Rufus Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 23 minutter siden, ZoRaC skrev: Nå er den ca 100 grader feil hos meg også! Feil her også plutselig. Men den har vært riktig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 37 minutter siden, ZoRaC skrev: Fint om noen kan se over scriptet og formlene og se hva jeg kan ha gjort feil... tror jeg må ha sett meg blind på det... Jeg har fortsatt null kontroll på scripting ? men hvis det er til hjelp så observerer jeg at den teller motsatt vei av det sola gjør. Verdien burde vel være stigende, siden sola går opp i øst og ned i vest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 5 minutter siden, Rufus skrev: Jeg har fortsatt null kontroll på scripting ? men hvis det er til hjelp så observerer jeg at den teller motsatt vei av det sola gjør. Verdien burde vel være stigende, siden sola går opp i øst og ned i vest. Hmm... interessant. Jeg har satt på logging av Azimuth-verdien nå. Kanskje hjelper det om jeg ser når verdien begynner å vise feil, siden den ser ut til å beregne riktig på enkelte tider av døgnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Når jeg kjører det separate scriptet som beregner azimuth og altitude, så beregner den riktig. Så jeg må ha gjort noe galt når jeg slo sammen de to scriptene... skal se på det i kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Hvor får forresten scriptet info om posisjon? Fra det som er i setup på homeseer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, Rufus skrev: Hvor får forresten scriptet info om posisjon? Fra det som er i setup på homeseer? Jepp: Sitat ' Fetch position from HS->Setup Dim strLat As String = hs.GetINISetting("Settings", "gLatitude", "0") Dim strLon As String = hs.GetINISetting("Settings", "gLongitude", "0") Dim latitude As Double = CDbl(Val(strLat)) Dim longitude As Double = math.abs(CDbl(Val(strLon))) ' HS-bug stores longitude as a negative number... Fixing it with math.abs! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Har funnet ut hvilken del av koden som utløser feilen: Dim sinAzimuth As Double = (math.cos(DegreesToRadians(declination)) * math.sin(DegreesToRadians(hourlyAngle))) / math.cos(DegreesToRadians(sunAltitude)) If(sinAzimuth < 0) Then azimuth=360-azimuth End If Hos meg ble "sinAzimuth"=-0.596332162877832 akkurat nå, altså mindre enn 0. Da tar formelen 360-azimuth. Fjerner jeg den IF-bolken der, så blir azimuth riktig... Noen som kan forklare hva den delen av koden gjør og hvorfor det blir slik? Jeg prøver uansett å bare kommentere ut den bolken nå og se om det da blir riktig for hele døgnet. I verste fall så har man bare flyttet problemet, slik at de tidene som fungerte før slutter å fungere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 ZoRaC, du som har stålkontroll på jon00 Datascraper Er det mulig å hente data fra Suncalc.org? Jeg sitter og eksperimenter litt med en grab fra Suncalc for å hente Azimuth derfra men jeg skjønner ikke helt hvordan man definerer Pattern. URL jeg forsøker å grabbe fra er : https://suncalc.org/#/60.4161,11.247,10/0/0/0/0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 15 timer siden, Rufus skrev: ZoRaC, du som har stålkontroll på jon00 Datascraper Er det mulig å hente data fra Suncalc.org? Jeg sitter og eksperimenter litt med en grab fra Suncalc for å hente Azimuth derfra men jeg skjønner ikke helt hvordan man definerer Pattern. URL jeg forsøker å grabbe fra er : https://suncalc.org/#/60.4161,11.247,10/0/0/0/0 tror ikke det går siden de bruker java for å hente sine data. Her er java scriptet de bruker der for å beregne sine data om det kan være til hjelp. suncalc.js Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 14 minutter siden, Rogerbl skrev: tror ikke det går siden de bruker java for å hente sine data. Her er java scriptet de bruker der for å beregne sine data om det kan være til hjelp. suncalc.js Det er stor forskjell på Java og Javascript - «Java is to Javascript as car is to carpet». Javascript kan være mulig å scrape. Kan ta en titt i kveld. Ulempen er at man gjør seg avhengig av enda en ekstern tjeneste - vil jo helst at ting virker selv om Suncalc.org er nede... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Endringen jeg gjorde i går ser ut til å ha hjulpet (kommenterte ut azimuth=360-azimuth): 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 18 minutter siden, ZoRaC skrev: Det er stor forskjell på Java og Javascript - «Java is to Javascript as car is to carpet». Javascript kan være mulig å scrape. Kan ta en titt i kveld. Ulempen er at man gjør seg avhengig av enda en ekstern tjeneste - vil jo helst at ting virker selv om Suncalc.org er nede... Er klar over forskjellen, sier igjen: de bruker java (applets) på siden sin. Men jeg har fått tak i javascriptet de benyttet i SunCalc prosjektet. ? Holder forøvrig å konvertere det til Python. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 15 minutter siden, Rogerbl skrev: de bruker java (applets) på siden sin. Sikker? For siden virker på iPhone og den har ikke Java-støtte (så vidt jeg vet?)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, ZoRaC skrev: Sikker? For siden virker på iPhone og den har ikke Java-støtte... vel, der er ihvertfall ingen soldata å se. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Rogerbl skrev: vel, der er ihvertfall ingen soldata å se. ? Jeg får opp soldata i Safari på min iPhone... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, ZoRaC skrev: Jeg får opp soldata i Safari på min iPhone... ja, man ser de, men får du hentet de med datascraper? Ikke etter det jeg testet her tidligere.. kun html koder.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Fant ikke noe Java, men azimuth beregnes med Jacascript ja. Og man kan ikke scrape det med Jon00-løsningen, siden den ikke kjører JS-koden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) 5 minutter siden, ZoRaC skrev: Fant ikke noe Java, men azimuth beregnes med Jacascript ja. Og man kan ikke scrape det med Jon00-løsningen, siden den ikke kjører JS-koden... Da var det ikke bare meg da ? prøver å lære meg å scrape, og fikk det til på andre sider, men ikke suncalc.org. Da skjønner jeg ihvertfall hvorfor ? Enig i at et script som beregner azimut er bedre. Slipper å være avhengig av andre for å få riktig data. Endret 5. mai 2019 av Rufus 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Fant et python biliotek som leverer astro data, jeg valgte data fra sola og månen og slik ble det seende ut i Homeseer. Som dere ser er solens altitude og azimuth der. Henter ingen data utenifra, alt beregnes lokalt. Sjekket mot suncalc.org og mooncalc.org at dataene stemmer. Legger ved astro2mqtt.py og config fila om noen er interessert. La inn noen planeteene i vårt solsystem bare for moro skyld. ? Greit å vite hvor de er til enhver tid. Den versjonen er å finne i min nettbutikk: https://www.blomkvistitk.no astro2mqtt1.cfg astro2mqtt.py Endret 10. mai 2019 av Rogerbl feil i scriptet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnMartin Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 On 02/05/2019 at 09:10, ZoRaC said: Når neste versjon av weatherXML kommer, så kan man bytte ut Jon00DataScraper i pkt 3 og bare krysse av for at man ønsker «cloud cover»- og «pressure»-devicer fra den i stedet. https://forums.homeseer.com/forum/weather-plug-ins/weather-discussion/weatherxml-cfguy/1302303-dark-sky-cloud-cover Da var weatherXML v3.0.1.8 i updater. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 41 minutter siden, JohnMartin skrev: Da var weatherXML v3.0.1.8 i updater. Takker, da har jeg endret fra Jon00 Data Scraper til å bruke den i stedet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Oppdaterte innlegget med weatherXML som alternativ. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerbl Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Utvidet python scriptet som henter data fra yr.no og publiserer de til en mqtt broker. Henter nå data fra timevarselet som inneholder mye data vi har bruk for. Legg merke til at octa er rapportet som 9. Det betyr tåke, kraftig regn eller snøbyger. I utregningen av Lux verdi må octa ikke være mer enn 8. yr2mqtt.py yr2mqtt1.cfg Endret 8. mai 2019 av Rogerbl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnMartin Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 On 03/05/2019 at 10:59, ZoRaC said: iv) Slå av schedules i WeatherXML. Hvorfor? Kan schedules være på om jeg ønsker å bruke plugin til å mate HS med værvarsel? Eller har jeg misforstått igjen? ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 29 minutter siden, JohnMartin skrev: Hvorfor? Kan schedules være på om jeg ønsker å bruke plugin til å mate HS med værvarsel? Eller har jeg misforstått igjen? ? Plugin kan hente data maks hvert 10. min. Skydekke endrer seg fort, så tanken er å hente data rett før man kalkulerer soldata slik at man har «ferske» data. Eventet vil hente alle «current»-data i eventet, så da henter den alt annet også. Forecast og andre schedules kan kjøre som vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.