NilsG Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Vi har fått tegninger på kjøkken, og det er stekeovn med mikrobølgeovn plassert over i høyden. I utgangspunktet ser dette bra ut, men så kom jeg på at vi kanskje kunne byttet det ut med en dampovn. Eller stekeovn nr. 2 med innebygd mikrobølgeovn? Hva ville du valgt? 🙂 Siter
SveinHa Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar NilsG skrev (7 minutter siden): Hva ville du valgt? 🙂 Litt oppe i høyden er alltid lurt. Slik valgte jeg det: Øverst: Mikro med stekeovn. Nederst Stekeovn med varmluft/grill. Oppvaskmaskin også litt i høyden. Alt dette er det dyreste fra Ikea uten at det var særlig dyrt... Sett krav til oppvarmingstid på stekeovn til f.eks. max 6 minutt, da kan du regne med den har tilstrekkelig effekt. Hadde en gang en Ikea ovn med pyrolyse men selv etter å ha kjørt pyrolyse 2 ganger og hatt servicemann som sa at alt var i orden så var den klissete og skitten... Den fikk de tilbake... 1 Siter
Thomas_E Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar On 06/01/2024 at 10:38, NilsG said: Vi har fått tegninger på kjøkken, og det er stekeovn med mikrobølgeovn plassert over i høyden. I utgangspunktet ser dette bra ut, men så kom jeg på at vi kanskje kunne byttet det ut med en dampovn. Eller stekeovn nr. 2 med innebygd mikrobølgeovn? Hva ville du valgt? 🙂 Tror du at du kommer til å bruke noe dampfunksjon? Vi har hatt dampovn/mikro-kombi nå i 5 år uten å bruke og holder nå derfor på å bytte ut til stek/mikro-kombo. I tillegg har vi en vanlig stekeovn. Siter
NilsG Skrevet 15. januar Forfatter Skrevet 15. januar (endret) Egentlig litt tvilsomt at damp kommer til å bli brukt. Sviger har dampovn, de bruker den sjelden (og bruker den også feil, etter min mening 😂 ) Har sett at det holdes kurs i bruk av dampovn. Kan sikkert lese seg til det essensielle fort eller se noen tips på YouTube. Lurte også på (som du tenker?) å ha stekeovn nr 2 med mikro. Men vet ikke helt om vi kommer til å ha behov for to stekeovner, så det ser ut som det blir 1 vanlig ovn + 1 vanlig mikro. Ovnen skal selvsagt ha rask oppvarming og varmluft slik at vi slipper å sløse penger (og benkeplass!) på airfryer (som er elektronikkbransjens keiser i nye klær 😏) Endret 15. januar av NilsG Siter
Thomas_E Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 21 minutes ago, NilsG said: Lurte også på (som du tenker?) å ha stekeovn nr 2 med mikro. Men vet ikke helt om vi kommer til å ha behov for to stekeovner, så det ser ut som det blir 1 vanlig ovn + 1 vanlig mikro. Min erfaring er at kombi-ovn med stekeovn og mikro i ett er helt fantastisk om du bruker den mye til å varme opp rester eller tine ting fra fyseren. Pga sånn som mikrobølger fungerer rent fysisk så er komboen med ordinær varme helt ypperlig for å tine og varme opp uten at det blir vassent, tørt, ujevn varme osv. som mikrobølger har problemer med. 25 minutes ago, NilsG said: Ovnen skal selvsagt ha rask oppvarming og varmluft slik at vi slipper å sløse penger (og benkeplass!) på airfryer (som er elektronikkbransjens keiser i nye klær 😏) Vi oppgraderte jo som sagt nettopp damp/mikro-ovnen til steke/mikro. Da så jeg at hvertfall Bosch har kommet med såkalt "Air Fry"-funksjon. Nå er det jo litt som du sier keiser i nye klær, men da finnes det altså et spesifikt program og et spesifikt brett som brukes for å bli mer likt ordinær Air Fryer. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.