Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skremmende opplevelse med HS4


Anbefalte innlegg

Fredag hadde jeg en litt skremmende opplevelse med HS4.

 

Jeg har et passe stort og komplekst oppsett med HS4, jeg bruker JowiHue mot Hue samt z-wave, pluss en del annet integrert. Jeg kjører også HomeBridge.

Systemet har kjørt nokså stabilt i flere år, og jeg har ikke gjort noen endringer på flere måneder.

 

Samboeren min hadde hjemmekontor fredag og ringte meg fordi lyset på et rom slo seg av og på kontinuerlig, og det klikket grundig i z-wave-boksen bak bryteren. Vi ble enige om å ta sikringen på det rommet. Vel hjemme feilsøkte jeg, det var ikke enkelt fordi alt jeg gjorde i HS4 var som sirup.

 

I loggen til HS4 så jeg dog at en event kjørte kontinuerlig. Denne eventen skal slå av alt lys, og starter en event per rom.

 

Jeg sjekket HomeBridge og så at CPU hadde en temperatur på 106 grader (!!!), kjørte på fullt, og RAM var brukt maks!

 

Jeg slo av serveren, og dro på hytta. Hjemme i går startet jeg serveren igjen, og nå ser alt ut til å virke.

 

Loggen er så lang at starten på det hele er borte, men det ser ut som om eventer har blitt kjørt vilt siden torsdag kveld, og en gang på formiddagen fredag, begynte et lys å slå seg av og på.

Nå er jeg litt skeptisk til å ha dette kjørende dersom jeg ikke kan finne ut av årsaken. Foreløpig har jeg økt tiden mellom hver gang en event kan trigges.

 

Noen tanker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker? Nei, ikke så mye annet enn at slike feil er kjedelige å oppleve. Men hva med å ta utgangspunkt i faktiske opplysninger som at cpu temperatur var høy og minne var brukt max, og så lage en varsling på dette. Da slipper du i allefall at dette pågår i dagesvis uten at du merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DiderikFrom skrev (4 timer siden):

I loggen til HS4 så jeg dog at en event kjørte kontinuerlig. Denne eventen skal slå av alt lys, og starter en event per rom.

Noen grunn til det? Betingelser som slo hverandre i hel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Noen tanker? Nei, ikke så mye annet enn at slike feil er kjedelige å oppleve. Men hva med å ta utgangspunkt i faktiske opplysninger som at cpu temperatur var høy og minne var brukt max, og så lage en varsling på dette. Da slipper du i allefall at dette pågår i dagesvis uten at du merker det.

Jeg har et som rebooter serveren når minnet er fullt, men skal legge til CPU-temperatur også....

 

Moskus skrev (3 minutter siden):

Noen grunn til det? Betingelser som slo hverandre i hel?

Det er det jeg ikke klarer å finne ut av. Dette har som sagt kjørt stabilt i ett år uten problemer. i loggen ser jeg bare at diverse eventer kjørte kontinuerlig, men at det varierte over tid. Kan ikke se hva som trigget eventene.

Jeg trodde det var HomeBridge som på et tidspunkt begynte å slå på en VD, men får ikke det heller til å stemme. Det ble ikke bedre da jeg deaktiverte HomeBridge.

 

Men dette er tydeligvis ikke over. Kom akkurat hjem for å ha hjemmekontor resten av dagen, men nå er alt av servere, internett, Hue Bridge etc. nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DiderikFrom skrev (1 time siden):

i loggen ser jeg bare at diverse eventer kjørte kontinuerlig

Lurer på om jeg har oversett noe, hvordan ser man at et event kjører "kontinuerlig"? Eller tenker du at det trigges mange ganger etter hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, jeg var kanskje uklar. Eventene ble trigget flere ganger hvert sekund... Men jeg kan ikke se hva som trigget dem.

 

Det jeg likte minst, vart episoden med taklyset. Så vidt jeg ser, var det ellers bare av-eventer som er trigget, men på et tidspunkt begynte altså lyset å slå seg av og på en gang hvert sekund. Over en halv time viste loggen bare av-på-av-på...

Kanskje en poltergeist?

 

Det som hadde skjedd i dag, var følgende:

 

Det jeg har av servere, rutere etc. er plugget inn i en GreenWave z-wave grenkontakt. Den har jeg stilt inn slik at den ikke responderer på "all on/off" (under z-wave-fanen på main device). Men i dag slo den seg av da jeg gikk hjemmefra og aktiverte alt av-eventen. Jeg ser under z-wave innstillingene at denne innstillingen på en eller måte er endret. Det er rart, siden vi kjører disse alt-av-eventene flere ganger daglig uten at dette har skjedd før...

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan brukes Homebridge her?

 

Har opplevd noe lignende med HS4 et par ganger, men det har utelukkende vært pga feilkonfigurering av eventer. Eventer som jobber mot hverandre, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje det kunne være noen form for konflikt mellom HomeBridge og Homeseer eller noe sånt. Homebridge høres ut som det som er "annerledes" her. Men har ingenting å faktisk bygge en slik teori på altså.

 

DiderikFrom skrev (På 3.6.2024 den 8.33):

I loggen til HS4 så jeg dog at en event kjørte kontinuerlig. Denne eventen skal slå av alt lys, og starter en event per rom.

Hvordan ser dette eventet ut? Var det bare et enkelt event som gikk amok?

 

Jeg tolker kanskje resten av innlegget som at det gjaldt flere eventer. Dersom det er tilfelle, så må (?) jo årsaken ligge i noe som påvirker flere/alle eventer. Hva er fellesnevneren? Er den f.eks. z-wave, så ville jeg zoomet inn på z-wave. Har alle de aktuelle eventene trigger på tid, f.eks.? Kan det være noe kødd med klokken på PC'en der HS kjører?

 

Å gjenskape dette er kanskje tricky. Ellers gjelder det kanskje å klare å backtracke hva man har gjort før problemet oppstod.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aktivert «Enable event catch-up upon power restoration»?


Jeg opplevde nemlig det samme for 5-6 år siden og da var det den innstillingen som var synderen. Høres nesten ut som det kan ha skjedd noe lignende hos deg også, at den Z-Wave forgreneren plutselig har slått seg av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (16 timer siden):

Har du aktivert «Enable event catch-up upon power restoration»?


Jeg opplevde nemlig det samme for 5-6 år siden og da var det den innstillingen som var synderen. Høres nesten ut som det kan ha skjedd noe lignende hos deg også, at den Z-Wave forgreneren plutselig har slått seg av og på?

Takk for tips!

Tror ikke det? Slik ser det ut i settings:
image.png.f16acd5d7a2f9be2d1e3c59f3e77c834.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe litt lignende for et par år siden, men ikke helt det samme. Hos meg så var symptomene at mange Z-wave-devicer slo seg plutselig på samtidig, helt tifeldig uten noen tilsynelatende årsak eller kilde. Lysbrytere, strømbrytere og til og med sirene på røykvarsler. I mitt tifelle var det sannsynligvis en "korrupt" z-wave enhet som tilsynelatende av og til sendte "on" kommandoer til alle andre enheter i nettverket. Jeg fikk aldri slått helt fast hvilken enhet det var, da jeg fjernet flere "mistenkte", og problemet forsvant da helt. Mest sannsynlig var det enten en av flere eldre Telldus Z-wave strømbrytere eller en termostatenhet som var satt opp til å styre panelovner av/på via direkte assosiasjon. Veldig vanskelig å debugge, da det skjedde kanskje en til to ganger i uka med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.