OlavT Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Jeg er i ferd med å fornye kjøkken. Kjøkkenleverandøren tilbyr en eller annen LED-list belysning integrert i skapene over benkeplaten. Kan styres med en fjernkontroll. Har ellers downlights basert på Z-Wave dimmere som styres av vanlig impulsbryter på veggen. Er i utgangspunktet skeptisk til egen fjernkontroll for kjøkkenbenkbelysningen. Ville nok helst hatt en LED-stripe som kunne styres fra en vanlig impulsbryter på veggen, men også med mulighet for å styre fargetemperature etc. med en fjernkontroll eller helst via Matter-kompatibelt utstyr. Noen som har noen ideer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Jeg skrudde av pynteplaten under overskapene og delte den i to på langs. I tillegg sagde jeg av et par cm på den ene halvdelen. Så skrudde jeg opp igjen de to halvdelene og hadde da et spor i midten. Her satte jeg inne en aluminiumsprofil lagd for lyslist. Den hadde en flens som dekket over min saging og et opalt deksel. I profilen limte jeg fast en helt standard Philips Hue lyslist. Hele jobben tok meg en time og nødvendig verktøy var stjerneskrujern og en håndsag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni (endret) 3 minutes ago, stigvi said: Jeg skrudde av pynteplaten under overskapene og delte den i to på langs. I tillegg sagde jeg av et par cm på den ene halvdelen. Så skrudde jeg opp igjen de to halvdelene og hadde da et spor i midten. Her satte jeg inne en aluminiumsprofil lagd for lyslist. Den hadde en flens som dekket over min saging og et opalt deksel. I profilen limte jeg fast en helt standard Philips Hue lyslist. Hele jobben tok meg en time og nødvendig verktøy var stjerneskrujern og en håndsag. Hvordan styrer du Philips Hue lyset? Av / på etc. Har du noen bilder? Endret 10. juni av OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Jeg bruker Home Assistant og har definert scener som setter lys under skap til det som passer. Pr. i dag er det 9 forskjellige scener for kjøkken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni 1 minute ago, stigvi said: Jeg bruker Home Assistant og har definert scener som setter lys under skap til det som passer. Pr. i dag er det 9 forskjellige scener for kjøkken. Hvordan trigger du scener? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni OlavT skrev (Akkurat nå): Hvordan trigger du scener? Rent konkret på kjøkken er det: 1. Normalt hvitt lys på ettermiddag eller tidlig kveld. Trigges av bevegelse og at det er mørkere enn 35 lux. 2. Senere på kveld er det et mer gyldent kveldslys. 3. Et kraftig arbeidslys. Trigges av at støvsuger går. 4. Et typisk arbeidslys for matlaging. Trigges av at stekeovn eller platetopp er påslått. 5. Et veldig dempet lys som vi bruker når vi alle sitter ved spisebord for å spise. Da ønsker vi ikke flombelysning på kjøkken. Trigges av en bryter på vegg. 6. En form for leselys som er i stil med leselys i stue. Trigges av en "knapp" i app på mobil og brukes stort sett fra godstolen i stue. 7. Et supersvakt nattlys. Trigges av en knapp på soverom som setter huset i sovemodus. Hvis en da skulle finne på å gå til kjøkken i bare underbuksa så slås lyset svakt på av bevegelse. Nok lys til at du ser hvor du går, men at naboene ikke ser hva som skjer gjennom vindu. 8. Et litt kraftigere kveldslys enn det som er nevnt under punkt 2. Trigges av ringeklokke og en bekreftelse på mobil av at vi har besøk. 9. Et lys med sterke farger som det skifter til hvis kjøkken og stue har stått tomt en stund. Det lyser slikt som et stemningslys mest ment for de som går ute på gaten, men slår seg helt av etter et par timer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni Supert! Og integrasjonspunktet er Philips Hue Bridge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni OlavT skrev (25 minutter siden): Supert! Og integrasjonspunktet er Philips Hue Bridge? Nei. Jeg bruker Home Assistant og zigbee2mqtt. Alle scener er definert i Home Assistant. Men en får til mye i Philips Hue Bridge så den kan sikkert fint brukes, den også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni Ok, så du har ikke en Hue Bridge i oppsettet ditt? Hvordan kommuniserer Home Assistant med Philips Hue? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni OlavT skrev (2 timer siden): Ok, så du har ikke en Hue Bridge i oppsettet ditt? Hvordan kommuniserer Home Assistant med Philips Hue? Via zigbee2mqtt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni (endret) Ok, så Philips Hue er Zigbee? Hvorfor zigbee2mqtt og ikke Zigbee rett til Home Assistant? Kan du slå Philips Hue belysningen av / på dersom Home Assistant av en eller annen grunn ikke fungerer? Hvordan? Endret 10. juni av OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni Kanskje bedre for meg å satse på noe med Matter støtte: Govee LED Strip Light M1 Matter Compatible(2m) Noen som kjenner til Govee LED Strips og om det er bra saker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni OlavT skrev (11 timer siden): Ok, så Philips Hue er Zigbee? Hvorfor zigbee2mqtt og ikke Zigbee rett til Home Assistant? Kan du slå Philips Hue belysningen av / på dersom Home Assistant av en eller annen grunn ikke fungerer? Hvordan? Det er vel egentlig smak og behag om en bruker zigbee2mqtt eller Home Assistant sin innebygde. De er omtrent likeverdige. Ja, alt lys er lagt inn i zigbee-grupper. Alt lys på kjøkken er i en egen gruppe. Så har jeg en "bryter" eller zigbee knapp (som sjelden blir brukt) som har en direkte binding til denne gruppen. Det gir meg mulighet for å styre lys selv om Home Assistant er utilgjengelig. Tidligere brukte jeg deconz og det var nettopp denne funksjonaliteten med direkte binding som gjorde at jeg skiftet til zigbee2mqtt. Det var en bug i deconz som gjorde at det ikke virket. Du må gjerne finne utstyr med Matter støtte. Men det er veldig nytt og lite å finne. Zigbee forsvinner neppe de nærmeste 20 år, tipper jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 11. juni Forfatter Del Skrevet 11. juni (endret) Ja, jeg er klar over at Matter er relativt nytt. Den nye standarden har imidlertid en rekke fordeler. Blant annet muligheten til å bruke flere økosystemer (Apple Home, Google Home, Alexa, Home Assistant etc.) samtidig. Philips Hue støtter også Matter, men dessverre bare gjennom Hue Bridge. Endret 11. juni av OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni OlavT skrev (48 minutter siden): Blant annet muligheten til å bruke flere økosystemer (Apple Home, Google Home, Alexa, Home Assistant etc.) samtidig Har store problem med å se hvorfor det skal være en fordel med lys på kjøkken. Det normale er å integrere feks Alexa med Home Assistant. Hvorfor vil en la Alexa gå utenom Home Assistant og styre lys direkte? Jeg ser for meg en rekke problemstillinger med dette hvis det ene systemet ønsker lys på og det andre lyset av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni OlavT skrev (51 minutter siden): Den nye standarden har imidlertid en rekke fordeler. Blant annet muligheten til å bruke flere økosystemer (Apple Home, Google Home, Alexa, Home Assistant etc.) samtidig. Det får du også med Zigbee2mqtt. For min del ble mqtt en byggekloss i systemet mitt som åpnet mange dører. Da jeg skiftet fra HS4 til Node-RED var alle sensorer tilgjengelige for begge systemer samtidig og det var enkelt å flytte over rom for rom/funksjon for funksjon... Jeg har lest litt om Matter men i mitt hode er det såpass nytt at jeg ikke en gang har sjekket hva som finnes tilgjengelig... Selv med veletablerte standarder som Zigbee og ZWave ender jeg ofte opp med at den "dingsen" jeg trenger KUN finnes i Zigbee ELLER ZWave slik at det valget ikke blir mitt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni SveinHa skrev (1 time siden): Jeg har lest litt om Matter men i mitt hode er det såpass nytt at jeg ikke en gang har sjekket hva som finnes tilgjengelig... Et relevant eksempel i denne tråden er Matter kompatibel lyslist til kjøkkenskap fra Govee som OlavT linker til litt lenger oppe i tråden. Hvis en skal ha direkte binding til denne for å kunne slå den av og på selv om overordnet system er nede, hva finnes da til Matter av trykknapper til å sette på vegg? Og støtter de direkte binding? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 11. juni Forfatter Del Skrevet 11. juni Mulig jeg går for en mer tradisjonell løsnig i først omgang. Kanskje en Z-Wave dimmer med impulsbryter (som virker helt uten Smart Hus hub). Vi får se. Takk for input @stigvi! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni Om det kan være et tips så satte jeg opp en del Ikea LED-lister med zigbee styring på kjøkkenet. Gir godt lys og er "usynlig": Styrt av bevegelsessensor til forskjellig lysstyrke alt etter tid på døgnet. Fjernet også lyset i ventilatoren og erstattet med samme type som resten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni SveinHa skrev (5 minutter siden): Fjernet også lyset i ventilatoren og erstattet med samme type som resten. Noe tilsvarende gjorde jeg også. Tok vekk lampeholder for proprietært ledlys og kjøpte nye holdere for GU10 pærer som passet i samme hull som de gamle stod i. GU10 pærene er selvsagt med zigbee. Så da har jeg lys over platetopp som er styrt sammen med resten av lyset på kjøkkenet. GU10 pærer krever selvsagt god plass ovenfor og det var det i min ventilatorhette. Å springe rundt på kjøkkenet for å slå på eller av ørten lysbrytere, frister lite når en kan få en helhetlig automatisering av det med scener. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 11. juni Forfatter Del Skrevet 11. juni Takk for tips! Hadde tenkt å unngå Zigbee. Har Z-Wave + Matter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Er det slik at du har Z-wave fra før av? Om det er tilfellet så ville jeg bare bygget videre på det. Lys får du både på ZigBee, Matter og Z-wave, burde ikke være noen utfordring. Jeg ville passet på å legge klar rør ned slik at du får god usynlig kabelføring. ZigBee og Matter Jeg ville frarådet å sikte meg på standerden i skrivende stund. Den er ikke "åpen", den er for et utvalg store leverandører og poenget er at "de store og sterke" som google, apple, Phillips osv skal kunne kommunisere med hverandre. Og om jeg ikke husker feil, kompatibilitet kan bety kompatibel via X-hub/tjeneste. Det er også ikke krav til at alle funksjoner skal være tilgjengelig over matter, så du får kanskje bare basic funksjoner på enkelte enheter. Det finnes informasjon om dette på nettet, og jeg husker ikke helt, men det er mange store røde flagg. Jeg har akkurat kjøpt nytt hus og jeg går all-in for ZigBee (Z-wave er for øvrig teknisk like bra, men er dyrere og har færre enheter/valgmuligheter). Protip: Ved å bruke en nettverksbasert zigbee-ruter kan du i mange tilfeller bruke samme controller mot flere bakenforliggende systemer og derav gjøre det samme med enhetene. Det skal sies, dette er sært, ikke noe de fleste trenger bry seg med. Zigbee2MQTT vs Andre Det ble spurt her hvorfor noen går for Zigbee2MQTT fremfor f.eks Hue Bridge eller ZHA som er innebygget i Home-Assistant. Med ZigBee2MQTT kan du styre alle ZigBee enheter uavhengig av leverandør, Ikea sin fungerer typisk med Ikea. Hue med hue osv, Zigbee2MQTT tar ALT Når det kommer til ZHA så er den i likhet med ZigBee2MQTT "universal" i form av at den tar alle merker og enheter. Grunnen til at noen velger Zigbee2MQTT over denne er først og fremst at enheter støttes ofte både bedre og fortere. MQTT kan for enkelte være et argument. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavT Skrevet 14. juni Forfatter Del Skrevet 14. juni (endret) Takk for gode tips! Hva mener du med at Matter ikke er åpen? Standarden er åpent tilgjengelig og Matter SDK kildekode er åpent tilgjengelig på GitHub og kan lastes ned og bygges på egen maskin. Jeg har selv laget Matter baserte IoT devices som jeg har lagt til min egenutviklede kontroller og kan også legge til disse til Apple Home. Slik jeg ser det er Matter den mest lovende standarden for fremtiden og i løpet av de neste månedene vil det komme mange flere dingser på markedet. Tar nok et par år til før den tar inn på de andre standardene, men slik jeg ser det vil det komme. Derfor ønsker jeg å bremse mine investeringer i andre standarder. For kjøkkenbelysningen blir det kanskje mest sannsynlig en vanlig veggbryter med impulsfjær for dimming koblet til en HeatIt Z-Wave dimmer, koblet til en LED trafo og så en 2700K (warm white) dimmbare LED-stripe. Da kan jeg slå av / på / dimme med bryter og ellers styre den med automasjon om jeg gidder. Endret 14. juni av OlavT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Det samsvarer ikke med hva jeg har fått med meg, nemlig at du trenger egen "Vendor ID" og "Product ID" for å utvikle produkter, disse fås via medlemskap i CSA. Etter hva jeg har hørt er det begrenset hvor mange ID-er som eksisterer, og et medlemskap koster mange tusen dollar. Meeen, jeg har ikke satt meg langt inn i det, så mulig jeg tar feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Evelen skrev (9 minutter siden): Det samsvarer ikke med hva jeg har fått med meg, nemlig at du trenger egen "Vendor ID" og "Product ID" for å utvikle produkter, disse fås via medlemskap i CSA. Det er ikke uvanlig at slike medlemskap og kostnader er knyttet til bruk av en logo og en sertifisering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.