene! 1 Siter
Snowman Skrevet 11. februar 2017 Skrevet 11. februar 2017 Lagt opp et limenett for logging av innsidetrafikk mot internett. Skal forsøke å lage bedre regler for IOT ting. Kanskje en start for å lage en "søplesone" å putte ting som ikke trenger LAN kontakt i. Siter
mk1 black limited Skrevet 11. februar 2017 Skrevet 11. februar 2017 Montert et par slike i to av bilene i dag. Koblet mot Geofency, og fungerer slik at hvis telefonen er koblet til en av disse betyr det at jeg (eller samboer) sitter i bilen. Hvis en av oss da krysser grensen (geofence) hjemme åpner garasjen seg. 2 Siter
Evelen Skrevet 12. februar 2017 Skrevet 12. februar 2017 (endret) Den 11.2.2017 klokken 0.06, Blodstrupmoen skrev: Slik at de kan legge inn samme forsinkelse på nettsiden JA, eller motsatt Er vel av alles interesse at man bruker XML filen, men dersom den ikke er oppdatert i tilstrekkelig grad er det vel greiest å basere seg på websiden. Kan forøvrig se at dersom man klikker seg inn på en stasjon på "hovedsiden" så er heller ikke stasjonens egen side oppdatert noe bedre enn XML filen Endret 12. februar 2017 av Evelen Siter
Evelen Skrevet 12. februar 2017 Skrevet 12. februar 2017 (endret) Hva jeg har prøvd meg litt på i dag, hente info fra yr: # *** Geting info from yr *** $xml_varsel_time_for_time = Invoke-RestMethod "http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Kristiansand/Mosby/varsel_time_for_time.xml" $xml_varsel_time_for_time = $xml_varsel_time_for_time.weatherdata.observations.weatherstation | where {$_.name -eq "Kjevik"} $xml_varsel_nu = Invoke-RestMethod "http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Kristiansand/Mosby/varsel_nu.xml" $temperature = $xml_varsel_time_for_time.temperature.value #temperature in celcius $wind_direction = $xml_varsel_time_for_time.windDirection.deg #wind direction in degrees $wind_speed = $xml_varsel_time_for_time.windSpeed.mps #wind in meters per second $rainfall = $xml_varsel_nu.weatherdata.forecast.time[0].precipitation.value #rainfall in millimeters per hour Write-Host "Det er "$rainfall"mm nedbør. Termperaturen er "$temperature" grader celcius. Vindhastigheten er "$wind_speed"m/s med vindretning "$wind_direction" grader, " Output: Det er 0mm nedbør. Termperaturen er -3.2 grader celcius. Vindhastigheten er 2.9m/s med vindretning 58.0 grader, Fant også ut at jottacloud har en api, lekt litt med det: $user = "BRUKERNAVN" $pass = "PASSORD" $pair = "${user}:${pass}" $bytes = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetBytes($pair) $base64 = [System.Convert]::ToBase64String($bytes) $basicAuthValue = "Basic $base64" $headers = @{ Authorization = $basicAuthValue } $json_info = Invoke-RestMethod -Method Get -Uri "https://www.jottacloud.com/jfs/$user" -Headers $headers $forbruk_gb = [System.Math]::Round($json_info.user.usage/1000000000) #fra byte til gigabyte, rundet av til ingen desimaler Write-Host Forbuket er på "$forbruk_gb"GB Output: Sitat Forbuket er på 3703 GB Endret 12. februar 2017 av Evelen 2 Siter
Moskus Skrevet 13. februar 2017 Skrevet 13. februar 2017 8 timer siden, Evelen skrev: Fant også ut at jottacloud har en api, lekt litt med det: $user = "BRUKERNAVN" $pass = "PASSORD" $pair = "${user}:${pass}" $bytes = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetBytes($pair) $base64 = [System.Convert]::ToBase64String($bytes) $basicAuthValue = "Basic $base64" $headers = @{ Authorization = $basicAuthValue } $json_info = Invoke-RestMethod -Method Get -Uri "https://www.jottacloud.com/jfs/$user" -Headers $headers $forbruk_gb = [System.Math]::Round($json_info.user.usage/1000000000) #fra byte til gigabyte, rundet av til ingen desimaler Write-Host Forbuket er på "$forbruk_gb"GB Output: Sitat Forbuket er på 3703 GB Oi, glimrende! Har akkurat begynt å konvertere fra CrashPlan til Jotta. Kan man få status og annet også? Siter
Evelen Skrevet 13. februar 2017 Skrevet 13. februar 2017 25 minutter siden, Moskus skrev: Oi, glimrende! Har akkurat begynt å konvertere fra CrashPlan til Jotta. Kan man få status og annet også? yupp, kan få hentet alle klienter, mapper, filnavn osv. samt en ting jeg tenker implementere noe info for: "last update" per klient, greit å ha for å se at backup faktisk går gjevnlig 1 Siter
Moskus Skrevet 13. februar 2017 Skrevet 13. februar 2017 19 minutter siden, Evelen skrev: samt en ting jeg tenker implementere noe info for: "last update" per klient, greit å ha for å se at backup faktisk går gjevnlig Ja, det var egentlig dette jeg tenkte på. Får jo status for alt annet, så hvorfor ikke Jotta også. Siter
Populært innlegg Blodstrupmoen Skrevet 14. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 14. februar 2017 Har laget interface til min Hörmann Supramatic garasjeportåpner. Brukte ett UAP1 adapter fra Hörmann for å få tilgang på alle signalene, Opp, Ned, Luftestilling, Lys på, Port oppe Port nede. Har koplet en NodeMcu til denne som knyttes til Homeseer via Arduino plugin. NodeMcu får power fra portåpner, så det er ikke behov for andre kabler enn mellom portåpner og UAP1. UAP1 leveres med en grei boks hvor jeg fikk plass til alt inni. 11 Siter
Lazarus Skrevet 15. februar 2017 Skrevet 15. februar 2017 I dag har jeg fått lekt litt med HabPanel for OpenHAB2 og fått laget noen widgets. Måtte legge inn en ekstra instans av tilstedeværelse widget for å øke WAF litt. ? 5 Siter
Moskus Skrevet 15. februar 2017 Skrevet 15. februar 2017 25 minutter siden, Lazarus skrev: I dag har jeg fått lekt litt med HabPanel for OpenHAB2 og fått laget noen widgets. Måtte legge inn en ekstra instans av tilstedeværelse widget for å øke WAF litt. Gratulerer! ? Velkommen til en ny, givende og travel hverdag! Siter
xibriz Skrevet 17. februar 2017 Skrevet 17. februar 2017 Satt opp openHAB i går å linket den mot Z-Way. Ingenting er som å slå av å på ett 433-lys i Telldus Live! fra openHAB via Z-Way Vanligvis har man problemer med at systemene snakker for lite sammen, her begynner det å bli motsatt Siter
Lazarus Skrevet 17. februar 2017 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, xibriz skrev: Satt opp openHAB i går å linket den mot Z-Way. Ingenting er som å slå av å på ett 433-lys i Telldus Live! fra openHAB via Z-Way Vanligvis har man problemer med at systemene snakker for lite sammen, her begynner det å bli motsatt Snakker de for mye sammen? trodde neste ikke det var mulig. ? Siter
xibriz Skrevet 17. februar 2017 Skrevet 17. februar 2017 5 minutter siden, Lazarus skrev: Snakker de for mye sammen? trodde neste ikke det var mulig. Hehe, alt er mulig Z-Way bindingen til openHAB støtter ikke de virtuelle enhetene fra Telldus og Verisure så godt, så jeg må nok implementere de direkte i openHAB. Siter
xibriz Skrevet 18. februar 2017 Skrevet 18. februar 2017 Etter en heftig konfigurasjonsjobb på 3-4 timer kan jeg endelig styre noen lys i openHab med Alexa. Mer avansert måte å styre lys på skal man lete lenge etter Hva bruker dere som power til Dot'en? Reiseadapter til orginalpoweret? Siter
Tore Andre Rosander Skrevet 18. februar 2017 Skrevet 18. februar 2017 19 minutes ago, xibriz said: Etter en heftig konfigurasjonsjobb på 3-4 timer kan jeg endelig styre noen lys i openHab med Alexa. Mer avansert måte å styre lys på skal man lete lenge etter Hva bruker dere som power til Dot'en? Reiseadapter til orginalpoweret? Det tok ca 5 minutter å få Alexa til å styre enhetene i DOmoticz Jeg bruker vanlig 5V 2A usb adapter for strøm til DOT. Siter
Moskus Skrevet 18. februar 2017 Skrevet 18. februar 2017 Ca 2 sekunder med HomeSeer. ... å trakte kaffe tok litt lenger tid, men så var det en konkurranse mot @Fermate (som jeg tapte), samt å lære seg mer avansert bruk av Alexa-helperen. Nå kan jeg be Alexa trakte kaffe fra sengekanten. For den ene bruker jeg en 2.1A adapter. Prøvde med 1A-adapter og det holdt ikke. For den andre bruker original med en overgang. 1 Siter
xibriz Skrevet 18. februar 2017 Skrevet 18. februar 2017 Dere har nok ikke den same tilfredstillelsen som jeg har etter å ha konfigurert og kompilert en skill selv, sette opp lambda tjeneste hos AWS og linket den til skill, koblet sammen kontoer hos Amazon, oprettet nøkler og tokens i alle retninger, hoste openhab lokalt med de utfordringer det innebærer, få inn enheter med riktig conf fra andre HA systemer osv osv 1 Siter
Moskus Skrevet 18. februar 2017 Skrevet 18. februar 2017 13 minutter siden, xibriz skrev: Dere har nok ikke den same tilfredstillelsen som jeg har etter å ha konfigurert og kompilert en skill selv, sette opp lambda tjeneste hos AWS og linket den til skill, koblet sammen kontoer hos Amazon, oprettet nøkler og tokens i alle retninger, hoste openhab lokalt med de utfordringer det innebærer, få inn enheter med riktig conf fra andre HA systemer osv osv Nei, heldigvis! ? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.