Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk lufteventil til baderom


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus med balansert ventilasjon, og på noen av rommene (bad, vaskerom og en bod) er det satt inn klassiske ventiler med fjærbelastet luke for ekstra tilluft når det måtte være behov.

Disse lukene er jo et sant helvete (ok, jeg overdriver kanskje litt) å håndtere. De er enkle å åpne, men ikke fullt så enkle å lukke. Da skjer ett av to; lukkingen går greit, eller lukkingen går IKKE greit, og luken henger utenpå ventilen og fjæra bak har løsnet fra sitt lille feste i ventilrammen. Da må lille meg (1,80 moh i strandkanten) opp på en stol som aldri står i nærheten og inn i ventilen for å fikle. Det observante leser vil nå kanskje ha en gryende mistanke om en total mangel på tålmodighet hos undertegnede, noe som er helt korrekt. Jeg er kun tålmodig i svært korte tidsintervaller, men nok om det.

 

Finnes det en for for slike ventiler/spjeld som kan åpnes og lukkes automatisk, og som støtter en av de vanlige standardene, dvs ZWave, zigbee etc?

 

Jeg ønsker ikke en baderomsvifte, for den vil da konkurrere med ventilasjonsanlegget om å trekke luften ut fra badet, og jeg tror at det beste er om ventilen kan være passiv ift luftretning for å ikke ødelegge for ventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men det blir jo da den viften jeg helst ville unngå 😊

Drømmen er en ventil med servostyrt sjalusiåpning, men jeg har ikke funnet noe så langt så enten søker jeg på feil ting eller så finnes det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.