stigvi Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Home Assistant har kommet opp med et veikart: https://www.home-assistant.io/blog/2024/06/12/roadmap-2024h1/ Siter
Bjørn Mork Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Quote The inability to fine-tune access to Home Assistant by guests or other members of the family has been a pain point requested by many of our users. We want to investigate ways to mitigate this while improving the privacy of the household. Jatakk! Litt usikker på hva jeg synes om at den er satt opp som en "Later priority". Jeg fatter egentlig ikke hva de tenkte på når de designet systemet uteni første omgang. Siter
stigvi Skrevet 13. juni Forfatter Skrevet 13. juni Bjørn Mork skrev (4 minutter siden): Jatakk! Litt usikker på hva jeg synes om at den er satt opp som en "Later priority". Jeg fatter egentlig ikke hva de tenkte på når de designet systemet uteni første omgang. Det er jo en del der i dag og det dekker vel 90% av behovet (?) Det dekker i alle fall mitt behov........ Siter
Bjørn Mork Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Hm. Er det noe jeg ikke har fått meg meg her? På https://www.home-assistant.io/docs/authentication/ står det Quote For the moment, other user accounts will have the same access as the owner account. In the future, non-owner accounts will be able to have restrictions applied. Det kan se ut som de skiller mellom forskjellige grupper som "Owner, Administrator, Read-Only User" under /config/users men i Add User dialogen er det bare mulig å velge Administrator on/off, med kommentaren Quote The user group feature is a work in progress. The user will be unable to administer the instance via the UI. We're still auditing all management API endpoints to ensure that they correctly limit access to administrators. Dette dekker ikke noen som helst praktisk use case som jeg kan se. Noen eksempler: slomsete samboer som helst ikke skal ha tilgang til å trykke på for mange knapper barn skal kunne styre lys her og der, men får kanskje ikke leke med garasjeporten eller vannkokeren leieboer skal ha full tilgang til alt som dekker hybelen, inkludert lys i fellesområder som gang den som låner hytta skal få midlertidig tilgang til all automagi der, selv om HA-instansen dekker både hus og hytte Siter
stigvi Skrevet 13. juni Forfatter Skrevet 13. juni (endret) Det som er der nå er ikke "rettigheter" slik vi kjenner det, men mulighet for å styre synlighet og administrering av brukergrensesnitt. Jeg har feks lagd noen sider og kort som ikke er synlige for bestemte brukere. Men det er jo mulig å få tilgang til det via rest-api, men det er det ingen av mine "brukere" som gidder å prøve på. Det var vel det jeg mente med en 90% løsning. Sitat Dette dekker ikke noen som helst praktisk use case som jeg kan se. Noen eksempler: slomsete samboer som helst ikke skal ha tilgang til å trykke på for mange knapper barn skal kunne styre lys her og der, men får kanskje ikke leke med garasjeporten eller vannkokeren leieboer skal ha full tilgang til alt som dekker hybelen, inkludert lys i fellesområder som gang den som låner hytta skal få midlertidig tilgang til all automagi der, selv om HA-instansen dekker både hus og hytte Jeg vil nå påstå at det du lister opp dekkes helt fint i Home Assistant. En kan velge brukere som skal kunne se hele sider og også på kort. Så en har rimelig god kontroll på det. I tillegg kan en begrense hele seksjoner i venstremenyen til administratorer. Endret 14. juni av stigvi Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.