Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regne ut kostnad VVB kWh/time?

Anbefalte innlegg

Altså..

Noen som har formel hvor hvordan man regner ut gjennomsnittlig strømpris for f. eks varmtvannsbereder? Ønsker å sammenligne med gjennomsnittlig spotpris for å indikere besparelse.

Hvis spotprisen er 

Klokken 13-14: 1,4

Klokken 14-15: 1,3

Klokken 15-16: 2,9

vil gjennomsnittlig spotpris siste 3 timer være 1,86

Hvis VVB bare står på 13-15, og er av 15-16 vil det da bli slik

Klokken 13-14: 1,4

Klokken 14-15: 1,3

Klokken 15-16: 0

Gjennomsnitlig spotpris hvor VVB har forbrukt være 0,93.

Noen tips til en formel som ivaretar dette så jeg kan sette opp en template sensor?

Jeg har idag

- name: VVB Gjennomsnittlig pris pr time
    unique_id: vvb_gjennomsnittlig_pris_pr_time
    unit_of_measurement: "NOK/kWh"
    state: >
      {% set vvb_energiforbruk_innevaerende_time = states('sensor.vvb_energiforbruk_innevaerende_time') | float %}
      {% set nordpool_denne_time = states('sensor.nordpool') | float %}
      {% if vvb_energiforbruk_innevaerende_time > 0 %}
        {{ vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time / vvb_energiforbruk_innevaerende_time }}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

Altså VVB forbruk inneværende time * nordpool inneværende time / vvb forbruk inneværende time

Men når forbruket til VVB er 0, så liker såklart ikke kalkulatoren å dele på 0 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

{{ vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time / vvb_energiforbruk_innevaerende_time }}

Her kan du stryke vvb_energiforbruk_inneværende_time over og under brøken og du sitter igjen med nordpool_denne_time.

Jeg har løst det med en utility helper som teller opp vvb_energiforbruk_innevaerende_time * nordpool_denne_time

Denne teller opp månedsforbruk. Hvis jeg vil se dagsforbruk så bruker jeg statistikk-kortet i HA og setter periode til "i dag".

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke se forbruk, jeg vil se hva spotprisen er den timen VVB er på (den er kun på hele klokketimer). Altså ikke hva forbruket er, men hva spotpris var den den var på.

Endte med å løse det med en automasjon som kjører hvert 59 minutt i hver time.

Hvis VVB er på settes input_helper til spotpris.

Hvis VVB er av settes input_helper til 0.

Og så selvfølgelig egen helper som regner ut gjennomsnittet siste 24t. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.