MrE Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Altså.. Noen som har formel hvor hvordan man regner ut gjennomsnittlig strømpris for f. eks varmtvannsbereder? Ønsker å sammenligne med gjennomsnittlig spotpris for å indikere besparelse. Hvis spotprisen er Klokken 13-14: 1,4 Klokken 14-15: 1,3 Klokken 15-16: 2,9 vil gjennomsnittlig spotpris siste 3 timer være 1,86 Hvis VVB bare står på 13-15, og er av 15-16 vil det da bli slik Klokken 13-14: 1,4 Klokken 14-15: 1,3 Klokken 15-16: 0 Gjennomsnitlig spotpris hvor VVB har forbrukt være 0,93. Noen tips til en formel som ivaretar dette så jeg kan sette opp en template sensor? Jeg har idag - name: VVB Gjennomsnittlig pris pr time unique_id: vvb_gjennomsnittlig_pris_pr_time unit_of_measurement: "NOK/kWh" state: > {% set vvb_energiforbruk_innevaerende_time = states('sensor.vvb_energiforbruk_innevaerende_time') | float %} {% set nordpool_denne_time = states('sensor.nordpool') | float %} {% if vvb_energiforbruk_innevaerende_time > 0 %} {{ vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time / vvb_energiforbruk_innevaerende_time }} {% else %} 0 {% endif %} Altså VVB forbruk inneværende time * nordpool inneværende time / vvb forbruk inneværende time Men når forbruket til VVB er 0, så liker såklart ikke kalkulatoren å dele på 0 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni {{ vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time / vvb_energiforbruk_innevaerende_time }} Her kan du stryke vvb_energiforbruk_inneværende_time over og under brøken og du sitter igjen med nordpool_denne_time. Jeg har løst det med en utility helper som teller opp vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time Denne teller opp månedsforbruk. Hvis jeg vil se dagsforbruk så bruker jeg statistikk-kortet i HA og setter periode til "i dag". 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 22. juni Forfatter Del Skrevet 22. juni Jeg vil ikke se forbruk, jeg vil se hva spotprisen er den timen VVB er på (den er kun på hele klokketimer). Altså ikke hva forbruket er, men hva spotpris var den den var på. Endte med å løse det med en automasjon som kjører hvert 59 minutt i hver time. Hvis VVB er på settes input_helper til spotpris. Hvis VVB er av settes input_helper til 0. Og så selvfølgelig egen helper som regner ut gjennomsnittet siste 24t. 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christbj Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Du kan få til dette med integrasjonen HACS integrasjonen Dynamic Energy Cost. Se mine erfaringer omtalt her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.