SveinHa Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Hva kan en forvente av en varmepumpe? Det er jo i utgangspunktet en enkel teknologi og i kjøleskap er det ikke uvanlig med både 2 og 3 tiår levetid... Siden sent -90 tall har jeg hatt 5 varmepumper i forskjellige hus: Dyr Daikin luft/luft. Havarerte med rusthull i kompressor 1 mnd etter garantitiden løp ut... 10-12 kW Fujitsu luft/vann. Flyttet fra den før garantien løp ut så vet ikke mer om den... 8 kW Fujitsu luft/vann. Havarerte etter 7 år med lekkasje i kjølemedie/vann varmeveksler som medførte vann og lekkasje i utedelen. Har ikke fått dødsattesten enda (døde for 2 dager siden) men jeg regner den som totalhavarert... 12 kW basseng luft/vann varmepumpe. Havarerte etter omlag 1 år. Skiftet ut med en 17 kW som lever fremdeles (ca 5 år). Hvis dette skal være normalt blir regnskapet for varmepumpe litt så som så... Andre med lignende erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Mork Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) Kan ikke si noe om varmepumper. Men vi har svært forskjellige erfaringer mht kjøleskap.... Endret 9. januar av Bjørn Mork Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tander Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) Mine foreldre installerte varmepumpe i 2010 som ble byttet i fjor, dvs. 13 år levetid. Min erfaring er kun drøye året så langt, så ikke statistisk interessant. Endret 9. januar av Tander Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 9. januar Forfatter Del Skrevet 9. januar (endret) En kjenning rapporterte om 20 år gammel Daikin og still going strong... Det er i denne klassen vedr. levetid jeg ville forvente... Endret 9. januar av SveinHa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar SveinHa skrev (4 minutter siden): En kjenning rapporterte om 20 år gammel Daikin og still going strong... Det er i denne klassen vedr. levetid jeg ville forvente... Hva er standard vedlikehold på en varmepumpe? Skal en skifte olje etter X antall timer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
storeulv Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Et kjøleskap eller en fryseboks står vel i et mer beskyttet miljø enn en vp, og dermed er ytre miljøpåvirkning et større usikkerhetsmoment. Når det er sagt; svigerfar byttet inn sin vp etter 23 år. Den var still going strong da han byttet, men forskjellen i virkningsgrad var såpass stor at det lønte seg å bytte med de strømprisene vi har nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 9. januar Forfatter Del Skrevet 9. januar stigvi skrev (10 minutter siden): Hva er standard vedlikehold på en varmepumpe? Skal en skifte olje etter X antall timer? Det er vel bare snakk om rengjøring og sjekk/justering av gasstrykk. Har aldri hørt om oljeskift på disse maskinene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RVM Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Mine foreldres første varmepumpe varte ca. 12 år i nokså fuktig og saltholdig sørvestlandsklima, men far min er over snittet opptatt av å ta vare på tingene sine og er allergisk mot synet av rust. Regner med han fulgte opp alt av anbefalt vedlikehold. De brukte vel egentlig varmepumpa til å øke komforten heller enn å spare penger, mulig de kunne fått den gamle VP til å vare noen år til. Vår Daikin varmepumpe er bare 2 år i samme klima, og det tok ikke lange tida før jeg så litt overflaterust på ulike skruer/bolter. Jeg tenkte det ikke kunne skade å sette på et par offeranoder i sink på strategiske steder i håp om at de tar litt av korrosjonen, det kostet jo ikke mange kronene på Biltema. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 11. januar Forfatter Del Skrevet 11. januar Alltid lurt å ta litt ekstra vare på ting men jeg ser ikke helt hva jeg kunne gjort i mitt tilfelle. Varmeveksleren i teknisk rom (Danfoss rustfri/syrefast e.l.) ser ut som ny men den har fått lekkasje mellom gass og vannsiden. Vannet fra gulvvarmesystemet har da fylt opp gasskretsen som igjen har frosset og sprengt rør i utedelen... Har fått et prisanslag på kr 100-120k men venter på et par alternativer. Slike priser er jo helt katastrofe økonomisk så da tenker jeg heller det er bedre å bygge ut solcelleanlegget... Men der finnes jo også monoblokk varmepumper i området rundt kr 35k så det må sjekkes ut også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.