Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee2mqtt og pålitelighet


stigvi

Anbefalte innlegg

Zigbee2mqtt slapp mai utgaven 1. mai og det virker som om den inneholder mye feil. Umiddelbart begynte det å tikke inn feilrapporter på github. Så da kan en jo begynne å lure. Tester de ikke før de slipper en ny versjon? Har de ikke lagd automatiserte tester?

Github har også over 1000 registrerte og åpne problemer med zigbee2mqtt.

Jeg er i allefall ekstremt forsiktig med å oppdatere zigbee2mqtt. Jeg sjekker de feilene som blir rapportert og tar en vurdering etter en uke eller to om det er trygt å oppdatere. Jeg har et stabilt system i dag så det er heller ikke spesielt viktig å oppdatere, men samtidig er det greit å ikke havne alt for langt på etterskudd også.

Hva gjør dere andre mht zigbee2mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk problemer med versjonen etter 1.35.2 så eg gjekk tilbake til 1.35.2 og kjører på den fortsatt 🙂

Veit ikkje hvor mange som jobber på Zigbee2mqtt men er nok vanskelig å få testet på alle kombinasjoner av hardware/software som er der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (39 minutter siden):

Eg fekk problemer med versjonen etter 1.35.2 så eg gjekk tilbake til 1.35.2 og kjører på den fortsatt 🙂

Veit ikkje hvor mange som jobber på Zigbee2mqtt men er nok vanskelig å få testet på alle kombinasjoner av hardware/software som er der ute...


Jeg har full forståelse for at det ikke er lett å teste. Men samtidig er jeg overrasket enkelte ganger over endringer de gjør uten å tenke på risiko og konsekvenser. Uten at jeg skal påstå noe så har jeg allikevel gjort meg noen tanker. Og det er at det er noen aktive i det prosjektet som mangler erfaring og ser på zigbee2mqtt som sin egen lille sandkasse. Samtidig som de som holder i trådene er litt for lite restriktive.

Det er jo et problem med mange åpne kildekode prosjekter. Men de håndterer det på forskjellige måter og i zigbee2mqtt synes jeg de er for slappe når en tenker på hvor mange som bruker den og hvilke konsekvenser en feil får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da jeg for en god tid tilbake oppgraderte til 1.34.0 begynte der å dukke opp en masse feilmeldinger i UI uten at de ser ut til å påvirke noe stort. OWON CB432 sluttet samtidig å oppdatere energidata men de har jeg funnet en hack på slik at de gjør jobben nå (et shellscript henter data hvert 10 sek). Har prøvd å oppgradere uten suksess... Husker ikke nøyaktig hva som skjedde men den oppgraderte versjonen virket i alle fall ikke...

 

Zigbee2mqtt er jo en super byggeklosse i et hjemmeautomasjonssystem men den MÅ jo virke for at det skal være noe stas...

 

Har også en 1.36.1 installasjon som ikke oppdaterer "Last seen". Litt småirriterende men ikke noe kritisk, virker fint ellers...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 timer siden):

Jeg er i allefall ekstremt forsiktig med å oppdatere zigbee2mqtt. Jeg sjekker de feilene som blir rapportert og tar en vurdering etter en uke eller to om det er trygt å oppdatere. Jeg har et stabilt system i dag så det er heller ikke spesielt viktig å oppdatere, men samtidig er det greit å ikke havne alt for langt på etterskudd også.

Hva gjør dere andre mht zigbee2mqtt?

 

Jeg gjør det samme som du.

 

Viktigst med et stabilt system.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tommelfingerregel oppgraderer jeg aldri til en .0, de fleste alvorlige bugsene bruker å være fikset i .1 (Og les alltid release notes og bugfixes)
Har aldri vært plaget med at z2m har vært ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.