Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Termostat vannbåren varme


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Overtok bolig denne mnd, og påbegynte oppussing. I forbindelse med riving av vegg måtte vi fjerne en "boks" for å styre varmen i stue.

I tillegg så fjernet vi boks for styring av varme på kjøkken.

 

Nå trenger vi å bytte ut eksisterende system slik at vi kan få det inn i Homey, og kan slippe å legge opp kabler igjen.

 

Slik jeg forstår det kan jeg fint bytte aktuatorer selv, og gjøre hele denne jobben selv.
Det er tre aktuatorer som skal styres av en termostat, hvordan gjør jeg det? Handler det om hvordan man kobler det på master enheten?

 

Hvilket system burde jeg velge? Har fått tilbud på Uponor Smatrix.

Rørlegger skal ha godt betalt for jobben, og det er forsåvidt ingenting i veien for det, men om jeg kan fikse det selv så gjør jeg gjerne det av to grunner. En for å spare penger (da oppussing er dyrt) og nr to fordi det er gøy å lære.

 

Er i tillegg helt ny på dette med smarthus, men er godt i gang med å sette opp systemer rundt om som skal gjøre hverdagen enklere.

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuatorene er bare aktuator og kan styres av hva som helst. Vanligst nå med 24VDC, tidligere var 230VAC vanligst, sjekk hva du har og bygg styring etter det. Får aktuatoren spenning vil den åpne i løpet av 2-3 minutt og bruker en lignende tid på å stenge når den mister spenning. I tillegg har du vel sirkulasjonspumpe som også må styres om den ikke går 24/7/365.

 

Jeg liker å ha gulvsensorer å styre etter for det er vanskelig å regulere romtemp med gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, SveinHa said:

Aktuatorene er bare aktuator og kan styres av hva som helst. Vanligst nå med 24VDC, tidligere var 230VAC vanligst, sjekk hva du har og bygg styring etter det. Får aktuatoren spenning vil den åpne i løpet av 2-3 minutt og bruker en lignende tid på å stenge når den mister spenning. I tillegg har du vel sirkulasjonspumpe som også må styres om den ikke går 24/7/365.

 

Jeg liker å ha gulvsensorer å styre etter for det er vanskelig å regulere romtemp med gulvet.

 

Takk for svar!
Så man betaler 14-20k for et system som åpner og lukker slik at vannet får flyte igjennom?

Da forstår jeg det også slik at om man velger f.eks Uponor Smatrix Wave Style Termostat så måler den temperatur på selve termostaten og ikke i gulvet? Kan være enig i tanken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiann skrev (10 minutter siden):

Så man betaler 14-20k for et system som åpner og lukker slik at vannet får flyte igjennom?

Ja, det kan sies så enkelt. Kjenner ikke detaljene i Uponor Smatrix Wave Style Termostat men høyst sannsynlig kan den tilkobles gulvsensor også.

 

Jeg setter gulvtemperaturen manuelt og den varierer noe gjennom sesongen. Nå på våren har jeg gulvene på 20-22 grader, badet på 25-27. Om vinteren setter jeg gjerne 24-26 i stue/kjøkken/gang men 27 pleier å passe fint på badet om vinteren også. Vestlandsvintrene er jo relativt milde og det kan jo hende jeg kjører badet opp i 30 også når det er ekstra kaldt. Er der litt småkaldt i stuen om morgenen går der noen pinner i peisen men gulvene holder en fin grunntemperatur i huset... Huset mitt er fra 1840 og etterisolert men absolutt ikke noe lavenergihus... Alle gulvene bortsett fra badet er veldig godt isolerte og tykk betong så de tar evigheter å varme opp men holder også på varmen i dagevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, kristiann said:

 

Takk for svar!
Så man betaler 14-20k for et system som åpner og lukker slik at vannet får flyte igjennom?

Da forstår jeg det også slik at om man velger f.eks Uponor Smatrix Wave Style Termostat så måler den temperatur på selve termostaten og ikke i gulvet? Kan være enig i tanken din.

En kan ofte klare seg uten å styre all kursene individuelt om en har en optimal tur-temperatur på vannet som går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.